Allt om att ladda elbil

Från sajten:

Planerar du att köpa elbil för första gången? Eller har du redan en elbil men kan inte bli klok på hur allt fungerar runt laddning? Här är svaren på de sju vanligaste frågorna om att äga elbil.

Fråga 1: Vad är skillnaden på kilowatt (kW) och kilowattimmar (kWh)

Kilowattimmar förkortas kWh och är lagringsenheten för energi i batterier. Ungefär som att vi mäter bensin- och dieseltank i liter. På samma sätt drar en elbil en viss kilowattimme (kWh) per mil. Ju större batteri ju fler kilowattimmar (kWh) och därmed kommer du längre längre på en laddning. I dagsläget brukar batterierna ligga på 6o kWh till 80 kWh. Några bilar har så stort batteri som 100 kWh. En tumregel är att ju större batteri en bil har ju dyrare är den.

Volkswagen ID.4 laddar

En Volkswagen ID.4 laddar på Ionity-laddarna hos Cirkel K Mantorp.

Kilowatt förkortas kW och stipulerar hur snabbt det går att ladda bilen. Det tar en timme att ladda 50 kWh om du laddar med 50 kW. Laddar du i stället med 100 kW tar det 30 minuter att ladda 50 kWh.

De billigaste bilarna klarar ofta inte mer än 50 kW, mellansegmentet ligger på 75-150 kW och sedan finns det lite högre prissatta varianter som går upp över både 200 kW och 300 kW. Men detta förändras snabbt. Exempelvis klarar den prisvärda Kia EV 6 upp till 240 kW.

Fråga 2: Vad är skillnaden mellan AC-laddning och DC-laddning?

AC-laddning är långsam laddning

AC-laddning är det vi laddar hemma med. Det kallas även växelström. Antingen laddar vi via ett vanligt vägguttag vilket inte är att rekommendera på grund av brandrisk. Eller via en laddbox som har en så kallad typ-2-kontakt.

Tesla som AC-laddar

En Tesla som sakta men säkert laddas upp genom AC-laddning.

Vi ser även offentliga AC-laddare där du kan koppla in en egen medhavd typ-2-laddsladd eller att det sitter fast en redan. De flesta bilar klarar att ladda 11 kW som mest vi AC-laddning. Vilket i praktiken slutar på runt 9-10 kW. Då tar det ungefär 5 timmar att ladda 50 kWh. Normal svensk villa är uppförsäkrad till just 11 kW.

AC-laddning vid Scaniabadet i Malmö

En solcellskopplad offentlig AC-laddare vid Scaniabadet i Malmös. Den ger endast 3,7 kW vilket betyder att det tar 13 timmar att ladda 50 kWh. En laddlösning från en svunnen tid helt enkelt.

DC-laddning är snabbladdning

När vi pratar om bilar som laddar 50 kW eller mer så handlar det i stället om DC-laddning. Det vill säga likström. Dessa laddare har alltid en fast kabel som du använder. DC-laddarna har två extra kontakter på handsken.

Kia EV 6 laddport

CCS-kontakten som DC-laddarna använder kombinerar den vanliga typ2-laddaren för AC-laddning med två extra kontaktdon. Dessa gömmer sig bakom luckan precis under vanliga kontakten.

Motsvarande kontakter brukar dölja sig under en liten lucka eller annat skydd precis under din vanliga laddkontakt. Denna typ av laddare kallas CCS-laddare. Det står för Combined Charging System. Namnet kommer från att den kombinerar vanlig typ2-laddare med de två extra kontaktdonen.

Laddare med tre olika typer av laddkablar

Många 50 kW-laddare har tre olika typer av kontakter. CCS-laddaren som är standard i de flesta bilar idag. Chademo som är en japansk standard och så en AC-laddare.

På Japanska bilar och några franska används i stället en annan typ av kontakt vid namn Chademo (Skrivs ofta ut CHAdeMO och står för Charge de Move). Majoriteten av alla 50 kW-laddare i landet har en CCS-laddare, en Chademo och en AC-laddare. Nya laddare som byggs är dock ofta mycket snabbare och erbjuder bara CCS-laddare.

Fråga 3: Varför laddar inte min elbil så snabbt som utlovat?

50 kW, 100 kW eller 150 kW. Det spelar ingen roll hur snabbt din bil laddas. Du kommer ofta hamna i en situation där laddningen inte ens kommer närheten av bilens teoretiska laddkapacitet. Det beror på flera anledningar.

