Vi går allt mer åt prenumerationsbaserade tjänster och bilar är inget undantag med sin privatleasing som blir allt mer populärt som alternativ.
Det råder inga tvivel om att elbilen är här för att stanna och en undersökning som gjorts av Volkswagen Finans visar att 45 procent av de som skaffade en ny elbil under 2024 valde privatleasing. Det var 30 procent som valde billån och 25 procent finansierade bilen på annat så som att betala den ur egen ficka eller med annan säkerhet än själva bilen.
Efterfrågan på leasing, både för privatpersoner och företag, är fortsatt stark och spelar en viktig roll i övergången till en mer hållbar fordonsflotta. Genom leasing kan kunder enkelt få tillgång till elbilar och laddhybrider utan att behöva hantera den ekonomiska risken med värdeminskning. Det är glädjande att se att intresset för elbilar växer stadigt, inte minst inom begagnatleasing vilket visar att det finns ett behov av bilfinansieringslösningar även för denna kategori av elbilar. Som finansieringspartner vill vi aktivt stödja omställningen till en fossilfri framtid och underlätta för våra kunder att ta det steget, säger Patrik Lindroth, VD Volkswagen Finans.
Hur gör du, privatleasar du din bil eller kör du billån eller har du hostat upp med pengarna ur egen ficka? Lämna gärna en kommentar nedan!
Jag har haft ca 15 bilar, de 10 första cashade jag, sedan köpte jag tre nya på raken med lån. Nu privatleasing på de senaste två. Nästa blir också leasing. Hade ett tag tänkt köpa Tesla, men det är omöjligt efter vad Adolf Musk håller på med.
Att köpa en vanlig elbil för egna pengar idag är hål i huvudet. De modeller som sålts de senaste åren och ännu idag kommer inte vara värda ett skit om bara några få år när alla nya bilar har 800V-system, drar mindre än 0,1 kWh/km, laddar fullt på 10 min och dessutom kostar mindre nya än idag. PL is the way. För nu ska väl sägas. Marknaden kommer förmodligen att stabiliseras inom 5 år.
Har försökt förmedla det ett tag, men blivit idiotförklarad. Sanningen ligger kanske någonstans däremellan. I de flesta fall är det mer förmånligt att leasa en ny elbil jämfört med att köpa den, men allt beror på, kör man väldigt många mil och/eller planerar att ha den en längre period (säg minst 5 år) så kan det vara en bättre idé att köpa den.
Fast det måste väl leasingbolagen också väga in i sitt restvärde vilket då betyder att om du leaser så betalar du för en aggressivare värdeminskning? I övrigt håller jag med om osäkerheten som finns nu.
Valde en Tesla som företagsbil och för mig givet budget och vad jag får för pengarna var Tesla helt rätt då en Kina-bil inte är ett alternativ och tyskarna är för dyra. Fantastisk bil att köra och tyvärr har jag inte lust att betala betydligt mer per månad och/eller köra en sämre bil för att "sätta ner foten". Naturligtvis finns det gränser för mitt moraliska kompass också men att han blivit koko och stöder "fel" presidentkandidat räcker inte.
Skulle jag skaffa bil privat idag skulle jag nog casha den, alternativt leasa då det ibland kommer riktigt bra erbjudanden när tillverkare behöver bli av med lite lagerbilar.
Det skulle man kunna tro. Men det är lurigare än så. De stora leasingbolagen (och hyrbilsfirmorna) får idag antingen en återköpsgaranti eller saftiga rabatter på bilar som kan förväntas bli iskalla om 3 år. I några fall ett garanterat restvärde från en tredje part. Medan biltillverkarna inte kan sänka priset mot slutkund alltför mycket kan de dumpa det rejält mot leasingbolag.
Räkna lite på några av de allra bästa PL-erbjudandena därute så ser du att de inte ser ut att gå ihop om bilens värde faller mer än 60%. Närhistoriska exempel inkluderar BMW iX och Porsche Taycan t ex.
Alright, då är ju en (subventionerad) bil absolut att föredra, både kostnadsmässigt och riskmässigt. Dessutom kan man ju låta pengarna som är öronmärkta för ny bil (om sådana finns) växa lite på börsen under de tre åren man leasar
Nej, skulle du? Det händer så mycket i elbilsvärlden så att en bil som bara är några år gammal redan är omodern. Har ju under en tidsperiod på bara ett par år hunnit komma elbilar som dels går längre på en laddning, laddar snabbare, förbrukar mindre, har bättre mjukvara, är billigare etc. Då är det rätt trist om man sitter där med en köpebil som man för tre år sen betalat 600k+ för och man knappt kan sälja den för 300k.