Allt om att ladda elbil (2022–2023)

Du är ju inte tvungen att ladda på Tesla SUCs, massor med alternativ som dessutom är billigare.

Håller i en evighet typ, kan jag intyga. :slight_smile:

2 gillningar

En evighet är ju ett vitt begrepp. :joy::joy:

Det är väääldigt länge. :wink:

2 gillningar

Nu är mina funderingar väldigt teoretiska. Och lite okunnigt, typ vet inte hur mycket kräm man får i över en kort natt på 4-5 timmar? Men antar att i de fall jag tänker på kommer laddning hemma räcka eller att man ser till att toppa upp på lämpligt sätt utefter vägen på väg hem om man ska iväg morgonen därpå. Om då morgonresan är en sådan man vill ta sig långt.

Här slits jag mellan två delar av min personlighet. Jag gillar att planera. Och jag gillar att tänka effektivitet, typ hur tar jag mig snabbast från punkt A till B. Det känns otroligt störande att mitt i en resa stanna och ladda. Dessutom gillar jag inte att bli styrd. Sedan vet jag att jag stannar på McDonalds/Max eller något sådant och klockar man det brukar det ju ta 20-40 minuter. Men det där att man måste...

Det där släpper så fort du har en elbil, kände/trodde likadant innan jag skaffade en. :slight_smile:

Här är karta över samma område du postade tidigare ungefär med +50kW-laddare med Elli.

@cgullin har såklart gjort en video.

3 gillningar

I appen som @Esse tipsade om hittar jag inte Elli, We Charge eller InCharge som vid en snabb titt är vad Elli består av. Ska man söka på något annat eller måste man ha en annan app? Tänkt kolla mer exakt var de där finns.

InCharge fanns.

Elli är VWs grej som alla kan använda och har avtal med många laddoperatörer, har inga egna laddare. Ladda ner appen bara om du vill kolla.

1 gillning

Man laddar ju i regel aldrig från 0-100 %. De flesta bilar har en laddare på 11 kW. Om batteriet är på 77 kWh tar det 7 timmar att ladda 0-100 % om vi förenklar lite och bortser från förluster.

2 gillningar

Jag kollade nu via appen som Esse tipsade om och valde inga filter. Då fick man en bra bild var det finns laddare. Jag har gjort det tidigare men nu är läget skarp och då skärps sinnena..:smiling_imp: Nästa steg är ju att koll lite mer på vilka laddare som tillhör vilka nätverk.

Ellis laddare i närheten av mig var ur funktion. Men antar att det är en dyr då den är på en Parkering vid en idrottsplats. Men prissättningen kanske inte fungerar så?

Elli Charging är en app som samlar flera operatörer under ett tak, dom är ingen egen operatör med egna laddare.

2 gillningar

Det tar ca 8,5 timme att ladda en Tesla Model Y Long Range Dual Motor med ett batteri på 75 kWh fullt hemma över AC-ström. Men då måste du alltså ha avverkat runt 35-40 mil utan att haft möjlighet att stanna och ladda innan du kommer hem igen.

Mer troligt är att du dagen innan kommer hem med ett halvtomt batteri, om ens det, och då räcker alltså 4-5 timmar utan problem.

Notera också att du inte behöver ladda på Tesla Superchargers utan du kan ladda på vilken laddplats du vill. Det är smidigt med Tesla då du bara pluggar in kontakten och så startas det automatiskt. På övriga får du använda app (eller betalkort hos tex OKQ8).

Den här videon ger lite tips om övriga laddnätverk. Observera att när den gjordes hade inte Tesla öppnat upp sina laddare för övriga.

1 gillning

Elli har bra (bäst?) priser där man finns. Info finns på hemsidan. :slight_smile:

Såg fel. Den jag kollade på låg inte vid en idrottsplats, men har egentligen inget med saken att göra.

Vid Älvsjö IP satte de upp 8 laddare och de skulle kunna fungera som ett ställe att få lite egentid vid..:sweat_smile:. Får kolla vem som äger dem. Men som sagt, allt tyder ju på att verkligheten är betydligt smidigare än mina teoretiska funderingar.

Det var verkligen inte mycket information. Kostar de ens något att använda?

Men 2,3 kW – går snabbare att ladda med dynamo då :grin:

Jag har sett dem några gånger och det är alltid tomt när IP stängt. Jag har då tänkt att det är en bra plats att åka till och ladda på lite, OM jag skulle köpa elbil. Men 2.3 måste väl vara felskrivning?

Det är först de senaste dygnen jag mer låst på Tesla i mina tankar.

Nope, men du kan ju övernatta i bilen. Egentid är aldrig fel som vi vet! :rofl:
Finns nog en anledning till att det är tomt.

1 gillning

Enfas-laddare. Från en svunnen, mer barbarisk tid.

1 gillning

Trevliga är dom också, Elli. :smiley:

1 gillning