Allt om Amazon i Sverige

Dom kommer då och då. Rykterna om att Amazon skall etablera sig i Sverige. Antiklimax var väl när Amazon för något år sedan eller två skickade ut pressmeddelande om en pressträff och det sedan handlade om AWS.

Hoppas att det blir så! Efter att ha bott i USA i rätt många år och flyttade hem till Sverige för två år sen så var Amazon en av de sakerna jag direkt saknade.

1 gillning

Spännande måste man ju säga. Det borde ju vara ett ganska bra läge nu i Coronatider. Det är grymt, men många bolag är nu nere på knä och människor har blivit än mer digitala.

Förra våren vet jag att Amazon tog ett antal steg mot en etablering. Jag var ganska säker på att de då skulle öppna, men det blev inget. Stegen handlade om att de knöt en del kompetenser till sig som man absolut inte gör om man inte snart ska etablera sig. Så något hände, eller så tänker de inte som jag. Och det har ju visat sig ganska framgångsrikt…:sweat_smile:

Ganska intressant

1 gillning

Blir en lyssning imorgon. :+1:t3:

Det skall sägas att pressmeddelandet skickades ut från AWS och inte Amazon.

1 gillning

Från sajten:
image

Amazon Web Services verkar redan i Sverige och nu är det kanske dags för “riktiga” Amazon.

Enligt Förlagspodden är Amazon påväg med sin e-handel till Sverige. Datumet skall vara satt till sommaren och enligt andra rykten byggs det ett lager i Eskilstuna. Trots att det är inom bokbranschen det avslöjas så är det inte böcker i första hand Amazon sysslar med längre även om det började där. Amazon säljer allt och lite till trots allt.

Sedan tidigare har man lagt labbarna på Amazon.se som idag går till den tyska sajten där vi redan nu är välkomna att beställa.

1 gillning

Mer info!

1 gillning

Världens längsta pre-etableringsperiod…? :smiley:

Kanske, eller så rapporteras det bara väldigt mycket om just Amazons process :slight_smile:

Från sajten:
image

HUI Research berättar i en artikel i DN att de har säkra uppgifter om att Amazon planerar att ta sin verksamhet – inklusive lojalitetsprogrammet Prime – till Sverige i höst. Amazon själva väljer att inte kommentera uppgifterna.

Emma Hernell, som är vice VD på HUI Research, tror att det sker i samband med Black Friday medan andra bedömare tror att september eller oktober är mer troligt. Alla verkar överens om att leveranserna, åtminstone till en början, kommer att skickas från centrallagret i Tyskland med en leveranstid på 2-3 dagar.

Via: DN

Se också: Teknikintervjun: Vill vi verkligen ha Amazon i Sverige?

Jag håller tummarna.

Vad är det som blir så mycket bättre när amazon kommer till sverige?.

Staten får mer pengar pga av kemikalieskatt mm och copyswede kanske

På sikt bättre e-handel inkl transporter/leverans. Sedan är ju frågan om Amazon gör några stora förvärv. Typ köper ICA Maxi som man spekulerade om i @Esses podd. Eller köper upp Kjell?

Oavsett tror jag CDON kommer att få problem när Amazon etablerat sig

1 gillning

Naturligtvis en relevant fråga och det är såklart personligt men det jag saknar med Amazon efter ganska många år i USA är “one-stop-shopping”. Amazon har allt och de flesta märken och det gör det otroligt smidigt.

Jag och min fru (som är amerikan) snackade om behovet av köpa nya strumpor och frågan uppriktigt vart hon kunde gå för att se och jämföra många märken och det finns ju inte riktigt i Sverige.

Sen finns det många sätt som Amazon är ett skitbolag och jag måste säga att jag tycker e-handlarna har verkligen steppat upp under Covid, snabba leveranser och möjlighet till hemleverans nästan överallt.

jag instämmer. Vi har också bott i usa och köpte det mesta med amazon och hade prime. De var långt före i ehandel och leverans.
Men jag känner idag det inte är något jag direkt saknar för andra ehandlare har kommit så lågt.

Jag kan idag via en app beställa mjölk och hade det till min dörr inom 30min. jag kan beställa kläder och elektronik som kommer inom <24h. Kan hyra en bil som kommer till mig den tid jag sagt jag vill ha den från.

Alla har iom Amazons framgång ryktuppsig. Så är amazon idag lika “viktigt” som det var för 5-10år sedan?

1 gillning