Din bils laddkurva

Alla bilar börjar ladda lite långsammare för att sedan öka något, men ganska omgående vänder effekten (kW) nedåt och blir allt långsammare. När du når 80% minskar det ännu mer dramatiskt allteftersom din bil krypladdar upp till 100%.

Laddkurva elbil

Illustration från alltombil.se: Fiktiv laddkurva men som kan stämma rätt bra på många bilar – alltomelbil.se har en föredömlig artikel på ämnet.

Detta kallas laddkurva och gäller all former av laddning. Anledningen till att effekten (kW) måste minskas är för att skydda batteriet mot värme. Ju mer värme som utvecklas ju skadligare är det för batteriet.

Vill du veta hur snabbt just den bilen du äger eller är intresserad av att köpa laddare så Googlar du “laddkurva” och sedan vilken bil det gäller.

En Aiways U5 skall klara 50 kW-laddning. Men denna kyliga kväll i februari nådde den endast 28 kW vid 65% laddning.

Kyla gör laddningen betydligt långsammare

Det finns inget som sabbar en så fin och effektiv laddsession som när det är kallt ute. Exakt hur kallt är svårt att sia om men det räcker med att temperaturen utomhus skall gå ner till ett par plusgrader. Anledningen är att litiumjonerna rör sig långsammare i elektrolyten.

Volkswagen ID.4 får både snabbare batteri och snabbare laddning med nästa mjukvaruppdatering.

Volkswagen ID.4 får både snabbare batteri och snabbare laddning med nästa mjukvaruppdatering.

Det blir dock allt vanligare att bilen förvärmer batteriet så att det inte är så kallt när vi kommer fram till laddaren. Viktigt är då att tänka på att slå in laddaren i bilens GPS. Det är enda sättet för bilen att veta att det är laddags om en timme eller två. Volkswagen ID.3 och ID.4 får exempelvis denna funktionen med 3.0-uppgraderingen av mjukvaran.

Men också för hög värme

Det är inte lätt att vara batteri. Kyla minskar effektiviteten medans allt för hög värme sliter på batteriet i längden. Därför har de flesta moderna elbilar vätskekylning av batteriet. Däremot saknas det på exempelvis Nissan Leaf och Volkswagen E-Golf. Därför kommer hastigheten på laddningen gå ner om du snabbladdar många gånger på raken.

 

Fråga 4: Varför går inte min bil så långt som utlovat?

Förbrukningen av bilar, och därmed räckvidden, mäts genom en körcykel som kallas WLTP (World harmonized Light-duty vehicles Test Procedure). Den simulerar lite olika körsätt och hastigheter. När vi själva är intresserad av räckvidden brukar det vara när vi kör långt på motorväg. Här i mellan finns en enorm diskrepans på förväntningarna.

Räckvidden på elbilar är nämligen helt beroende på hur snabbt vi kör. Därför kommer vi hyffsat långt på landsäg i 50-70 km/h medans vi kommer betydligt kortare sträcka på motorväg i 120 km/h.

Skulle du få räckviddsångest på motorvägen och är osäker om du kommer fram till din destination så brukar det räcka med att sänka hastigheten till 100 km/h. Då minskas förbrukningen rejält och du kan till och med uppleva att bilens räckviddsmätare står still ett bra tag då räckvidden ökar relativt mot vad den var tidigare i samma takt som du förbrukar el.

Fråga 5: Hur/var hittar jag laddare?

Ladda där du är eller dit du skall

För att hitta laddare på ett visst ställe eller i närheten är Chargefinder den bästa tjänsten. Den finns både som webbsida och appar till iPhone och Android.

Chargefinder visar laddare på Hemse på Gotland

Chargefinder visar laddare på Hemse på Gotland. Använd med fördel filtret i appen för att ta bort alla långsamladdare.

Här kan du se hur snabba laddarna är samt vilka som driftar dem. Ta gärna en titt innan du skall iväg till en viss ort och se vem som står bakom laddarna. Sök på leverantören i App Store eller Google Play Store och ladda hem rätt app. Skriv in dina kortuppgifter i appen. Sedan kan du enkelt starta laddaren på plats när du behöver.

De vanligste laddleverantörerna inne i tätbebyggelse är idag Mer, Eon, Incharge, Recharge samt lokala elbolag som använder EasyPark som betalleverantör. Längs motorvägar hittar du också Ionity och Teslas Superchargers. Tesla kommer snart öppna upp sitt laddnätverk för övriga elbilar.

Ladda längs din rutt

Skall du köra längre och behöver ladda längs vägen använder du A Better Route Planner. Även det finns som webbtjänst och appar i Apple App Store och Google Play Store. Om du betalar för dig så fungerar det också i Apple Car Play och Android Auto samt ger andra fördelar.

