Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Haha, man vet aldrig, lär ju framtidssäkra :nerd_face:

1 gillning

Easee.

1 gillning

Kan jag använda Pulse utan att vara Tibber-kund?

Ja, du kan lägga till Pulse som en Power-up på ditt Tibber-konto utan att du har ett aktivt elavtal. Däremot kan du i så fall inte se historik längre än 24 timmar bakåt.

1 gillning

Precis, jag har haft min Pulse länge, men tack och lov bytte jag till bundet avtal förra julen :slight_smile:
Så är ju rätt nyligen de ger någon historik alls :slight_smile:

Jag har en plan att via en mqtt-broker(?) sno datan till min server och mata in den i HA istället. Jag har dock inte kommit dit :joy:

Gällande Kia e-niro:

over 25°C you get full speed 75 kW
below 25°C reduced to 56 kW
below 15°C reduced to 42 kW
below 5°C reduced to only 21kW
(temperature of the coldest battery module is taken into account here)

Laddade i Mariestad på 100 laddare mitt under långkörning. 12° ute. Kom upp i 76 under 3minuter endast :frowning:
Resten av tiden 54.
-Var mitt batteri för kallt för max?

Verkar inte det rätt normalt enligt tabellen där?

Laddhastighet en sjukt när laddnivån stiger.
Så utan att veta något mer om vilken laddnivån du hade så låter det helt normalt.

Började ladda vid 10%, avslutade vid >70% då den droppade till ~25. Och hade då kört från Västerås nonstop, borde inte det få upp batteritempen till >25°? Ja det är flera parametrar som skall stämma för max hastighet. Förstår mig bara att inte på dem…

Och det är ingen ide heller för när du tror att du har optimala förhållande så är det alltid någon som omkullkastar det.

1 gillning

Från Västerås....none stop.....till........vart?. Hur långt körde du?

Men 25kW vid 70% låter väl ändå fullständigt normalt om max ladd hastighet är 75kW?

1 gillning

Ingen som fulimporterat Zaptec Sense?
Varför säljs inte denna i Sverige tro, för att inte få problem i samarbetet med Enegic?

Känns ju lite föråldrat att köra med trafos istället för HAN. Jag har dessutom en Kamstrup med RJ45, dvs den norska(?) varianten av HAN.

Se upp om ni någon gång använt Mer, fick nu en faktura på 600kr för augusti 2022. Mailade Mer och fick svaret nedan.

2 gillningar

Vad tror ni om det här?
Läste nyss på Carup om ett engelskt teknik företag som tagit fram ett batteri som inte slits av att snabbladdas fullt på några minuter. En konceptbil skall presenteras i juni:

Batteriet laddas lika snabbt som du tankar – konceptbil visas i juni | Carup.se

Uppföljning.

2 gillningar

Vad är den man säger? Mer vill ha mer. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Mer verkar ha noll koll. :smirk:

1 gillning

Säkert några som betalar utan gnissel.

1 gillning

Japp garanterat, jag var på väg innan jag stoppade mig själv och mailade. Hade till och med lagt in den för betalning, man vill ju göra rätt för sig. :slight_smile:

Det är ganska förekommande. Jag hade så mycket strul med MER(clever) när de var det ända alternativet. Hade ett "ladda så mycket du vill" abonnemang. Flera gånger om man laddade på samma laddare inom loppet av en timme (tror jag det var). Klassade de det som man laddade två bilar och bröt kontraktet.

Fastned hade exakt samma grej. Tror de körde samma backend system.

Finns det inget enkelt sätt att hitta hotell filtrerat på om det erbjuder laddning av elbil?

Hotels.com har ett filter som inte fungerar bra men annars känns det som att man måste klicka dig in och läsa. Reser jag i jobbet är det inte så mycket annat än att kunna ladda över natten som är viktigt.

1 gillning