Allt om Volvo EX90

Tycker den ser supertrist ut om man jämför med hur moderna många andra elbilar ser ut.
Känns som den är "designad" av folk som jobbat med petroleumbilar länge länge.

Jag skulle aldrig orka vänta på någonting man köper i över ett och ett halvt år. Kommer vara omodern redan vid leverans?

Jag tycker fronten är helrätt. Det är ju den jag saknar på XC40n då både XC40 och C40 har vad som ser ut som en eftermonterad lucka. Vilket det ju också är :slight_smile:

Nej men FÖR människor som kört petrloeumbilar väldigt, väldigt länge.

2 gillningar

18månaders leverans. Så blir väl 20månaders leverans. Då har vi troligen bara ett barn kvar hemma så känns lite stor....

Så stårkvar med polestar3:an.

2 gillningar

Stackars jävel!

why the hate???? :broken_heart:

10 km/h snabbare än min gamla 244 L i medvind. Nästan tre ton att försöka klistra fast i kurvorna kräver typ 325:or runt om, kanske bäst att hålla sig till svenska vägar då. Låter som en internationell flopp faktiskt. I tex norra Polen är det 170 som gäller om du inte vill hålla 80 i lastbilsfilen, tänker att 120 kanske inte är internationell topphastighet bara för att Sverige har det.

Haha, det var ett omvänt sätt att säga att det inte är så synd om dig att stå kvar med den fina bilen :slight_smile:

1 gillning

Va bra...då älskar jag dig igen <3

Suget är totalt...................................nere på noll.

Köper mig en ny diesel 2030 sen kör jag med den tills polisen lägger ut spikmattan. :joy::joy::joy:

6 gillningar

Va?

Det är deras slogan för bilen.

Så åbäket väger inte långt från 3 ton, 2818 kilo. Typ 500 kilo mer än Tesla Model X. Hard pass på den.

Då undrar man ju lite vad polestar3 kommer väga eftersom de är väldigt lika.

Lättviktare, 2584kg.

1 gillning

Från sajten:
image

Försäljningen pausas för Volvos lyxiga suv EX90 då den har sålt för bra helt enkelt.

Volvo har nu beslutat att pausa försäljningen av bilen då de har lyckats fylla alla platserna i den första produktionsplaneringen. Trots att priset ligger på över en miljon kronor så har intresset för EX90 varit stort. Volvo meddelar att den har överträffat deras egna prognoser. Volvo har dock lovat att öppna orderböckerna igen inom kort.

Under årets första kvartal ökade Volvo Cars försäljning med 10 procent jämfört med samma period förra året. Till stor del tack vare elbilarna som ökade med 157 procent i försäljning. Volvo avslöjade även att de planerar att lansera den mindre elbilen Volvo EX30 den 15 juni.

Via: Allt om elbil

 

Från sajten:
image

Volvo har problem med mjukvaran till Volvo EX90. Därmed försenas bilen in på nästa år.

Det svenska bilbolaget var stolta när de förra veckan kunde meddela att beställningarna på Volvo EX90 vida översteg förväntningarna. Batchen för första årsmodellen var slutsåld sedan ett tag och de som beställde nu får årsmodell 2025 i stället.

Men nu visar det sig at oavsett vilken årsmodell som vi köper så kommer inte leveranserna förrän i början av 2024 ändå. På grund av problem med att utveckla mjukvaran så är modellen nu försenad.

Det samma gäller Polestar 3 som är utvecklad på samma plattform. Samtidigt blir det klart att både Volvo och Polestar behöver säga upp personal.

Via: Volvo Press.

Jag gillar inte detta.

Man undrar lite VAD det är med mjukvaran de inte kan få ordning på?.

Android Automotive är Googles huvudverk. Sedan lägger volvo och Polestar på sin launcher och lite appar. Borde inte ta ett f*cking år.

Kan ju lika gärna vara helt andra system än det vi själva kan interagera med. Tex har de ju lovat V2X via AC vilket ingen annan har gjort än så länge.

Men ändå... Nästan ett års försening. Känns som något annat än mjukvara. Men det är lättast att skylla på det.

Via AC?. Vad menar du?.