A Better Route Planner på MacBook Pro 14"

Så här tycker ABRP att vi skall köra till Gotland. Hoppas vi inte blåser bort i Karlskrona.

A Better Route Planner kommer alltid prioritera de snabbaste laddarna då målet är att genomföra resan så snabbt som möjligt. Du kan dock välja bort vissa laddtjänster om det skulle vara så att du inte vill ladda där. Exempelvis om du inte har något avtal med Ionity.

  1. För att göra det trycker du på ABRP-loggan längst upp till vänster.
  2. Aktiverar Advanced Settings (det står på engelska även om övriga appen är på svenska).
  3. Slutligen scrollar du ner till Laddare och nätverk
  4. Välj Laddnätverksinställningar.
  5. Sök upp det laddnätverket du vill undvika och välj Undvik eller Använd aldrig.

Fråga 6: Varför blev det så dyrt när jag laddade?

Timpris

Vissa leverantörer tar betalt per timme i stället för per kilowatttimme (kWh). Står du då väldigt länge och pysladdar upp till 100% blir det väldigt dyrt.

Du saknar avtal med Ionity

Laddar du på Ionity utan avtal kostar det 8,70 kr per kWh. Med avtal kostar det mellan 3 kr och 4 kr per kWh. Dessa avtal kan du teckna via din biltillverkare och månadsavgiften brukar ingå första året. Om du inte kan eller vill ansluta dig till Ionity via biltillverkaren kostar ett avtal direkt med Ionity 190 kr per månad.. Då laddar du för 3,50 kr per kWh.

Du använder fel laddavtal

Avtalet med din biltillverkare som ger billig tillgång till Ionity ger också möjligheten att ladda på en rad andra laddstationer. Men det kan vara lite vanskligt för roamingavgifter kan uppstå. Samma sak om du har avtal med en annan laddoperatör. Ibland fungerar deras taggar på fler operatörer men då med ibland markant ökad kostnad.

Lösningen är att se till att alltid starta laddaren med en tagg eller app som tillhör den laddleverantören som äger stolpen.

Fråga 7: Får jag ladda till 100%?

Både biltillverkare och förståsigpåare pratar ofta om att man endast skall ladda till 80%. Detta gäller underförstått om du inte har behov att ladda fullt för att ta dig till din destination. Många biltillverkare har ändrat rekommenderat till 90% på senare tid. Detta är en kombination av att man märkt att batterierna nog är tåligare än vad man först trodde samt att man lagt in en liten buffert längst upp. Buffert innebär att även om vi laddar 100% så har vi faktiskt inte laddat batteriet fullt.

Volkswagen ID.4 laddar ihop med andra ID.4:or

Ingen kö ännu – men ha lite känselspröt ute och läs av omgivningen i händelse av att många bilar skulle komma in samtidigt.

Men sedan finns det normer hur vi beter oss på laddstationer. Om det är kö till en laddare skall du aldrig ladda mer än du behöver. Men samtidigt skall ingen komma och ifrågasätta hur du laddar. Ingen kan veta om du måste ladda upp till 100% för att komma till nästa destination eller vad det nu kan vara.

Ionity-laddare laddar över 80%

86% laddning skall ingen ha en åsikt om.

En sak som är bra att tänka på dock är att om din bil endast klarar att ladda med 50 kW så välj då 50 kW-laddaren och inte 150 kW-laddaren bredvid om det finns en sådan.

Har du fler frågor?

Det roliga med elbilar är att det går blixtsnabbt nu. Nya frågeställningar uppstår och gamla sanningar vittrar sönder. Har du fler frågor? Tveka inte att ställa dem via kommentarerna nedan.

20 gillningar

Nice genomgång !

1 gillning

Kungligt Esse. Riktigt nyttigt för oss som väntar på elbil och kan minimalt.

3 gillningar

Kul att ni gillar artikeln!

5 gillningar

Väldigt uppskattad video🙏

1 gillning

Fan du stal min idé, jag som tänkte göra en video hur man tankar en diesel. :joy::joy::joy:

Bra jobbat min vän.

2 gillningar

Bra video.

Någon på Bubblan som kan länka till en bra jämförelse mellan elbilsladdare att ha hemma med lastbalansering. Ska man välja Garo, CTEK eller tillverkas de bästa elbilsladdarna utanför landets gränser?

Jag skulle säga att skillnaden är så liten att du aldrig kommer märka någon skillnad. Gå på ett känt etablerat märke vara. I våran Brf kör vi CTEK och dom fungerar klanderfritt.

