Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Trots att jag ännu inte kör laddbart kommer jag nog installera en laddbox på landet inom kort.

Skulle beställa ett jobb från elektrikern att installera ett 3-fasuttag på fasaden, att använda exempelvis till vedklyv. Hans tips var då att samtidigt installera laddbox till bil för då blir (nästan) hela installationen inkl. 3-fasuttag och ny central i källaren föremål för grönt bidrag. I detta fall skulle jag alltså
installera laddbox och få min 3-fasinstallation ”på köpet”.

Jag har ingen större koll på laddboxar. Några tips om vad jag bör tänka på? Högt och lågt mottages tacksamt!

2 gillningar

Köp en Easee. Snygg, smart, fungerar bra.

2 gillningar

Har Easee ngt smart och bra som de andra inte erbjuder?

Nej, tror inte det. Dom gör nog samma sak. Dock ett bra API så det finns koppling till Tibber, Home Assistant om det är viktigt för dig.

Bra tips, ska kollas upp!

Det tror jag ej. Jag har gratisversionen, blir uppgradera när mitt Plugsurfing tar slut, även om man ej laddar publikt. :slight_smile:

Det finns också laddboxar som man kan koppla in i 3fas-uttag, så istället för både ett 3 fas och en laddbox så kan du nöja dig med ett 3fas-uttag och sen koppla in laddbox där :slight_smile:

1 gillning

Det var min första tanke men slogs snabbt ned av elektrikern. För att få grönt bidrag måste laddaren installeras permanent

1 gillning

Ctek Njord Go ger grönt teknik-avdrag. Den monteras med väggfäste och räknas då som fast installation. Om du tar ner den efter att elektriken har åkt vet ingen annan än du :slight_smile:

1 gillning

Elektrikern sa att den behöver låsas fast på något sätt för att godkännas för grönt bidrag och då blir det typ lika dyrt som en fast installation.

Sedan kan man ju förstås låsa upp och ta bort laddaren men jag kan inte se vilken fördel det skulle vara för mig. Fast installerad laddbox med uppkoppling, smart styrning och lastbalansering känns mer prio än att den ska vara löstagbar.

  • med reservation för att Njord Go kanske har allt ovanstående också, det har jag inte kollat upp

njord Go har vissa begränsningar i sin funktionalitet och är du ute efter integration med Tibber osv så kanske det inte är den du är ute efter men den ger Grön Teknik-avdrag och är lätt att ta med sig eller koppla ur om man skulle vilja, jag har själv varit inkontakt med CTEK om detta :slight_smile: Har faktiskt testat den och släpper en video om den vid 16-tiden idag på min YT-kanal så ser du vad man kan och inte kan göra :slight_smile:

#shameless selfpromotion!

5 gillningar

Det ser jag fram emot att kika på! Ska helt klart väga in Njord som alternativ.

Antar att det är med elbilsladdare som med allt annat, det finns ingen som har allt utan man behöver kompromissa

Bra att du sa det, höll på att länka min :slight_smile:

Testad - CTEK Njord Go: En portabel laddbox | Guiden om elbil

:slight_smile:

3 gillningar

Spännande!

Från sajten:
image

Snart kommer ägare av Mercedes-elbilar få se en drastiskt höjning av priset för Ionity – från billigast till dyrast.

Ionity må kosta närmare 9 kronor per kWh att ladda hos. Men det är få som betalar det. Genom att ha abonnemang via sin billeverantör har priset varit varit strax över 3 per kWh. Mercedes med sin Me Charge-tjänst har varit undantaget med 2,88 kr per Kwh. Till det har månadskostnaden varit 186 kr per månad – en månadskostnad som Mercedes-ägare helt slipper betala första året.

Från och med 1 mars är det emellertid slut med generositeten. Då höjs priset till 4,97 kr per kWh hos Ionity. Även DC-laddning utanför Ionity höjs till 4,97 kr per kWh. Det kostade dock 4,40 kr per kWh tidigare. Månadskostnaden minskar dock samtidigt till 140 kr per månad.

Hur detta påverkar övriga laddabonnemang som inkluderar Ionity vet vi inte. I de här sammanhangen tenderar emellertid inte en olycka att komma ensamt.

Ionity ägs av BMW, Ford, Hyundai, Mercedes och Volkswagen Group. De sistnämnda inkluderar Audi, Skoda och Porsche. Mercedes och BMW har i sin tur ett gemensamt bolag som tar hand om abonnemangen, Det heter Digital charging solution. Ut mot kund kallas de BMW charging respektive Mercedes me charge. Det är alltså Mercedes me charge som blivit först ut med det nya högre priset.

Volkswagen har å sin sida Elli som de säljer ut mot både slutkund samt varumärkena Volkswagen we charge och Skoda power pass för respektive biltillverkares kunder. Audi använde tidigare Digital charging solution för E-tron charging service. Från och med årsskiftet heter det Audi charging service och baseras i stället på Elli.

Elli höjde priset från 3,15 kr per kWh till 3,3 kr per kWh för nya kunder vid årsskiftet. Om det stannar där lönar det sig alltså för Mercedes-ägare att säga upp den egna tjänsten och i stället använda Elli. Då kostar det 165 kr per månad i stället för 186 per månad. Samtidigt som priset per kilowatt är över 1 kr lägre.

Bonusvideo

 

Galleri

Ny prislista från 1 mars 2023 för Mercedes we chargeNy prislista från 1 mars 2023 för Mercedes we charge

Om man inte har något abb. idag, inte har ett bilmärke som erbjuder något direkt och laddar mest hemma... finns det något abb som är värt att skaffa?

Verkar som att priserna mer eller mindre är desamma som utan abb med tex Elli om man inte har med månadskostnad, vilket inte känns aktuellt för 1-2 laddningar varje månad på i princip olika nätverk varje gång :smiley:

Vore ju dock smidigt med bara ett abb och slippa hålla på med massa olika appar / kort.

1-2 publika laddningar per månad så känns det som det kvittar.

Med den laddfrekvensen skulle jag satsa på att åka in på OKQ8 så länge de tar 5,99 kr.

Brukar köra CircleK, aldrig testat OKQ8 faktiskt.
MG:n är rätt kinkig tyvärr, ibland bara tvärvägrar den och ibland slutar den ladda mitt i.

Tesla så fungerar det bara/oftast på ett par platser och Ionity har jag med haft problem med (och även InCharge). CirkleK verkar dock lira på varje gång.

Värdelöst att MG är så instabila när det gäller laddning, man kan inte lita på att man kan ladda ens när det finns laddare tillgägnligt.