Allt om politik i USA (2024–2025)

Håller med dig om det. Men från det till inbördeskrig på stor skala är det i mina ögon långt. Men man vet aldrig

Vissa kommentatorer skriver att domen räddar inte demokratin och det är sant men... det omvända gäller också - att inte göra något räddar inte heller demokratin.

1 gillning

Helt rätt, även om mittenväljare inte ändrar sig så är det en markering

Förhoppningsvis är det mittenväljarna (undecideds) som kommer att ta ställning nu.

Det är verkligen svårt att veta vad som kommer hända i USA efter domen mot Trump. Polariseringen har gått så längt att gamla analysmetoder inte fungerar. Men det vore konstigt om det ändå inte skulle vara mer negativt än positivt för Trump. Men vem vet. Några osäkra väljer Demokraterna men Trumpanhängarna blir så triggade och engagerade att även de får över en del på sin sida.

2 gillningar

Snygg analys!

Nate Silver (grundaren av 538) gör ungefär samma analys:

Jag har sagt det förut, om Trump vinner i höst är det demokraternas eget fel för att dom inte lyckas få fram en mer engagerande kandidat än Biden.

2 gillningar

Är det inte t o m som så att om en svensk föds i USA på semestern så kan han bli president även om han aldrig bott där bara han är född där? Men Arnold kunde inte kandidera då han är född i Österrike.

Kanske, men man måste ha bott i 14 år samt vara 35 år gammal

1 gillning

Låter ju lite rimligare även om det inte verkar som att man behöver ha koll på lagstiftningen. :joy:

2 gillningar

Så är det.

1 gillning

Så är det. Min systerdotter är född i USA när syrran jobbade här under två år och jag brukar alltid skämta med henne om att hon kan bli president. Men det är som @pao säger att man måste bott i USA under 14 år också.

Men det är märkligt från början att man måste vara född i USA för att kunna bli president och inte bara vara amerikansk medborgare.

2 gillningar

Formuleringen är väl också sådan att det går att argumentera kring exakt vad som gäller?

Och trumpsidan ville ju ifrågasätta om Obama var berättigad till att väljas

Trump drar in mer pengar efter domen. Märkligt men vad ska man säga:

Kom samtidigt ihåg att uppgifterna kommer från Trumpskampanjens sida. Så vitt som jag har förstått så är de inte bekräftade från oberoende håll.

Om de ljuger om sådant som är lätt att bemöta - varför ska vi tro dem i andra fall.

3 gillningar

Född i Amerika kom väl till för att hålla engelsmännen från att kampanja kan jag tänka mig.

Säkert och var ju inte orimligt i slutet av 1700-talet. Men som tidigare nämnts så borde ju USA uppdatera sin grundlag.

3 gillningar

Med tanke på att HD i usa tolkar den som fan läser bibeln, absolut :sweat_smile:

3 gillningar

Med ett visst mått av allvar, det som grundarna glömde för högsta domstolen var möjligheten att utmäta ansvar. Livstidstillsättning var inte ett lyckat beslut...

4 gillningar

Ett av de allvarligaste försöken var väl annars att hävda att John McCain inte var valbar då han inte var född i USA utan på en militärbas(Panama).

2 gillningar

Jag kan inte påstå att mitt förtroende för amerikanska politiker och jurister har ökat de senaste åren.

Termen är väl natural-born, vilket även inkluderar ”född av amerikanska föräldrar” oavsett var man föds?