2 gillningar

Vi kör Zaptec (norska) i vår BRF, fungerar fint. Som @Jocko skriver så märker man inte så stor skillnad på dem.

1 gillning

Tack! Bra artikel!

Easee har jag, känns som en väldigt populär box. Fungerar fint i alla fall. :slight_smile:

Så länge det går att ansluta med en app - helst både via BT och Wifi så är det ju lugnt.

Lastbalansering förespråkar vissa men det har visat sig onödig komplicerat och många har svårt att ibland räkna ut varför bilen inte laddats som den skall på morgonen. Ju färre flaskhalser ju bättre.

Från sajten:
image

Att köra elbil blir allt vanligare. Ofta laddar vi hemma men skall vi ut på långtur så gäller det att kunna stanna och ladda längst vägen. Det kan både vara komplicerat och väldigt lätt – lite beroende på hur du är som människa.

En Audi Etron står och laddar på

Det svåra sättet

Komplicerat är det om du bara slänger dig i bilen och kör ut på vägen och endast funderar över laddning när bilen varnar att batteriet snart när tomt. Då kan du lätt bli stående vid en laddare i mitten av ingenstans, jonglerandes med QR-koder, appar, inloggningar, epost-bekräftelse, inskrivandet av betal- eller kreditkortsnummer och svettpärlor i pannan.

Chargefinder visar laddare på Hemse på Gotland

Det lätta sättet

Enkelt är det om du tar dig 5 minuter innan du ger dig av och planerar var du skall stanna och ladda – samt hur du skall betala för det.

  1. Använd Chargefinder för att hitta enskilda laddare eller A Better Route Planner för att skapa en rutt med flera laddstopp. Tänk på att gå till filtret först och ta bort alla långsamma AC-laddare om du använder Chargefinder. Båda finns som webbsida och appar. Båda är internationella tjänster men roligt nog svenskutvecklade.
  2. Ladda hem en app som fungerar med den eller de laddstolpar som du skall ladda på. Lägg in ditt betal- eller kreditkort.
  3. Kör till din destination. Aktivera laddstationen med appen. Avnjut ditt stressfria kaffe eller picknick medans du väntar på att bilen skall bli fulladdad – eller så mycket du nu behöver ladda. Behöver du sysselsätta dig något mer så rekommenderar vi vår artikel om 7 vanliga frågor och svar om elbilsladdning.

Hur många laddappar finns?

Det finns idag 18 laddnätverk om vi räknar med alla bolag som har snabbladdare på 50 kW eller mer. Vi tar alltså inte med alla AC-laddare som finns i varenda hörn. Detta då de flesta bilar bara kan ladda med 11 kW som mest från dessa. AC-laddare är gjorda för att bilen skall stå över natten och ladda eller medans du shoppar loss i ett par timmar.

Det kan tyckas vara en djungel med så många leverantörer och det är det delvis också. Vissa av dem är lokala förmågor som bara finns inom ett begränsat geografiskt område. En leverantör har till exempel endast två laddare i hela landet. I slutet av denna artikeln berättar vi om dem alla.

Vi börjar dock med att avslöja en liten hemlighet. Du behöver inte ladda hem alla appar. I huvudsak räcker det med tre appar för att täcka merparten av alla laddare i Sverige och även Skandinavien.

Dessvärre är det skralt om laddare norr om Östersund. Den här artikeln fokuserar på de laddare som faktiskt finns. I en kommande artikel skall vi ta en titt på den misär som snabbladdning i Norrlands inland är.

Varför appar och inte taggar när du laddar din elbil?

Det finns fortfarande de som erbjuder taggar eller kort men det håller delvis på att försvinna. Det är för många inte längre hållbart att skicka ut och hantera taggar när massorna byter till elbil i rasande fart. En leverantör skickar fortfarande ut taggar automatiskt till alla som ansluter sig och det är Mer. Några andra får du beställa i från om det går och i något fall kostar det till och med en liten slant.

Varför inte betala direkt med betal- eller kreditkort?

Hos flera laddoperatörer går det numera att betala med kort direkt på terminalen. En av dem är OKQ8. Det är dock oftast lite dyrare priser om vi betalar direkt med kort i stället för app.

De tre laddapparna du behöver är EasyPark, OKQ8 och Mer

En förklaring till att 18 laddnätverk delvis kan konsolideras till endast tre appar är att ett par använder samma bakomliggande plattform. Flera andra har å sin sida ett samarbete med en parkeringsapp. I Eons fall faller man in i båda kategorierna.

