Allt-i-ett-larmet Minut är genial i all sin enkelhet

Från sajten:
image

Med Minut får i ett hemlarm i brandvarnarstorlek som håller koll på både tjuvar och fukt.

Larmsystem finns det gott om, färdiga larmlösningar som du köper, hyr eller hyrköper, den händiga kan kolla på att bygga egna system och koppla upp till larmcentral och någonstans däremellan finns det ett gäng appstyrda lösningar som du också kan plocka ihop själv där du själv får notiser om boven är framme.

Minut Larm

Minut tillhör det sistnämnda men erbjuder endast en enhet som dessutom är kameralös och i stället förlitar sig helt på sensorer. Det ger fördelen att den i jämförelse med de flesta andra är hyfsat billig men också en elegant enkelhet som vi uppskattar, både när det kommer till mjukvara så väl som hårdvara.

Minut Larm

Hårdvara

När vi öppnar upp den för första gången slås vi av rejäl den känns. Den är hyfsat tung (180 gram fördelat på en diameter av 8,5 cm och en höjd på 4,6 cm) och materialet är av hög kvalitét. Vi monterar den med enkelhet i vårt garage genom att dra bort den dubbelhäftande tejpen och bara trycker dit den. Faktum är att det egentligen är en tunn platta vi klistrar fast och sedan sitter Minut fast i den via en stark magnetism.

Minut Larm

Väl på plats är den alltså enkel att ta ner och sätta tillbaka, exempelvis om vi behöver ladda den eller om vi vill ta med den någonstans om vi för stunden har något viktigare att hålla koll på än garaget. Laddning sker via USB-C och batteriet utlovas hålla i ungefär ett halvår vilket är betydligt längre än vi haft vår enhet så vi har inte kunnat verifiera det.

Minut Larm

Utöver sensorer finns även mikrofon för röststyrning (pinkod behövs för att avlarma) och även ljusdioder som är användbara under installationsprocessen men också för att fungera som lite hjälpljus mitt i natten om du behöver upp och kasta vatten.

 

Minut Larm

Mjukvara

Att installera Minut är en mycket enkel historia, vi laddar hem appen, trycker på ovansidan av enheten och sedan paras den ihop direkt och väl uppe på det trådlösa nätverket är den igång. Det enda som den behöver tid på sig att lösa är att känna av om det finns risk för mögel i rummet – de tar en vecka.

Minut Larm

Väl på plats blir det uppenbart vad det här till för. Vi kan aktivera det som kallas Hemlarm samt Ljudmonitorering. Det första är ett traditionellt larm, kommer du hem utan att stänga av det så kommer det låta och skulle det vara någon annan som gör det så får du en notis i din mobil.

Sedan en tid tillbaka går det att automatisera via geofencing så att larmet stängs av när du eller någon i din familj kommer hem eller för den delen åker hemifrån. Det är låter som en smidig funktion i teorin och kan säkert fungera jättebra i ett ensamhushåll eller kanske till och med två vuxna. Men här har inte barnen med sig telefonen till skolan och den är också lätt att glömma så det är nog färre som kan använda just den funktionen än vad man först kanske tänker.

Tänk också på att fler än en användare kräver en prenumeration som kostar 79 kronor i månaden, det hade varit något rimligare med 49 kronor per månad om en sådan funktion överhuvudtaget skall kosta pengar.

Minut Larm

Min favorit är ändå Ljudmonitorering där vi kan få en varning i telefonen om ljudet går över en viss nivå under en viss tid – det fungerar ju utmärkt i ett uterum eller ett garage om huvudlarmet är av för att vi är hemma men någon tänker att det där garaget ser riktigt smaskigt ut att göra inbrott i. Det gäller bara att tjuven gör väsen av sig.

Minut själva menar att det är är perfekta grejen att ha i Airbnb-lägenheten eller annan typ av uthyrning så att du kan få en notis om dina temporära gäster har alldeles för roligt med stök och ungdomsmusik. Just i de här sammanhangen finns det möjlighet att dela ut tillgång till Minut så att även de kan larma av och på och det går även att kommunicera med dina gäster via Minuts mjukvara i händelse av att de behöver en vänlig påminnelse att chilla. Något som även går att automatisera.

