Allt om iPhone 13-serien

Utrota USB-C alltså? Trodde du älskade den.

Ja, men inte på mobiler. Mobiler skall stå majestätiskt i ett laddställ.

2 gillningar

Som @Esse skrev, få bort kablar. Ett mindre ställe där damm och smuts kan komma in, m.m. Vad ser du för fördelar med att ha den kvar?

Dessutom @pao, du vet ju att Samsung kommer vara snabba med att ta bort USB-C-porten efter att Apple gör det :slight_smile:

Det måste ju finnas många fördelar. En öppning mindre som kan läcka vatten och damm. Mer utrymme inne i telefonen. Lägre vikt. Större marknad för trådlös laddning vilket bidrar till kreativitet och utveckling.
Sedan finns det nackdelar, men det är ju sällan livet ger oss enbart fördelar.

1 gillning

För att inte tala om vad mycket vikt och utrymme man spar om man tar bort qi laddning.

Nackdelarna är stora för oss som behöver stödladda vid diverse friluftsaktiviteter.

X antal sladdar för laddning har nog de flesta nuförtiden, men hur många har kablar för qi-laddning som troligtvis kommer att vara betydligt dyrare?

Barnfamiljer brukar beklaga sig över att barnen gör av med kablar i en rasande fart.

Att använda telefonen under laddning blir definitivt inte mer praktiskt med MagSafe.

Finns massvis med nackdelar med att ta bort lightning.

Japp! Det gör det också. Meeen jag antar att våra slutsatser i denna fråga baseras på hur vi lever mer än objektiv bedömning.

Så är det när tekniken går framåt. Jag är inte ledsen över att jag fått kassera en massa scartkablar en gång i tiden. QI är en bred standard och tar Apple bort laddporten så ska du se att du kommer kunna stödladda med det lite varstans och att det börjar ploppa upp powerbanks med inbyggd QI.

Kanske :slightly_smiling_face:
Men SD kort finns kvar och de flesta Samsung mobiler kommer fortfarande med 3.5 mm

Svaret blir 2 delat. Ett allmänt och ett personligt
Vi pratar alltså redan till hösten och inte inom 5 år. Tekniken är tyvärr inte mogen i mina ögon att plocka bort porten till hösten. Används väldigt mycket fortfarande till Carplay/ AA. Trådlösladdning är fortfarande inte supersnabbt osv. Plockas den bort nu så blir det jobbigare för många för det finns ingen backup när det inte funkar. Personligen skulle jag klara mig med trådlösladdning men använder porten till annat tex DeX då jag kör mobilen som andra skärm. Kopplar några gånger om året USB disk / sticka till mobilen. Visar bilder på TV via HDMI där man inte kan casta. Varje dag till bilen med AA. Allt detta tycker jag behöver funka bättre eller minst lika bra innan den ryker :slightly_smiling_face:

1 gillning

(Vill bara flika in en kommentar om att det är härligt att du är tillbaka @pao. Nu kan ni fortsätta diskussionen.)

1 gillning

nu kommer ju inte iphone med usbc…sååå… ligger samsung redan efter?

När jag är på resandefot använder jag USBC kontakten konstant.

  • Dels för att köra mot hotel TV när de inte ha miracast stöd.
  • Ombord när jag reser som passagerare kör jag telefonen in i HDMI kontakten för att titta på film från Telefonen på stora skärmen framför mig.
  • Med DeX på våra preeflight stations

Jag har så svårt att se hur man ska få en “tråslös” variant av detta att fungera bra?.

1 gillning

Du vet om att MagSafe kan föra över data va? Så om man nu nödvändigtvis vill ha en sladd så tippar jag att Apple löser det med MagSafe. Det mesta av det du beskriver gör vi med iPhone idag redan i molnet eller trådlöst.

Då DeX inte finns inom IOS så är det en icke fråga. HDMI eller bild överföring är väl med svårt trådlöst där trådlös överföring saknas. Hur många bilar har idag trådlös Carplay? Magsafe i all ära men det är ju en rejält dyr klump att ha överallt där en kabel behövs fortfarande. Men vi får komma ihåg och se vad som händer i höst, oavsett spännande :slightly_smiling_face:

Fast du behöver inte ha den överallt. Egentligen bara i bilen om inte Apple släpper en adapter för trådlös CarPlay. Har aldrig kopplat in en Hdmi i en iPhone. Allt streamas ju…
Jag tror du tänker lite fel och jämför hur en Android/Samsung snvänds idag och hur det skulle gå utan en port.

Ja jag tror det är lättare att plocka bort porten på en iPhone än en Samsung av samma snitt. Se tex att Samsung har ju kvar 3.5 mm på samtliga i A klassen och SD kort finns på minst en i S respektive Note serien fortfarande. Som sagt spännande att se vad som händer och troligen blir det helt annat än jag tänker :slightly_smiling_face:

Nästa iPhone är ungefär en månad bort och här kan vi samla rykten om Apples nästa generation av smartphones.

12s/13 kommer i fyra varianter precis som föregående år och datumen som ryktats är: event 14/9, förbokning 17/9 och skeppas 24/9.

Alla enheter väntas få en mindre "notch" och Pro modellerna får 120Hz display.

https://twitter.com/ihacktu/status/1410607532381409293?s=20

https://twitter.com/markgurman/status/1425079441873530880?s=20

https://twitter.com/ihacktu/status/1420482539144327171?s=20

https://twitter.com/appltrack/status/1416848603516182533?s=20

https://twitter.com/ld_vova/status/1417593152286900226?s=20

Vad blir namnet?
  • iPhone 12s
  • iPhone 13
0 röster
1 gillning

Fatta många iPhones de kommer sälja i kina om den heter iPhone 13! Det är värt några vidskepliga européer och amerikanare.

1 gillning

Tycker det är dags för iPhone och iPhone Pro utan siffror. Men jag förstår samtidigt varför det inte blir de namnen.

1 gillning