1. Eon, OKQ8 och Virta har samma bakomliggande system

OKQ8, Virta och Eon (de sistnämnda är uppdelat mellan Eon och Eon+Clever) använder samma bakomliggande plattform. Det hanteras av Virta. Oavsett vilken app du använder från dessa bolag visas allas laddstationer och samma individuella pris.

Alla OKQ8/Virta/Eon-laddarna

Hela nordens kombinerade OKQ8-, Virta- och Eon-laddnätverk. Notera att i Stockholm, Göteborg, Malmö med flera städer finns det så många laddare att vi måste zomma in på respektive stad för att se alla.

Anledningen att vi väljer OKQ8 i stället för Eon och Virta är att de två sistnämnda drar ett par hundralappar från kortet vid registrering. Denna används sedan när du laddar men varför krångla till det?

Audi Etron står och laddar på Virta-laddare utanför Coop Karlshamn

Hos Karlshamns Energis laddare utanför Coop i Karlshamn till hör Virta. Då går det att ladda med OKQ8-, Virta-, eller Eon-appen. Men du behöver bara en av dem installerade.

Till skillnad mot Eon och Virta erbjuder inte OKQ8 några taggar. Vill du ha en sådan är det alltså en av de andra två som du skall registrera dig hos.

Tänk på att inte använda dessa appar till Ionity och småländska Park & Charge. Deras laddare syns men men då blir det mycket dyrare än att använda de tjänsterna direkt.

2. Parkera med EasyPark

EasyPark är en riktig godbit i laddsammanhanget. I normala fall känner vi EasyPark som den primära appen för att hitta och betala parkeringar. De hanterar dock även elbilsladdning med bravur. Detta genom att ha samarbete med bland andra Vattenfalls Incharge och Fortum Recharge. Två jättar med många laddare runt om i landet.

Två Audi Etron och en Tesla Model S står laddar på Incharge i Hemse

Vi kan starta laddningen hos Vattenfalls Incharge-laddare med hjälp av EasyPark-appen. Om vi kommer åt södra Gotlands enda DC-laddare i sommar är dock en annan historia.

Sedan är man tjenis med Eways som bland annat har laddare i Jämtland och en i Piteå. Slutligen dyker även Eons laddare upp även i EasyPark.

Alla EasyPark-laddarna

Alla laddare som vi just nu hittar via EasyPark-appen. Notera att i Stockholm och Malmö finns det så många laddare att vi måste zomma in på respektive stad för att se alla.

Notera att om vi endast väljer EasyPark i Chargefinders filter syns endast två laddare. Därför måste vi trycka i Eways, Incharge och Recharge samt EasyPark själva för att se hela EasyParks utbud.

3. Mer ger mer, mycket mer

Mer är Sveriges största laddnätverk. Det är visserligen nästan uteslutande 50 kW-laddare så det är inte ett nätverk vi prioriterar. De har dock en finurlig prismodell där vi kan betala en fast avgift på 399 kronor per månad och sedan ladda upp till 450 kWh – även det per månad. All laddning över 450 kWh är sedan rabatterat ner till 4,40 kr per kWh. Utan månadskostnad är priset 5 kr per kWh.

Alla Mer-laddarna i landet

Mer är Sveriges största laddnätverk. Men det består framförallt av 50 kW-laddare. Dessa kommer inom kort även dyka upp i EasyPark-appen.

Mer har emellertid inlett ett samarbete med EasyPark och deras laddare kommer även de finnas i EasyPark-appen inom några månader.

Laddnätverken vi går miste om

Nu till frågan vilka laddare vi går miste om genom att inte har fler appar.

Det finns några mindre lokala leverantörer. De kan du läsa mer om här under. Särskilt om du bor i Mälardalen, Göteborg-området och på Orust. Även i södra Jönköpings län finns det en lokal spelare. Nog om dem.

Volkswagen ID.4 laddar ihop med andra ID.4:or

Ionity erbjuder laddare med minst 150 kW. Men betalar vi inte en månadskostnad till dem är det mycket dyrt att ladda där.

De två hyfsat stora snabbladdarnätverken med laddare på 150 – 300 kW som vi inte nämnt är Ionity och Circle K. Ionity är lite speciellt då det kräver månadskostnad för att bli lönsamt – annars kostar det 8,70 kr per kWh. Kör du mycket mellan våra större svenska städer så är det Ionity du kan satsa på. Det ingår dessutom ett års gratis månadskostnad hos flera biltillverkare.

En Aiways U5 laddar långsamt. Endast 28 kW.

Circle K bygger ut sitt laddnätverk i snabb takt med laddare på 150 kW eller mer. Men det kostar över 6 kr per Kwh vilket gör dem till ett av de dyraste laddnätverken.