Minut själv har ingen högtalare som kan skicka vidare ditt talande ljud men den kan pipa och blinka förmanande. Automatisk gästkommunikation kräver dock att du betalar för ett Pro-abonnemang på 149 kronor i månaden men då får du också integration med Zapier, API:er och andra integrationstjänster. Att koppla upp den på Google Home kostar dock inget extra och du kan sätta på och starta alarmet via Google Assistant men tyvärr inte Google Home-appen. HomeKit-stöd är på väg och Alexa-stöd finns i de länder som har Alexa eller för er som låtsas att ni bor i ett land med Alexa.

Den har också möjlighet att känna igen vanliga brandlarm från din brandvarnare och vidaresända det som en notis till din telefon, notera att mycket av detta måste testköra för att se så det verkligen fungerar men även här hjälper mjukvara till.

Ja Minut erbjuder lite av ett smörgåsbord av möjligheter i olika sammanhang och om den till exempel håller koll på din sommarstugas inbjudna gäster under sommarsäsongen så kan den ändra fokus och hålla koll på oinbjudna gäster när allt är igenbommat på hösten och vintern. Men ännu tryggare är att den håller koll på hastiga temperaturförändringar eller luftfuktighet så att vi inte kommer till en sönderfrusen boning.

Eller varför inte ta med den till båten eller husvagnen? Den behöver inte vara monterad i taket för att fungera utan du kan bara lägga den på en bra plats.

Mycket vill ha mer

Minut har fått till en genialisk liten makapär som gör saker som annars kräver hela system väldigt enkelt. Dock har vi börjat bli allt mer allergiska att vara beroende av telefonen för att larma av och på. Minut borde lansera en liten enkel fjärr för just den biten som vi kan sätta i våra nyckelknippor eller låna ut till våra gäster, hade det funnits hade det varit full pott.

Betyget baseras på behovet att övervaka en extra mindre fastighet, utehus, temporärt hem eller liknande, inte att ersätta ditt kompletta hemlarm.

Betyg

  • Produktkvalité: 5/5
  • Funktion 4/5
  • Design: 4/5
  • Valuta för pengarna 4/5
  • Installation 4/5
  • Totalbetyg 4/5

Plus

  • Prisvärd.
  • Enkel.
  • Hög finish.

Minus

  • Beroende av telefonen eller röst.
  • HomeKit-stödet dröjer.
  • Får vi be om en färg till?

Specifikationer

  • Laddning: USB-C
  • Batteri: Varar i cirka 6 månader.
  • Uppkoppling: 2,4 GHz Wi-fi.
  • Pris: Cirka 1500 kronor (Se dagsaktuellt pris)
  • Tillverkare: Minut.

Recensionsexemplar från LifestyleStore.

1 gillning

Yep, haft min i ett år snart, funkar kanon. Geofencingen funkar utmärkt också så den slår på/av automatiskt.

Köpte via kickstarten då det lovades stöd för Apple HomeKit. Detta har fortfarande, flera år senare, inte kommit. Så jag har inte några höga förväntningar på att det ska komma, men kommer det så är det ju bra.
Efter något år så blev batteriet så dåligt så den nu håller max 2månader. Nu vill de även ta betalt varje månad (79-149kr/månad) för att mer än en person ska kunna använda den, innan va detta gratis. Så nu kan exempelvis bara jag aktivera/avaktivera larmfunktionen. (Detta ska visst gå om man använder samma inloggning, men det har jag inte testat. Så vet inte om något annat blir begränsande då.) Angående att den hör (osmarta) brandlarm och skickar en notis funkar inte på alla typer av brandlarm. Jag har ett som har en lite annorlunda ton och den snappas inte upp. Men ett annat vanligt billigt standard funkar den ihop med.
Jag tycker det är alldeles för lite funktion för mycket pengar och strul. Framförallt så känner jag mig lurad på homekit och att det infördes en prenumerationsmodell. Men tycker också det är trist med batteriet, vet inte om det går att byta.
Men kanske till ett garage, båt, stuga eller husvagn kunde det passa bra. Speciellt att man då enkelt även ser mögelrisk. Men det hänger ju på att man har Wi-Fi med internet där man sätter upp den.