Allt om att ladda elbil

Elhybrid är väl vad Toyota kallar sina hybrider som bara laddas med förbränningsmotorn? I så fall behöver du ingen laddbox.

Elhybrid - Kör klimatsmart i hybridbil | Toyota Sverige

Men om det är en laddhybrid du har på gång tror jag att Zaptec Go verkar vara den mest populära numer? Själv har jag en Easee Home som jag varit nöjd med, men den lider av försäljningsförbud. Även om Easee nu har andra modeller på marknaden vet jag inte om det är bästa rekommendationen just nu. :slight_smile:

Jag som skrev slarvigt, menar laddhybriden!

Jag har den senaste tiden håll lite koll på vissa snabbladdare i närheten av vårt hus. Ser att de oftast är lediga. Typ 5-7 minuter från oss finns 6 laddplatser med 200 kw. Det är oftast max en bil(enligt ChargeFinder) som laddar, Några gånger har det varit två. Åkte förbi nyss och då stämde uppgiften. Detta är bara ett exempel. Flera andra har mycket låg beläggning. CirkelK Midsommarkransen är mer upptagen, men 2-4 av sex platser(300 kW) brukar vara upptagna, nu tre.

Prisbilden på det första exemplet:

Nu pumpas det väl ut en hel del elbilar, men hur ser beläggningsgraden ut? Hur ser kalkylerna ut? Finns det risk att det byggs för många eller når vi snart ett jämviktsläge? Utefter de stora vägarna är jag inte så fundersam, men i olika områden i storstäder? Eller är Stockholm unikt?

Här i Gbg är det pepprat med laddstolpar. Dock är det nog 11/22kw.

Från och med torsdag så kommer priset för ladda bilen på Göteborgs energis stolpar här i Göteborg uppdateras en gång i dygnet.
De har lugnt flest destinationsladdare i stan.

Jag försöker få grepp om hur man ska ladda sin elbil. På nätet pumpas information ut om att man ska normalt inte ladda till mer än 80 %. Batterierna mår inte bra av att stå med full laddning för länge. Som en iPhone.

Sedan finns det de som menar att det negativa med att låta bilen stå med fullt batteri är väldigt liten mot 80 % om det inte är väldigt varmt ute.

Vad gäller Tesla ser man ibland uppgifter om att man sedan ska ladda fullt ibland för att tekniken behöver det för att kunna bedöma batteriet korrekt. Om det är sant, hur ofta?

Vad säger Bubblan?

Bilen skall inte stå med för lite batteri (under 20%) eller för mycket batteri (över 80%) en längre tid.

I vardaglig användning laddar du upp till 80% och om du behöver köra långt någon gång laddar du upp till 100%.

Har du en en bakhjulsdriven Tesla (som har LFP-batteri) så laddar du 100% en gång i veckan för att kalibrera batteriet.

I slutändan har det visat sig att bilbatterier är så mycket mer tåliga än vad man tidigare trott och skall du bara ha bilen i 3 år så spelar det egentligen inte så stor roll.

3 gillningar

Det finns inget sådan för Teslas vanligare form av batteri, det jag har?

Med AC laddning laddar jag alltid fullt. Står i manualen att man ska göra det för att balansera cellerna i batteriet.
Med DC laddar jag ”aldrig” fullt för det är ingen idé tidsmässigt på långresa.

1 gillning

Som @esse säger :+1:
Sen om jag varit ute några dagar på roadtrip och bara snabbladdat då försöker jag komma hem med så lite laddning (>5%) som möjligt för att låta bilen ”kalibrera” sig över natten typ , för det har jag förstått att bilen gör

1 gillning

I tillägg brukar snikvargen i mig ladda till 100 % vid prisdalar om det annars är en period med konstant högt elpris.

Ladda som du vill, låt det inte stå och ladda 100% någon längre tid.

Vilken köpte du sedan? :slight_smile:

Vad säger Tesla själva?

MY LR

Long Range är NMC-batteriet och då behöver du inte tänka på att ladda 100% av den anledningen. Sätt helt enkelt laddgränsen på 80% och höj till 100 vid behov. Låt inte bilen stå med mindre än 20% batteri en längre tid. Att den står med låg eller hög batterinivå då och då spelar ingen roll utan det är längre perioder och ofta som kan påverkar – och då endast på marginalen.

Det står i appen när du laddar hur Tesla vill ha det dessutom :slight_smile:

5 gillningar

Under tiden jag funderat på elbil har jag använt Chargefinder för att kolla var det finns laddare. Ikväll var jag ute med några kollegor och två av dem har elbil och en är ganska bilintresserade. De använde båda något som heter Uppladdning för att hålla koll på laddare: (https://www.uppladdning.nu

Någon här som testat båda och kan ge ett omdöme.

Finns inte som app. Bara det gör att man inte vill använda det.

1 gillning

Uppladdning känns som något som stannat kvar i utvecklingen runt 2002 någongång. Nej, har tittat på den vid någon googling. Utvecklas inte alls i samma takt som Chargefinder, senaste grejen med priser t.ex.

Så enkelt val, Chargefinder it is. :slight_smile:

3 gillningar

Det låter ju som att det är något för mig om jag skaffar elbil. :joy::joy:

1 gillning