Circle K har en aggressiv utbyggnadstakt och det ploppar upp nya laddare hela tiden. Precis som med Ionity handlar det framförallt om att kunna ladda snabbt medan du köper en kaffe och går på toa (helst i omvänd ordning). Men OKQ8 eller Eons 150 kW-laddare är billigare att använda och finns ofta inom samma geografiska område.

Ionity-laddare i bakgrunden av bensin- och dieselpumparna på Circle K Kristianstad

Ionity-laddare i bakgrunden av bensin- och dieselpumparna på Circle K Kristianstad.

Notera att Circle K har samarbete med Ionity och flera av Ionitys laddare återfinns hos just Circle K. När så är fallet är det Ionity du laddar hos och du skall alltså inte använda Circle K-appen i de fallen. Detta gäller både Värnamo och Mantorp där de mest använda Ionity-laddarna mellan Malmö och Stockholm ligger.

Varför finns det inte en endaste app för alla elbilsladdare?

Det gör det faktiskt. Plugsurfing är den mest kända. Den täcker i princip alla laddare. Men här finns inga samarbetsavtal utan Plugsurfing lägger på ett påslag. Stundtals kan det vara rätt rejält. Ibland rör det sig om någon krona. Ibland är det dubbelt så dyrt och vi har även sett priser som är 10 gånger så höga. 5 euro i stället för 5 kronor per kWh. Huruvida det var ett valutafel eller om vi verkligen hade fått betala närmare 52 kr per kWh försökte vi aldrig ta reda på.

Sveriges samtliga leverantörer av snabbladdare till elbilar

18 stycken laddleverantörer var det ja. Vi räknar inte med Tesla i detta då de inte öppnat upp sina laddare för övriga bilar ännu. Vi börjar med småpluttarna.

Dessa leverantörer erbjuder ofta lösningar till bostadsrättsföreningar, parkeringsbolag, företag med publika laddare med flera som har långsamladdande AC-laddare. Men ibland har de också några DC-laddare på 50 kW eller mer och därmed kvalificerar de på att vara med på listan.

Lokala laddbolag

Mälardalen – EvCore

Totalt 7 stycken 50 kW-laddare hos Mälardalen Energi i Västerås, Hallstahammar, Arboga, Köping och Arboga samt en 180 kWh-laddare i Karlstad

  • Betala via: EvCore-appen
  • Pris: 3,60 kr / kWh för 50 kW-laddarna & 4 kr / kWh för 180 kWh-laddaren.

Orust – DEFA Cloudcharge

Hänger du mycket på Orust så skall du ladd hem Cloudcharge. Även den appen är fokuserar på långsammare AC-laddare men har fem stycken platser med 50 kW-laddare på Orust.

  • Betala via: DEFA Cloudcharge
  • Pris: 8 kr eller 9 kr per kWh.

Djupaste småland – Park & Charge

I Småländska Vetlanda, Tranås och Tråved finns det en varsin 50 kW-laddare där du betalar via tjänsten Park & Charge.

  • Betala via: Scanna QR-koden för att komma till en webbsida. Du kan också förregistera dig och få hem ett laddkort. Det kostar 100 kr.
  • Pris: 3 kr per kWh.

Dinners Arboga och Mariestad – Allego

Med endast två laddare i Sverige samt ett gäng i Danmark så är Allego ingen stor spelare. Laddarna finns vid Dinners-resturangerna i Arboga respektive Mariestad.

  • Betala via: Appen Smoov eller betala med bank- och kreditkort direkt på laddaren.
  • Pris: 5,50 kr per kWh plus 3 kronor i startkostnad.

Borås – ChargeNode

Utanför Ica City Knalleland finns ChargeNodes enda DC-laddstation. Två stycken laddare på 150 kW.

  • Betala via: ChargeNode-appen.
  • Pris: Okänd.

Gislaved Handelsområde, Tanum Köpcenter och Coop Härnösand– EasyPark

EasyPark har som känt syftet att samla så många olika laddföretags laddare i en och samma app. Men det finns några laddare som endast använder EasyPark och de återfinns i Gislaved, Tanum och Härnösand.

  • Betala via: EasyPark
  • Kostnad: Gislaved Handelsområde 9 kr per kWh, Tanum Köpcenter 4,95 kr per kWh.

Syd-sydöst om Östersund + Piteå – Eways med EasyPark

Det lokala kraftbolaget Fyrfasen energi har ett gäng 50 kW-laddare syd-sydöst om Östersund. Vidare finns det en laddare i parkeringshuset Svane i Lund samt utanför Pite Energi Huvudkontor i Piteå.

