Allt om att ladda elbil

1,8 kW i 48 timmar blir en del :blush:

1 gillning

Såg det nu, den måste vara ganska ny, fanns inte när jag kollade sist. Men det står ju nåt om lastbilar. Och den verkar bara ha en outlet. Frågan är om man får stå där som vanlig dödlig?

Finns den i appen och är tillgänglig så får du stå där.

Najs, då kan man ju nästan planera att åka nonstop :slight_smile:

98 % bränner fast i sinnet..:sunglasses:. Skulle åkt iväg idag men resan blev inställd. Så här sitter man med fulladdat batteri. Som ett djur. :sunglasses::sweat_smile:

2 gillningar

The anexiety is real :sweat_smile:

2 gillningar

Nej Elli, simkort har man till badhuset eller till äldre mobiltelefoner.

2 gillningar

Delar av detta postat på @Esse:s hybbyprojekt Elbilsveckan(:sunglasses:)

Jag kan överraskas av hur många DC-laddare vi har i Stockholm. De närmast mig går fredag 17:30 och nu, 15:30 lördag, ser ut så här:
Lerkroksvägen, Hägersten har 4 av 6 lediga(200 kW). Nu 5 av 6 lediga
Cirkel K i Midsommarkransen, 6 av 6 lediga(300 kW). Nu 5 av 6 lediga
OKQ8 i Årstarondellen, 8 av 9 lediga(150 kW). Nu 6 av 6(vet inte varför jag skrev 8 av 9 igår om de bara har 6???)
Hagsätra Torg, 4 av 4 lediga(120 kW). Nu 1 av 4 ledig
Cirkel K Bandhagen, 2 av 4 lediga(300 kW). Nu 3 av 4 lediga
Nybohovsbacken 11, Liljeholmen, 4 av 6 lediga(150 kW). 2 av 6 lediga

Inte så att jag inte gillar att ha många lediga i mitt närområde och så här ser det ut ofta. Eller nästan hela tiden. Några av dem drar till sig Taxi så de fluktuerar mer. Men, är detta ett tecken på överetablering? Nej jag tror inte det, snarare framtidssäkring. Skulle dock vilja se fler efter de stora vägarna.

Men sluta outa alla laddstationer nära mig :sweat_smile: Kommer troligtvis bli kö där nu :rofl:

F’låt…

Sorry Joey Tribbiani GIF

Som nybliven, njae 5566 elmil på mätaren har jag dragit den sura lärdomen att skaffa tag/kort på alla stora ladd/nätverk.
Rätt som det är listas inte stationen i appen (I2GO mfl) och då är taggen/kortet enda sättet att få upp procenten.

Elton verkar trevlig, första appen för elbilar jag har sett.
Någon som har kläm på om priserna i Elton är bra eller ej? (Om man inte har abb dvs)

Tveksamt då allt är roaming, men du får ju 30% rabatt i 3 månader med Blocket.

Vad är lämplig påföljd för förbränningsbilar som parkerar så att man ej kan komma åt och ladda sin elbil?

Socker i tanken. :joy:

Arg lapp.

Har du någonsin haft det uppdraget att rengöra efter det :slightly_smiling_face:

Beslagtaget 12V-batteri :stuck_out_tongue_winking_eye:

Vill tro att de flesta gör det av misstag men att prata med personen alternativt företaget/hotellet är väl alltid bra. Har bara råkat ut för det vid ett tillfälle och då var det 11 kW-laddare som kostade 10 kr/kWh så ingen större förlust.

1 gillning

Då var laddboxen på plats. Gått bra ändå att ladda på jobbet den här månaden men skönt att kunna göra det hemma nu.

15 gillningar

Jag kan ha frågat något liknande tidigare, men då kan ni ju ge samma svar nu som då..:heart_eyes::grin:

Vi ska till Sälen på sportlovet och det är min sista kvarvarande oro för detta med elbil. Jag är en person som hatar köer och jag hatar ännu mer folk som inte kan uppföra sig i köer. Alltså vill jag helst slippa laddköer och laddar gärna för dyrare pris om jag slipper köer.

Om ni skulle till Sälen från Stockholm med elbil, kör ni via Ludvika(E16) eller Falun/Mora? Tesla föreslår Mora men ofta en liten omväg till Borlänge för att ladda där.

Är vädret okej borde du väl kunna ta dig till Malung (35 mil), där finns det totalt 32 laddare 150kW+ från olika operatörer varav 20st är tesla som inte är öppna för andra bilar än tesla enligt ChargeFinder.
Allafall om du åker via Borlänge för då blir det mindre motorväg , speciellt 120 sträckan innan Västerås som suger en del el
Mängden trafik har jag ingen koll på, är Enköping&Västerås med på Stockholm s sportlov så kanske de är mer trafik den vägen

Planerar du att stanna efter vägen och vet ungefär vad du kommer ha för % kvar i batteriet jämför med laddkurvan och hitta en laddare du kan maxa. Kommer du t.ex stanna med mer än 50% i batteriet så behöver du inte mer än en 100kW laddare och på dom kanske de är mindre kö

Edit: finns ju en hel del laddare i Borlänge också så tvivlar på att ni behöver stå i kö länge där men då det är 20 mil, typ halvvägs till fjällen, dit så gissar jag att många har det som naturligt stopp