Allt om Blocket

Från sajten:
image

Blocket inför BankID-verifiering på försök. Förhoppningen är att göra den digitala anslagstavlan säkrare för de som handlar där.

Än så länge är det dock frivilligt. Om du väljer att göra det så kommer alla som hittar din annons se att du är verifierad. Därmed finns det ingen anledning att inte göra det.

Mobilt BankID lanserades 2010 och det har alltså tagit mer än 10 år för Sveriges viktigaste köp- och sälj-sajt att implementera denna till synes självklara funktion.

Via: Pressmeddelande.

3 gillningar

På tiden, gör det hela så mycket säkrare!

1 gillning

Från sajten:
image

Blocket har länge varit Sveriges största annonsmarknad. Det har alltid varit förknippat med en avgift för att sälja saker på blocket.

Men nu meddelar blocket att framöver kommer det vara gratis att sälja på deras plattform. Intåget av fler plattformar, till exempel Facebook market, har gjort att konkurrensen har hårdnat för var människor väljer att sälja sina saker.

DN skriver att “Det kommer att vara kostnadsfritt för dig som säljare att annonsera och sälja på Blocket. Vi tror att vi kan räkna hem den här affären genom att marknaden blir så mycket större. Genom att få in fler säljare och köpare och locka mer trafik till Blocket så kan vi stärka vår affär, säger Robin Suwe.”

Pengarna ska istället komma från andra tjänster. DN rapporterar att istället för att ta betalt för sina annonser kommer Blocket att öka intäkterna genom att lansera nya produkter för själva försäljningen, som att öka säkerheten för köpare och säljare under affärernas gång och utveckla söktjänsterna på hemsidan.

Via: DN

Pengarna kommer från andra tjänster. De säljer användarnas uppgifter till facebook med flera då, eller?

Ja eller försäkringar för folk som ska skicka saker

Verkar dock inte gälla alla kategorier.

Då är det bara Fordon & Affärsverksamhet som kostar.
Bostäder ska också vara gratis

Vissa delar av bostäder bara ser det ut som:

1 gillning

Gissar på att konkuransen från tex Marketplace blev för stor. Blocket inför även möjligheten till legitimera sig med bank-id vilket är positivt tycker jag

Esse skriver exakt så 20cm ovan... "Intåget av fler plattformar, till exempel Facebook market, har gjort att konkurrensen har hårdnat för var människor väljer att sälja sina saker."

Allting har sina glansdagar, var gratis från början och snart är vi där igen. :joy::joy:

Thor menar du :sweat_smile:

Oklart nu när jag läser allt på mobilen vem som sa det. Men saken är detsamma. Så många som upprepar texten i sina kommentarer. Alt inte läser den lilla texten som är skriven.

1 gillning

Jag ser den texten på bara ett ställe och det är i artikeln ovan som @Thor skrev?

Ber så hemskt mycket om ursäkt, ska aldrig hända igen. Går och ställer mig i skamvrån

Ok, vi kan fortsätta på FB Marcus🙈 Så vi reder ut det här.

För att skapa ännu mer förvirring. Det var inte jag!

Vem är du, vem är jag … :notes:

Jag skäms fortfarande, hur kunde jag 🫣