  • Betala via: EasyPark eller beställ laddkort från Eways i förväg.
  • Pris: I Jämtland kostar det 5 kr per kWh och i Piteå är inte priserna kända förutom om du betalar med Swish där det kostar 150 kr per laddning oavsett hur länge du laddar. I Lund ingår det i parkeringsavgiften.

Göteborg – Göteborgs Energi

Klart att Göteborgarna skall ha sin alldeles egna lösning. Här är det Göteborgs Energi som både står för laddare och app. En app som för övrigt har 1 av 5 i betyg. Det finns 14 stycken 50 kW-stationer fördelat mellan Frölunda Torg i söder och Angered Centrum i norr. Ytterligare en laddare med en effekt på 175 kW finns på Falutorg. Fördelen med Göteborgs Energis egna lösning är att den är förhållandevis billig per kWh.

  • Betala via: Ladda din elbil
  • Pris: 3,50 kr per kWh oavsett hastighet

Primärt längs lands- och motorvägar

Eon samt “Eon med Clever”

Eons laddnätverk är uppdelade i två helt olika laddnätverk. Det enda driftas av Clever för Eon Europa och det andra som bara heter Eon driftas av svenska Eon. Fokus på de båda ligger längs de stora motorvägarna i södra Sverige.

Eon med Clever finns 11 platser med rikligt med snabbladdare i form av 175 kW på vissa ställen och 300 kW på vissa ställen. Kör du mellan de tre stora städerna så klarar du dig enbart på dessa.

Eons övriga laddnätverk är enbart 50 kW-laddare och finns typiskt utanför snabbmatsställen och liknande längs motorvägarna. I Malmö och Stockholm finns också ett par laddare inne i stan.

  • Betala via: Eon-appen, OKQ8-appen eller Virta-appen. Går också att betala med betal- och kreditkort men då är det dyrare.
  • Pris: 5,25 kr per kWh.

OKQ8

OKQ8 har en aggressiv utbyggnadsplan och siktar på hela 300 laddpunkter med totalt 800 laddare till år 2026. Men nu är det april 2022 och det betyder att det finns laddplatser på 5 ställen. Detta är Trelleborg, Kungsbacka, Husqvarna, Örebro och Upplands-Väsby. På varje ställe finns det mellan fyra och åtta laddare och alla levererar 150 kW. OKQ8 är några av de få som erbjuder möjligheten att betala med betal- eller kreditkort.

  • Betala via: OKQ8 Elbilsladdning-appen, Eon-appen, Vira-appen eller betalkort.
  • Pris: 5,99 kr per kWh. Låt dig inte luras av att det står att det ofta är billigare om du loggar in. Det är det för närvarande inte.

Circle K

Precis som med OKQ8 bygger Circle K ut sitt egna laddnätverk i rasande takt. När du läst klart den här artikeln lär de fått ut ännu en. När detta skrivs finns det på tre platser i Malmö-området, Helsingborg, fem platser i Göteborgsområdet, sex platser mellan Stockholm och Göteborg samt Örebro, Linköping och Jönköping. Kostnaden är något i det högsta lagret och

  • Betala via: Circle K Charge-appen
  • Pris: 6,25 kr per kWh.

Ionity

Ionity finns strategiskt utsatt längst motorvägarna i hela södra Sverige samt från Uppsala till Sundsvall. Dessutom har man placerat en i Ytterån, Krokum, i Jämtland längs E14 från Trondheim.

Ionity har bara 150 kW-laddare eller snabbare. Att ladda på Ionity är mycket dyrt om du inte har ett månadsabonnemang. Kostnaden är då 8,70 kr per kWh. Ett månadsabonnemang kostar 190 kr och har ett års bindningstid. Då kostar det 3,50 kr per kWh. Det lönar sig med ett abonnemang om du laddar minst 440 kWh per år. Vilket är ungefär en tur och retur-resa mellan Malmö och Stockholm.

I de flesta bilar ingår det någon form av Ionity-abonnemang kostnadsfritt första året. Därefter finns det varianter där månadskostnaden är runt 200 kr per månad och priset att ladda mellan 3 kr och 3,5 kr per kWh.

Laddare längs vägar och även inne i städerna

Virta

Virta står bakom lösningen för laddning för en rad fristående laddare. Exempelvis hos bilhandeln i flera orter är det Virta-appen som kickar igång laddarna. Kluster i mellan Värnen och Vättern, Gävle och Falund samt lite spridda skurar runt om landet. Laddhastigheten varierar mellan 25 watt upp till 100 watt.

