Allt om politik i USA (2024–2025)

Demokraterna behöver byta ut honom

1 gillning

Får ont i magen av nattens debatt.

2 gillningar

Ja, fy fan... Jag pallade inte att titta på hela debatten men det var precis så här alla demokrater hoppades att det inte skulle se ut. Biden är nog mentalt helt med men hans kropp orkar inte och den ska orka fyra år. Trump lyckades att inte låta helt galen och fick ljuga fritt i CNN.

Är man DNC tror jag allvarligt man måste fundera på om man ska byta ut Biden, det är väldigt sent i valcykeln men just nu tror jag allt är bättre än Biden. Det största problemet är att man inte har några direkta alternativ. Harris är impopulär och de som var front runners för fyra år sen, Sanders och Warren, är lika gamla. Gavin Newsom eller Pete Buttigieg är de enda alternativ jag kan komma på.

Länkar till Nate Silvers analys efter debatten:

Ja en ren katastrof för Biden
Edit. Inget bra betyg när ens vicepresident säger att det tog sig på slutet

Hur är bilden av Antony Blinken i USA tycker du? Vad jag vet är väl han en av de som styr mycket i bakgrunden samt verkar allmänt vettig. Men det är ju skillnad på att vara progressiv europé än fundersam väljare i USA...

helt sjukt ändå att de ska stå mellan dessa gubbar , vart fan tog obama vägen ( frugan alltså )?…!

Jag har ingen riktigt uppfattning. Det känns som om ministrarna i allmänhet har en mer undanskymd profil än i Sverige och genomsnittsamerikanen inte har så stor koll på kabinettet. Problemet för Blinken är möjligen att han mest synts i samband med Israel-Hamas-kriget som ju är en rätt delad fråga även i USA.

Läser man ryktena verkar det mer och mer troligt att Biden endera "självmant" drar sig ur eller att DNC på konventet nominerar någon annan. Harris verkar inte vara på tal utan Gavin Newsom den mest troliga ersättaren men jag såg också snack om Gretchen Witmer, Michigans guvernör. Henne har jag ingen som helst koll på.

1 gillning

Ja, det är verkligen helt sinnessjukt.

Michelle har det väl aldrig egentligen varit tal om, även om hon är oerhört populär. Men hon har ju aldrig varit politiker och svårt att se att man börjar som president.

1 gillning

ne hon var inte påtänkt på det viset , bara de att halva usa ville ha henne - när de blev trump som segra …

funkade ju för åtta år sedan… :roll_eyes:

4 gillningar

Hon kan ju göra sin man till vice..:grin:. Eller var det där lite mansgrisigt..?

1 gillning

Helt sant. Men nog undantaget som bekräftar regeln.

Jag vill ha Barack som First Gentlemen så han bara kan glassa runt och vara cool. :sunglasses:

Undrar om en före detta president som gjort åtta år ens kan bli VP eftersom han inte kan bli president igen, men har aldrig ens tänkt tanken.

Var inte Hillary Clinton på g för några år sedan?

Hon nämns titt som tätt men ytterst osannolik i det här läget tror jag. Hon 76 år gammal, har förlorat mot Trump en gång tidigare och var dessutom väldigt impopulär utanför det politiska etablissemanget.

Har hon inte rätt åsikter har hon iallafall rätt ålder. :joy::joy:

Herregud har sett lite klipp från debatten och man kan ju tro att det är en dålig sketch. Att någon av dessa ska leda landet är skrämmande.

De borde verkligen sätta en maxålder på hur gammal man får vara för att bli president.

1 gillning

Det mest lustiga är ju att med så många invånare inte kunna hitta några sunda kandidater i lämplig ålder. Oftast har ju kandidaterna bra folk runt om kring sig men ändå är det stolpskotten som blir den utvalda.

1 gillning

Ja det är helt sinnesjukt, men inte mycket som är friskt i det där landet

2 gillningar

Det märkligaste med den amerikanska presidentposten är ju att den generellt inte på många år har handlat om kompetens utan någon slags "every man" och "star quality". Det stora flertalet amerikaner föraktar det man kallar "east cost elite", folk som gått på ivy league-skolor på västkusten.

Tittar man på presidenter från de senaste 45 åren eller så har alla (utom Obama) inte varit skarpaste kniven i lådan men gemytliga och relativt lättillgängliga. Reagan som var skådespelare, Bush 41 texaskille med hästar och revolvrar, Clinton skön snubbe som spelade lite saxofon och rökte cigarr, Bush 43 en något dummare version av sin pappa. Biden var ju också precis den typen av kandidat som hela landet kunde enas kring.

Två skäl till detta tror jag. Dels elektorskollegiet som gör att presidentkandidaten måste tilltala mellanvästern och sydstaterna även om det inte bor så många människor där och dels det enorma inflytelsen av politisk TV-reklam där vikten av att vara charmig är långt större än att vara smart.

6 gillningar

Nu är Biden ute och kommenterar.

2 gillningar