Allt om att ladda elbil

Ja, den kom rätt tidigt. Jag körde en testbil i februari 2022 som hade gammal mjukvara men när jag hämtade min i juni 2022 så hade jag den nya :slight_smile: Runt 40 min är nog att vänta.

I Mariestad ligger det mesta rätt nära så ingen större fara där. Allego finns där också. Tesla gissar jag kommer vara rätt fullbelagt, Mustangen har laddporten på "fel" ställe så var beredd på sura blickar :slight_smile:

1 gillning

Det finns 4 laddare vid pull-throughs och på vissa av de andra så kan du nog köra ”igenom” laddplatsen så kanske sladden kan räcka utan att du blockerar en plats

1 gillning

Finns ju fler laddare i Jönköping med omnejd än bakterier på planeten.

Har inte testat Recharge i Sverige men valde dem när jag körde genom Norge. Vill supporta företag som inte kräver egen app (kan använda flera olika) och stödjer betalkort.
Funkade fint där

1 gillning

@MrMustang igår kväll , ca 22, så var E18 avstängt vid vägarbetet och det var en omledning från köping till en bit innan Västerås , via Kolbäck och några fler ställen. Vet inte om det bara är kväll&natt som den stängs av men värt att kolla Trafikverkets hemsida , kändes som det tog 15-20 minuter extra allt som allt

1 gillning

Åkte vägen över Örebro och Mariestad från Stockholm till Alingsås. Knappt en bil på hela vägen, allt flöt på smidigt, enda hiccupen på vägen var att Recharge i Mariestad krånglade. Gick inte att starta laddningen med Preem appen, gick inte heller att betala med kort, var tydligen något tekniskt problem med Recharge. Sån tur var hade jag Fortum Charge blipp, s0 jag laddade från 25-90% på dryga 40 min. Kom fram till Alingsås med 67%. Så nu klarar jag mig över helgen och kan åka hem på söndag och kanske ladda halvvägs.

5 gillningar

Intressant upplevelse. Hittade en destinarionsladdare i Alingsås där man laddade för 2,50kr/kW. Så jag laddade fullt igår. Åkte hem, gjorde ett snabbt stopp i Arboga på OKQ8 och laddade från typ 50-70%. Kom hem till Solna med 38%. Hade knappt behövt stanna på vägen egentligen. Men allt som allt så funkade det väldigt smidigt på första riktiga långresan med elbil :blush:

7 gillningar

Var det Alingsås energis laddare? :sweat_smile:

Hjärnspökena lämnar vid kontakt med verkligheten..:wink::blush:

1 gillning

Assemblin Charge på ICA Maxi Alingsås

Här ska laddas..:moneybag::moneybag::moneybag:

5 gillningar

Körde diesel (2017 Vovlo XC60 D4 FWD) ner till semesterstället i helgen. Kostnaden för dieseln landade på ca 735kr med en förbrukning på 0.66l/mil.
Samma resa med min Tesla Y Long range har i snitt kostat 625kr för elen med ett snitt på 2.2-2.3kW/mil.

Körde typ på samma sätt med volvon som med teslan , hade lite högre fart med volvon för jag inte behövde tänka på att stanna så hade nog kunnat åkt på närmare 0.60 l/mil.

Alltså kostade det bara ca 110kr mer med diesel men viktigast av allt , för mig , jag behövde inte stanna två gånger och ladda
Laddningen brukar totalt ta ca 50-60 minuter på t&r resan där aktiva körtiden är ca 2h50min-3h per väg.
Hoppas på att få upp en laddare snart men tills dess suktar jag bara mer och mer efter diesel :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Är inte 2,2-2,3 kW/mil högt räknat? Jag har lite för kort tid med Tesla för att veta riktigt vad jag ska räkna på. Sedan jag tog ut den ligger jag och i snitt på närmare 1,9 än 2,0. Sedan vet jag att motorvägsfart drar mer än stadstrafik.

Nu kommer elbilsmaffian att jaga dig med tazern. :joy::joy:

Nope, okej snittet är 2.2 och kanske nån gång 2.3 förlåt för jag överdrev, men kostnaden jag räknade fram är ett snitt på vad det faktiskt har kostat

Det här är på E20 mellan Örebro och Gbg , de är en blandning av motorväg , 2+1 och landsväg , så det blir mycket gasa upp från 70-80 till 120 på grund av trafik

2 gillningar

Det är lugnt , Volvon är fulltankad så dom kommer aldrig ikapp mig :laughing:

2 gillningar

Hur lång sträcka är det? :slight_smile:

Körde en sträcka tur och retur med samma tidsåtgång i lördags (2 timmar och 45 minuter eller 22 mil enkel väg). Startade med fullt batteri och stödladdade med knappt förvärmt batteri totalt 20 minuter (40-70 %), kom aldrig upp i mer än drygt 130 kW på en 400 kW-laddare. Elbil är ju som bäst när om man kan destinationsladda medan man gör annat.

Ca 28 mil enkel väg, brukar ta 2h50min-3h

Snart dags att ladda..:star_struck:

1 gillning

Blir två resor ner till Tyskland via Danmark i sommar. Sitter och funderar på om det inte kan vara värt att teckna ett månadsabonnemang hos Tesla. Första svängen blir det Stockholm > Köpenhamn > Hamburg > Stockholm. Andra svängen blir det Stockholm > Köpenhamn > Berlin > Köpenhamn > Stockholm. Om jag förstått det rätt så skulle jag i stort sett klara mig enbart på teslaladdare om man planerar lite. Är lite orolig för andra laddoperatörer utomlands, exempelvis har jag sett att Allego har många laddmöjligheter i Tyskland. Men har inte fått klart för mig hur man betalar hos dem, ifall man kan koppla ihop med någon blipp eller något.