Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Börja mening med gemen? Nej nu jävlar!

1 gillning

Beställde ett nytt konto för företaget den 19/12 men ännu inte fött kortet. Mailade och var lite ledsen att jag behövde betala en månad när jag saknade kort och inte kunde använda det. Då fick jag en refund på första månadsavgiften jag betalat och en ursäkt! En dag senare fick jag ett mail om att mitt kort är påväg :slight_smile:

1 gillning

Har varit i kontakt med Elli via mail också, snabba på att svara faktiskt.

Bojkott, helt klart.

Tur att Audi Charging Service finns!

@xms67 Angående "Toppa upp" innan resa så slog det mig att du sällan eller aldrig vill snabbladda över 80%. Detta för att det tar så lång tid över 80%. Det är inget problem under natten när du sover men det är onödig tid ute på stan. Så även där utgår behovet för snabbladdare i närområdet där du bor.

Teslas har förvörigt det bästa systemet att ge dig en rutt direkt i systemet. Du sätter var du vill och sedan berättar den vilken hastighet du skall köra, var du skall stanna, och hur länge du skall ladda per gång – för att tidsoptimera din resa.

1 gillning

Allt tyder ju på att det fungerar bra i praktiken. Även om smidigheten i att tanka bensin är svårslaget. Å andra sidan gnällde jag när jag gick tillbaka till fossilbil efter hybrid och var tvungen att åka till bensinmacken stup i ett..:sweat_smile:

1 gillning

hyr en modelY en månad och testa hur det funkar.

2 gillningar

Projekt 1 är att se om jag kan gå ur mitt nuvarande leasingprogram i förtid. Sedan kan man börja testa lite mer genomtänkt. Körde en grannes 3:a nyligen. Han var sjukt nöjd med den. Jag är orolig för bagaget på 3:an.

1 gillning

bagaget på model3 är helt värdelöst. Vill du ha en sedan så har modelS helt stört mycket lastutrymme!

Finns väl ingen anledning att välja 3 när Y kostar ungefär lika mycket? Med det sagt hade jag valt en 3:a då jag inte behöver så stor bil eller stort bagage :upside_down_face:

1 gillning

Att ha elbil är som att vakna varje morgon med att någon magiskt fyllt upp bensintanken under natten. Du behöver liksom inte förhålla dig till drivmedel förutom när du skall köra genom landet. Med en laddbox från Zaptec eller Easee ihop med Tibber så garanterar de dessutom att du inte betalar mer än 50% av dit övriga generella kWh-pris.

2 gillningar

Skall visst vara megafake :slight_smile:

Yep, men lika kul ändå. :slight_smile:

Sökt i 20-30 minuter. Hittar ingen spec över vilka laddnätverk som ingår i Elli. Det borde ju vara det som står tydligast på deras hemsida.
Någon här har väl koll?

Elli menar på att det ändras så ofta att en lista skulle vara svår att hålla uppdaterad. De som ingår är bla Ionity, Recharge, Incharge, Eon/Clever, Mer, Allego, Park & Charge. Vet att Virta var med tidigare men osäker om så är fallet fortfarande.

2 gillningar

Har inte tänkt att Elli varit intressant för egen del då jag laddar publikt så pass sällan, men såg nu att de har ett alternativ utan månadsavgift (men ändå med 12 månaders bindningstid?) och att det dessutom "is possible to change to a higher tariff on a monthly basis.".

Betyder det att man kan ha ett gratiskontrakt och sedan ta hoppa upp på månadsavgift enstaka månader där man har ökat behov av snabbladdning? Det låter ju lite för bra för att vara sant, varför har man i så fall ens bindningstid på ett år?

Precis, enklast att bara kolla i appen. :slight_smile:


ujujuj !!