Allt om HomePod Mini

Från sajten:
image

Apple har ikväll presenterat sin nya smarta högtalare, Apple HomePod Mini. Med en ny formfaktor och med en betydligt mindre storlek än sin storebror, HomePod, kommer denna att smälta in enkelt i de flesta hem.

Ljud åt alla håll

Apple HomePod Mini har samma meshliknande tyg på utsidan som täcker den klotformade högtalaren. Den runda designen sprider ljudet i 360° vilket ska ge en bättre ljudbild eller som de själva säger “Amazing Sound”. Ett baselement riktat neråt pumpar ut ljudet från undersidan och diskantelementen skickar ut ljud från sidorna på högtalaren.

Computational Audio är tekniken som används för att få en bättre ljudupplevelse i det mindre formatet. Detta möjliggörs via S5-processorn som bearbetar all data snabbt och smidigt. Det är även möjligt att para högtalare för stereoljud.

Intercom i HomePod Mini

Nyhet är nu att det är möjligt att använda HomePod Mini som intercom i ditt hem. Inte nog med att du kan använda högtalarna för detta, även din iPhone, iPad, Mac och AirPods går att använda för intercom.

Stöd för UWB

Som ryktet nämnde tidigare idag så kommer HomePod Mini att få stöd för UWB, Ultra Wideband och tillsammans med detta en tätare koppling mot din iPhone.

Röststyrning och röstigenkänning

Precis som storebror HomePod så kan HomePod Mini användas för röststyrning av ditt smarta hem. Integration i Apple HomeKit ser till att du enkelt kan dimma belysning, höja temperaturen, få notiser, väder och allt annat som en röstassistent klarar av idag tack vare Siri.

HomePod Mini kan också känna igen olika röster i hemmet så att alla får personliga rekommendationer och sin egen kalenders händelser upplästa vid behov.

Släpps i två färger

Den finns i samma två färger som HomePod, vit och rymdgrå och ansluts till elnätet med den fasta kabeln. Upptill finner vi den sedvanliga touchpanelen för att styra högtalaren.

Stöd för musiktjänster

Under presentationen nämndes också att det ska gå att kunna använda tredjepartstjänster för uppspelning av musik och poddar. Intressant nog så visades inte Spotify upp här vilket kan ha att göra med att de inte drar jämnt för tillfället…

HomePod Mini kostar USD 99 och kan förbokas den 6 november och skeppas den 16 november.

Nu är frågan: Hur många köper du?

Källa: Apple

Villhöver :heart:

1 gillning

Men priset på $99 så är den ju så billig att man måste testa en. Jag såg inte om den skulle släppas i Sverige eller om det är samma länder som HomePod finns i idag?

Någon sån blir det! Kommer den inte till SE direkt så beställer jag hem några från USA. Och en keps till @Zop

1 gillning

De skulle lagt in ett batteri, som det är nu så är den fullständigt meningslös.

Önskar spotify stöd, men kan nog blir en eller 2 ändå åt oss.

Men åå! :smiling_face_with_three_hearts:

Någon som vill köpa 73 sonos one?

1 gillning

Så exakt samma som gamla Homepod fast med (gissningsvis) annan ljudbild, plus UWB och fler ljudberäkningar per sekund.

Samma länder också antar jag. Skulle bli sjukt glad om de bara kunde kläcka ur sig Siri på Svenska till Homepod, då skulle jag nog skaffa två Mini att komplettera min stora Homepod.

1 gillning

Kan man inte bara använda den som en Airplay2-högtalare? Utan möjlighet till Spotify så är den för mig totalt ointressant. Tyvärr. För jag gillar egentligen allt annat med den. Men absolut, den borde också varit batteridriven, även om det såklart hade drivit upp priset…

1 gillning

Japp, samma länder: ”Australia, Canada, France, Germany, Hong Kong, India, Japan, Spain, the UK, and the US.”

Nä fy fasen…ett batteri? En sak som kommer att bli sämre med tiden och måste bytas ut. Nä kabel är bäst.

1 gillning

Officiell release av Homepod i Sverige samt Airtags är nog det jag ser fram emot mest just nu. Skiter i 5G och iPads, vill bara kunna fråga min Homepod på Svenska var jag har lagt bilnyckeln…

Det verkar dock inte som HomePod kommer till Sverige. I alla fall inte till en början. Finns inte med på Apples svenska site.

Du hade fortfarande haft en kabel, även om det fanns ett batteri. Högtalaren blir ju betydligt mer användbar om den hade varit portabel. Det kan ju aldrig vara en nackdel?

Behöver jag en portabel slit och släng högtalare köper jag något annat skitmärke. HomePod ska husera inom husets väggar så det finns inget behov för batteri. Som jag skrev nackdelen med ett batteri är att det kommer gå sönder före högtalaren går sönder. Nej låt Sonos hålla på med batterier.

1 gillning

Villhöver ett par minisar… på svenska!! Då kan det bli aktuellt med de större med :slight_smile: men lär väl aldrig få se en release av HomePod i Sverige verkar det som

Jag har varit sugen på en HomePod länge utan att köpa en, tror absolut att det kan bli ett par Mini nu dock.

Svenska behöver jag inte eftersom min fru är amerikanska så vi pratar engelska hemma iallafall. Däremot skulle jag vilja att Siri var tvåspråkig hade gjort det så mycket enklare att lägga till grejer på vår gemensamma shoppinglista. Som det är nu sitter vi ofta och försöker lista ut vad det kan vara vi sa på svenska som Siri tolkat på engelska.

När man gör en så liten enhet så hade jag hoppats på att den skulle vara portabel. Finns det någon som kan göra en portabel högtalare som är något mer än en vanlig bluetooth högtalare så är det Apple.

Den här erbjuder väl ingenting som HomePod inte erbjuder bortsett från lägre pris och sämre ljud?

Den är mindre också, därav namnet. :laughing:

Vilket är detsamma som sämre ljud :wink:

Vad är nyttan med att den är så liten när den ändå skall stå fastsurrad med en sladd :smile:

1 gillning