Allt om att ladda elbil

Är detta elbilsägarens största bekymmer vad elen kostar? Aldrig hört fossilfolk som frågar andra vart man ska tanka. :rofl::rofl:

2 gillningar

Alla kan ju inte köra på gröndiesel, hur skulle det se ut? :sweat_smile:

Finns det fortfarande?

Knüllwald är en klassiker :sweat_smile:

1 gillning

Nä, det tror jag inte. Vissa jagar elpriser, andra obemannade fossilstationer för att spara ett par kronor. :slight_smile:

Vad mycket tid jag sparar med att inte behöva planera och jämföra gällande bil eller batteri som diskuteras friskt i den andra tråden :wink:

De är väl upptagna i Facebook-grupper och demonstrationståg för sänkt bensinpris? :joy:

2 gillningar

Skaffa ett Ionity Passport för en 30-dagarsperiod så blir det mest prisvärt.

Passport Power eller Motion? Egentligen är mitt största bekymmer eller snarare oro med Ionity att det kommer vara kö vid deras stationer, men det kanske inte är så stor skillnad mot Tesla?

Ionity Passport skall det vara som drar ner det till 3,5 kr per kWh.

Det är inga köer i Europa, dels har de inte alls samma elbilspenetration som oss och dels så har de inte semester samtidigt. Om du träffar på folk hos Ionity på dina resor så kommer det antagligen vara mest dansk-, svensk- och norskregistrerade.

1 gillning

Hur är det på Ionity Jönköping och sedan neråt Skåne trakterna då? Jag kommer ju behöva besöka dessa också på både dit och hemväg. Är det hanterbart i slutet på juli?

Ladda ner ChargeFinder och kolla i appen. Ingen vet hur det ser ut.

Tänker jag fel här och är för slarvig med pengar om säger att är det inte bättre att skita i de kronor du eventuellt tjänar här i Sverige på resan upp och ned och laddar utifrån smidighet?

3 gillningar

Jag tänker såhär, Ionity blir ca 1-1,5kr billigare/kW, men är det så att man behöver stå och köa på Ionity här i Sverige vid två laddstopp på nervägen och två laddstopp på hemvägen, så är det ju mer värt att betala marginellt mer på Tesla där det sällan verkar vara några köer. Har aldrig besökt en Ionity station, framförallt inte i semestertider, så jag har ingen aning om hur hårt belastade de är, vet inte riktigt heller hur det är med trasiga laddare och hur snabba de är på att fixa dem etc.
Så målet är väl att ladda så smidigt som möjligt till ett så billigt pris som möjligt, där smidighet får större prio än pris.
Sen funderar jag på en grej med Ionity Plug & Charge, hur kopplar jag ihop bilens plug and charge med mitt Ionity konto om jag fixar ett Passport abonnemang? Vad jag förstår, om jag aktiverar plug & charge är det länkat till mitt ford konto på något sätt, inte till mitt eget Ionity abonnemang.

1 gillning

Man laddar väl när man behöver, inte ägnar halva semestern till att hitta billig ström. Sen bränna de sparade slantarna på dyr mat, vin o s v gör ju inte saken bättre. men allt har ju sitt pris. :joy::joy::joy:

3 gillningar

Så tänker jag, men har också Ionity Passport. Det kostar bara 90 kr och det laddar man snart i kapp, plus att det är smidigt att man vet att det är snabba laddare och att man redan har appen klar. Skulle det vara kö kan man alltid åka någonstans, men hittills har det inte varit tillstymmelse till kö på Ionity.

I natt har vi laddat på en AC-laddare vid boendet Tyskland. Dyrare än Ionity och mycket opedagogisk information på laddaren. Men skönt att starta dagen med fulladdat batteri.

2 gillningar

ionity appen är heller inte skitbra

Tycker att den är helt okej. Gör vad den ska. :slightly_smiling_face: Eller vad saknar du?

Han saknar bästa priset kompis. :rofl:

1 gillning

Noterar för övrigt att nyare Ionity-laddare verkar dra ned effekten till 8-9 kW när man nått 80 %.

På äldre laddare kan jag ladda upp mot 90 % med åtminstone ca 60 kW.