Allt om Amazon i Sverige

Håller absolut med om att Amazon inte är lika “viktig” för att förbättra e-handel generellt i ett land som det var för 5-10 år sen. Men jag såg statistik över procentuell e-handel globalt och de länder med störst andel e-handel är alla Amazon så nog har det en inverkan.

Enkelheten i jämförelseaspekten är som sagt min personliga USP. Sen är det ju lite skönt att kunna beställa plåster, en bok, en t-shirt och en kabel från samma ställe med en betalning etc. Men även det är ju inte lika viktigt med fler smarta betalningssätt etc. (Men möjligen potentiellt bra för att minska transporterna.)

1 gillning

Amazon söker mer folk till Stockholm.

https://www.amazon.jobs/en/jobs/1182362/third-party-logistics-manager

Intressant att det fortfarande de som ser Amazon som en bokhandel.

Otroligt, till och med IKEA blir ju berörda på ett eller annat vis :slightly_smiling_face:

Verkar vara otidsenliga DN med artiklar bakom betalvägg som ingen kan läsa. Du hade väl en Teknikintervjun om detta i höstas…

Ahh, damn, jag som har loggin till DN ser ju inte heller att den är bakom betalvägg.

jag kan läsa artikeln å jag harninte någon DN subscription

Det är nog lite kakor bakom och så som ger de första klicken gratis.

1 gillning

Och då var även hemsidan relativt redo inför lanseringen:

3 gillningar

Tar de Postnord som leverantör så går det väl snabbare att beställa från Tyskland. :rofl::rofl::rofl:

3 gillningar

Och nu är det bekräftat av Amazon själva.

Från sajten.

Amazon bekräftar svensk lansering

Amazon.se ska bli verklighet

Idag bekräf­tar Ama­zon att de lanser­ar Amazon.se.

Ama­zons mål är att lev­er­era sam­ma köpup­plevelse för sven­skar som hela övri­ga världen. 60 pro­cent av Ama­zons glob­ala försäljn­ing är från exter­na butik­er och ger med andra ord butik­er möj­ligheten att anslu­ta sig och säl­ja via dem. Vilket ger chansen för både sto­ra och små fir­mor att växa. För­ra året passer­ade de mil­stolpen att ha 200 000 entre­prenör­er som hade försäljn­ing på över 100 000 dol­lar.

Ama­zons fokus kom­mer som alltid lig­ga på låga pris­er, stort utbud och snab­ba lever­anser. Vad tyck­er du om ett sven­skt Ama­zon?

”Ama­zon har var­it till­gäng­ligt för sven­s­ka kon­sumenter och före­tag genom våra oli­ka europeiska hem­si­dor under flera år, men näs­ta steg är att intro­duc­era ett kom­plett detaljhan­delser­b­ju­dande i Sverige och det är det vi planer­ar att göra nu”, säger Alex Ootes, Vice Pres­i­dent EU Expan­sion på Ama­zon.

Via: Ama­zon pressmed­de­lande.

Är inte Postnord inblandad i utlandsfrakt tänker du? :slight_smile:

Jo men då levererar de snabbare än inrikes. :joy::joy:

Amazon.se kommer ha lager i Tyskland

och Eskilstuna

Det ser ut som att Ama­zon Sverige kom­mer använ­da lagret i Tysk­land och hyra en rejäl lokal i Eskil­stu­na.

Det är E‑handels experten Markus Variskko som ska hjäl­pa sven­s­ka hand­lare att säl­ja på Amazon.se som berät­tar. Han sit­ter på lite mer infor­ma­tion än vi andra och vad han förstått så ska lager­hanterin­gen fokuseras i Tysk­land och Eskil­stu­na. Ama­zon ska hyra ett lager på 15 000 kvadrat­meter i Kent-staden.

Ama­zon är hem­li­ga med när lanserin­gen ska ske, men giss­nin­gen kom­mer det ske under sep­tem­ber eller okto­ber månad så de hin­ner kom­ma igång innan Black Frai­day. Ama­zon ser ock­så ut att erb­ju­da sina sven­s­ka kun­der sam­ma funk­tion­er som på den amerikan­s­ka mark­naden. Vilket är ett Prime-kon­to som ger snab­bare lever­anser och extra erb­ju­dan­den sam­tidigt som hand­lare kom­mer få flera alter­na­tiv för att anslu­ta sig. Ama­zon står för lager, men pris­sät­tning och om hand­laren äger pro­duk­ten innan den säljs eller att Ama­zon köper in pro­duk­ten från hand­laren kan vari­era.

Via: Di Dig­i­tal.

Från sajten:
image

Postnord kommer sköta stora delar av leveranserna från Amazon när de etablerar sig här i Sverige.

Hos många finns det en bild av att Amazon skall komma och reda upp det ofog av frakter man upplever finns i Sverige. Ironin då att det blir PostNord som kommer ta hand om det även i fortsättningen.

PostNord är det företag som generellt får ta mest kritik för hur de sköter sin verksamhet. Verkligheten är dock den att PostNord har en leveranssäkerhet på runt 95% och det är medräknat alla personer som inte kan sätta på fraktsedlar rätt.

PostNord har alltså redan idag ett avtal med Amazon som slöts 2018 och gäller i ett år till – det avtal reglerar både dagens inkommande leveranser från utlandet och de som kommer skickas från det nya svenska lagret. Ett lager som vi antar kommer ligga i Eskilstuna.

Poddcast om Amazons etablering

Lyssna även på vår poddintervju med logistikexperten Fredrik Svedberg om hans tankar om Amazon.

Teknikintervjun: Vill vi verkligen ha Amazon i Sverige?

Jag tror det är väldigt bra att PostNord har leveranserna. Amazon kan nog få ordning på PostNord…

PostNord ligger fortfarande på en gång ingen gång. UPS däremot ligger på cirka 50% missad leverans.

1 gillning

Då får man likväl åka till sitt lokala uthämtningställe och hämta paketet. :triumph:

PostNord erbjuder ju faktiskt hemleverans (jag har för mig att vi fick det från Amazon i Tyskland), så förhoppningsvis är det ett krav från Amazon.