Det där kan ju sänka vem som helst. Sover jag mindre än 6-7 timmar är jag död dagen efter.
Oj, jag sover nästan aldrig mera än 4 timmar om natten. Gjort så i 20 år. Jag känner mig dock död ibland
Fattar inte hur såna som du och @Marcus_Attefors kan sköta ett normalt liv med så lite sömn. Det kan inte vara nyttigt i längden att sova så lite.
Jag tror man lär sig leva så efter ett tag. Jag antar att vissa saker sover fast man är vaken. Typ vissa delar av hjärnan som inte behövs för stunden!
Men nyttigt är det nog inte!
Somnar runt 00 och 5:10 vibrerar klockan på armen.
5 timmar funkar för mig och har gjort så i många decennier.
You and me! Snittar också runt 4-5 timmar sover jag längre mår jag piss hela dagen.
Lite sömn är en riskfaktor för att utveckla demens. Senast jag kollade några studier var man inte överens om det är bristande sömn som ger höjd risk eller att det är något annat som stör som leder till störd sömn och demens.
Efter att jag läste dessa studier försöker jag sova lite mer. När jag kommer ihåg det..
En vanlig vardag går jag och lägger mig runt 23, tar ofta en timme att somna, sen ringer första larmet 07:30, snoozar till 07:50 typ. En helg går jag kanske och lägger mig 00-02 nånstans och går upp 9-10.
Jag har ju ett stort beroende av kaffe också som spelar in skulle jag tro. Sedan har jag svårt att varva ned när jag håller på att greja med saker. Vilket jag gör allt för ofta
Jag har dock hållit på med min sömn länge och får aldrig till den. Jag har ingen lust att ta massa piller och skit för det heller. Testade för kanske 10 år sedan, man sover bra, men blir trög i skallen vilket jag tyckte var värre.
Jag har egentligen sjukt bra sömn. Somnar till 90 procent inom 1 minut och annars inom 5. Men med åldern har jag börjat vakna allt tidigare. Ännu är det perioder av tidigt vaknande och det stör bara på helgerna när det inträffar.
Går och lägger mig vid midnatt och kollar telefonen i 30 till 60 minuter och sover sedan som ett barn till 07:00. Så 6-6,5 timmar. Förr låg jag på 5,5 timmar. Ibland 5. Blev det flera 5 timmarsnätter behövde jag efter 3-4 nätter en natt med ca 7 timmar, annars blev jag superseg.
Det där med att somna inom 1-5 minuter är banne mig en konst. Det händer aldrig att jag somnar inom ens en halvtimme från att jag gått och lagt mig. Förutom på helgerna efter några stärkande drycker, då hinner man knappt toucha kudden innan man sover som ett djur.
6 timmar max här.
Lilleman hemma med ögoninflammation. Hämtade storebror nyss på förskolan, 39 graders feber.
Hej hej vabruari
Jag ser nog att du går upp och pinkar på natten ibland och tar en liten koll på Bubblan och slänger in ett inlägg då och då
Håller med om att det är en konst och för mig har det ändrats med ålder och arbetsbelastning. Förr låg jag ofta vaken någon timme innan jag somnade och sen för 15 år sen eller så var jag tillförordnad VD under ett par år och hade så inihelvetes mycket att göra. Man tror att det borde lett till att hjärna gick på högvarv och det tog ännu längre tid att somna men det var tvärtom, att den bara stängde ner. Dessbättre har det hållit i sig och sedan dess tar det ytterligt sällan mer än fem minuter att somna.
Same same här. Förra veckan var äldsta hemma, i tisdags fick vi hem lille. Men böttte nu än innan sportlovet tänker jag!
Det hör ju till i min ålder, man sover ju aldrig 6 timmar i sträck, sen gammalt.
Förr gravade man när folk somnade framför rapport, nu är man där själv.
Sover gärna en kvart vid 7 snåret på kvällen.
Jag är tyvärr svindålig på att ta en tupplur och prokrastinerar hela kvällarna. Frugan är expert på att sova en kvart här och där och jag önskar jag bättre på det. Dom gånger jag lyckas är det ett perfekt sätt att få lite ny energi.
Nu har jag inte riktigt det behovet längre. Men under en period använda jag en metod som gick ut på att sitta i en stol med en nyckelknippa i handen och låta armarna hänga nedåt. Sedan slappnar man av och försöker somna. När man väl somnar till slappnar man av och tappar nyckelknippan och vaknar. Det räckte som boost. Läste en gång att Margret Thatcher använde den metoden(hon sov bara 4 timmar per natt sägs det) och bestämde mig för att prova. Höll på med det i nästan 20 år.