  • Betala via: Eon-appen, OKQ8-appen eller Virta-appen. Beställ tagg via Virta eller Eon.
  • Pris: Olika beroende på vem som äger laddaren.

Mer

Mer är fd Bee som är fd svenska Clever. Detta är Sveriges största laddnätverk och om man någonsin är i någon avkrok och skall få tag på en laddare är det nog Mer man stöter på. Till absolut största delen gamla trötta 50 kW-laddare och oftast bara en CCS-laddare per station. Ett gäng 100 kW-laddare finns längs väg 70 norr och söder om Falun.

Mer är unika genom att de har ett abonnemang med en fast månadskostnad och sedan får vi ladda en viss mängd varje månad. Månadskostnaden är för närvarande 399 kronor och då får vi ladda som mest 450 kWh. Överstiger vi det är kostnaden 4,40 kr per kWh. Om du exempelvis bor på ett sådant sätt så att du inte kan ladda hemma är detta abonnemang mycket förmånligt. Faktum är att om du laddar runt 450 kWh varje månad är det betydligt billigare än att ladda hemma – 0,8 kr per kWh.

  • Betala via: Mer-appen eller använd taggen som skickas hem automatiskt när du ansluter dig.
  • Pris: 5 kr per kWh eller en fast månadskostnad på 399 kr per månad (max x450 kWh per månad)

InCharge

Vattenfalls laddlösning heter InCharge och kompletterar Mer. Om inte Mer finns lär du hitta InCharge. Nästan bara uteslutande 50 kW-laddare men man jobbar med att uppgradera dem.

  • Betala via: InCharge-appen eller EasyPark-appen
  • Pris: Varierar beroende på laddplats. På bland annat Gotland är det minutpris i stället för kWh-pris.

McDonalds / Recharge

Fortums laddnätverk följer dig var än du vill äta billig hamburgare. I alla fall om du gör det på McDonalds. En salig blandning av 50 kW-laddare och 150+ kW-laddare. Fokus är som så ofta i laddsammanhang är det starkt fokus på södra Sverige. Det är Recharge som skall drifta Ikeas framtida laddare.

  • Betala via: Recharge-appen, Easypark-appen
  • Pris: 5,5 kr per kWh för 50 kW-laddning och 6 kr per kWh för 150+ kw-laddare. Kan finnas varierande priser på vissa ställen.

Lidl

På Lidl runtomkring i Sverige finns det möjlighet att ladda när du handlar. Det kostar för närvarande inget men med tanke på folk har en tendens att missbruka saker som är gratis så lär det inte vara så för evigt. Det är primärt fokuserat på Lidl-butiker i södra Sverige med Halmstad och Ljungby som de två närmast kontinenten. I mellersta Sverige finns det endast en i Sundsvall och i norra Sverige finns det en laddare i Boden respektive Luleå. Totalt finns det laddare i ungefär 25 butiker.

  • Starta laddaren: Bara stoppa i laddaren och tryck start på laddstationens skärm.
  • Pris: Kostnadsfritt (än så länge).

Tesla

Tesla kommer att öppna upp sitt laddnätverk för alla elbilar. Detta har skett i Norge men inte i Sverige ännu och därför finns det inte så mycket mer att orda om. Äger du en Tesla å andra sidan har du redan bra koll på det.

15 gillningar

grymt bra artikel❤️

1 gillning

Sjukt bra sammanställning.
Här i Gbg är det märkligt att Göteborg energi tog över massa InCharge-stolpar och därmed var man tvungen att använda Gbg energis kassa app. Nu har de förvisso ändrat det säregna upplägget med korttegistrering som lett till de låga betygen.

Aha, det var så GBG Energi blev laddnätverksägare.

Mycket bra och användbart! Det kändes som en djungel fram tills nu.

Jättebra summerat Esse!

Jag gillar faktiskt taggarna, skönt att slippa hålla på med en app och bara kunna blippa taggen. Dessutom skriver en del att taggarna fungerar bättre. Det finns faktiskt en tagg för OKQ8, eller rättare sagt ett kort man blippar. Dock måste man skriva till [email protected]

Något jag saknar är att hotell marknadsför elbilsladdningen bättre. Hotels.com har en kryssruta där man kan filtrera på hotell med laddmöjligheter men den stämmer inte alltid så bra. När jag är ute och reser är detta numera ett av de viktigaste kraven när jag väljer hotell.

Dessvärre har OKQ8 slutat med taggarna får man reda på om man mailar dit.

Men har inte de appen man kan lägga egna taggar?