Allt om att ladda elbil

1,9kW/100km i snitt. Då får man ha i åtanke att det var väldigt långa sträckor med 120 väg och farthållare inställd på 130 den mesta tiden. Faktiskt ganska snålt, inga megasiffror men helt okej :blush:

1 gillning

Absolut bra med 130 en hel del..:+1:

1 gillning

Var glad för att du inte har en Smart. Såg att Esse skrev 2,2 kWh i motorvägsfart på den lille bilen :man_shrugging:t2:

Jag redigerade precis en video på BMW i5 Touring där jag åkt 142 mil och fick en förbrukning på 2,12 kWh/mil så Mach-E är snål :wink: (allt är relativt)

Stod breve en Mach-E GT och laddade i Mantorp, precis när jag skulle åka kom det en AWD LR och ställde sig breve också. Gissar på att dessa två är törstigare än min LR RWD, säkert liknande siffror som BMWn :thinking:

Min gamla AWD LR låg aldrig under 2, inte en chans! Meeeeeeen jag hade monterat på större hjul (snyggt jö) såatteeeh... :slight_smile:

Däcken gör sitt till helt klart. Jag åker 18". 2.2 är ungefär vad min drar vintertid. Vad ligger en Tesla MY LR AWD på ungefär i snitt på sommaren? En sån blir det nog för mig när mustangleasingen löper ut nästa sommar.

Tror du Tesla går att leasa då? :joy::joy:

Jag vet inte hur mycket min MY LR med 19” drar på sommaren. Men sedan oktober har den snittat 190 Wh/km.

Jag ska åka till Hamburg och Berlin i sommar, båda dessa resor sker från Stockholm via Köpenhamn. Ska man köra på Ionity eller Tesla? Testade ju enbart Tesla förra veckan när jag var i Köpenhamn och tyckte det funkade väldigt bra. Ionity blir marginellt billigare, men jag är rädd att det blir rejäla laddköer när man åker i slutet på juli. Vad är era erfarenheter av Tesla vs Ionity? Fördelen med Ionity som jag ser det, dels billigare men de stödjer även Plug and Charge.

Väckte upp idén om att ta bilen till Valencia i sommar. Vi strök de tankarna tidigare och köpte flygbiljetter. Men idag kom suget tillbaka.

Suttit återigen och räknat men det blir för långt. Helst vill jag ligga på 60-65 mil per dag och då det är ca 310 mil till Valencia blir det mååånga dagar.

Resan är viktigare än målet. :wink:

1 gillning

Det blir lite som att ta en bussresa, för många dagar på vägen. 60-65 mil om dagen blir rätt segt i 5 dagar och för många öl att ta igen när man är framme.

1 gillning

Jag kör Ionity passport på min pågående resa till Frankrike. Har hittills bara hunnit ladda en gång (Malmö) och klarat mig från kö, men skulle det vara tjockt någonstans får jag tänka om. Abonnemanget är ju inte så dyrt, så inte hela världen om man inte kan maxutnyttja det.

Jag håller helt med. 60-65 mil per dag är ganska tufft. Dessutom borde man upp i ännu fler mil för att ta sig fram rimligt fort.

Övervägde att ladda i Kassel, men det blev Knüllwald istället.

3 gillningar

Vad kostar Ionity där?

€0.39 om man har abonnemanget

Så typ ~5kr då.

yepp. Mellan €0.42 och €0.47 med Supercharger (med abonnemanget)

1 gillning