Allt om att ladda elbil

Därför jag skrev ören , men vill man trigga på dom mest extrema så kan man blanda in ören också

Sen om man inte bara kollar på pengarna så tycker jag inte t.ex 7% för en Tesla 3 på AC laddning är försumbart , men det är ju en annan sak och inte på ämnet i det här fallet när det pratas pengar

1 gillning

Någon svarade att det inte kostar något alls. Sedan skrev han att det kostar 80 öre per kWh

Precis, idag är det minuspris på elen, alla laddar gratis. Not. :joy:

Inte ok någonstans! :smile: Bara min nätavgift ligger över kronan.

Jag blir trött på folk som säger det är så billigt att ha elbil. Kör lite över 100mil i veckan på el och kan inte ladda hemma. Även om jag inte gjort matten på detta så är jag övertygad om att detta med att gåttöver till elbil har blivit en förlustaffär för mig.

Jag får 9.50kr milen. Tittar jag på senaste lönen fick jag 3900kr i milersättning.
Min bil snittar på 2.2kWh/milen vilket betyder jag måste ladda för 4.3kr/kWh för att inte gå förlust på min tjänsteresor.

1 gillning

Det är ju poltik i detta med milersättningen, men helt klart är det så att hemmaladdning förändrar kalkylen rejält. Men att det skulle vara billigt med bil (oavsett drivlmedel) är det väl bara folk som blundar som tycker?

Om du kör mycket kanske det är värt att skaffa avtal hos Ionity? Finns två avtal: 3,50 kr/kWh och 136 kr/mån (90 kr första månaden) eller 4,50 kr/kWh för 65 kr/mån (45 kr första månaden). Ingen bindningstid.

Tänker själv skaffa avtalet med 3,50 inför bilsemestern om två veckor. :slight_smile:

Körde för övrigt i veckan ganska många mil i en hyrbil i form av en dieseldriven Audi A6. Visst, bra räckvidd, men i övrigt var det ju en riktigt antiklimax jämfört med elbilen jag har privat.

Vad gjorde det till ett antiklimax mellan en A6 och din privata bil? (Vad har du för bil?)

Kör en basutrustad Kia EV6 privat.

Om man tänker på drivlinan så hade A6:an hade ett traktoraktigt motorljud, och ett väldigt lagg när man tryckte på gaspedalen. Jobbigt när man skulle ut från stillastående i en korsning, tex. 206 hk i Audin mot 226 hästar i EV6:an, men det kändes som en betydligt större skillnad.

Sen fantombromsade bilen väldigt ofta utifrån att den kunde få för sig att det blev 50 km/h på motorvägen och så fanns det inte backkamera trots att det en nästan ny bil. :thinking: Osköna stolar också.

2 gillningar

Du har förmånsbil/tjänstebil?
Jag har 25kr/milen i milersättning och laddar hemma.
Kör egen bil

Ska den vara så törstig? Låter väääldigt mycket nu i sommarvärme.
Ionity har bra priser nu.

Vi har 37 kr/mil (varav 25 är skattefritt) för privat bil i tjänsten.

Övermil på min privatleasing kostar 11 kr/mil, så att köra övermil i tjänsten borde väl räknas som lönsamt? :wink:

1 gillning

Av nyfikenhet, blev du tvingad till elbil eller valde du det själv?

Jag har tjänstebil.

Valde själv.

Nu när ionity sänkt sitt pris så ska jag fundera på det ja.
Håller med dig. Det är vädligt skönt att köra elbil. Men i slutet är det ekonomin som styr. Det är inte så roligt att gå back på att köra bil i tjänsten.

1 gillning

Kör på 110, 120 väg 98% av den sträckan så blir så. Kör man 70-90väg så är det bättre siffror.

Står du på tomgång i tullen?:joy: Hittar ut själv.

Bra pris på laddning i juni. :sunglasses:

2 gillningar

Hemma igen efter 140 mil i bilen. Måste säga att det funkat överraskande smidigt att ladda på Tesla. Har testat Tesla Jönköping, Markaryd, Ystad, Köpenhamn, Markaryd igen samt Tesla Mantorp. Inga som helst problem att få plats, även om man ockuperar två rutor för att Teslas kablar är för korta. Men aldrig mer än halvfullt på någon av stationerna och supersmidigt att få igång laddningen. Priserna med Tesla abonnemang var låga, ca 4kr/kW i snitt.

7 gillningar

Har du snittförbrukningen på resan? Bilen alltså, inte alkohol..:joy: