Alla officiella macOS-bakgrunder i högupplöst format

Fin den där! :heart_eyes:

Vad är det för liten touch-id platta i mitten :joy:

1 gillning

Hahaha!

OS 9 :heart_eyes: Minns min första praktik och arbetsplats…

När OS X kom med all aqua grafik mm, var kanske en frisk fläkt… men var lite för mycket lull lull… (men det såg jag inte då) Men efter varje version så har OS X blivit mer och mer cleant. Förutom ”Vista-sjukan” med genomskinlighet… Kanske det blir finare i Big Sur. Men tycker menyer och text på det kan ibland bli otydliga när många grafiska element på skärmen ska vara transparenta

Det har fungerat bättre i iOS och iPad OS. Kanske det öven blir bra i Big Sur, som hämtat mycket från det.

Svart text på helt vit bakgrund. Enkelt! Snyggt! Hade gärna sett det lite grå:a från OS 9.

Från 10.5 har Apple börjat “pilla” på färger. Vill ha mitt grå:a/vita/dark mode i fönster i macOS utan massa färger…

Tänker på vänster meny, som fångar upp färg från skrivbordet, istället för att bara vara grå/vit

Men man kan stänga av…, vad tycker ni? Blir det inte bara kladdigt och svårläst?

PÅ/AV:


PÅ/AV:


Tror jag fick svaret här:

1 gillning

Min första var en Quadra 800 och det måste ha varit 1993. Minns bara att extra internminne om 16 MB kostade 15.000 plus moms. Det var inte bättre förr. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Så jag har kört alla macOS-versioner sedan dess, t.o.m. den där macOS X server som var ett mellanting mellan 9 och X och kom 1999 eller nåt sånt. Bakgrundsbilder har jag nog aldrig använt mig av…

När 802.11n aktiverades via en mjukvaruuppgradering låt det så här:

The nominal distribution fee for the 802.11n software is required in order for Apple to comply with generally accepted accounting principles for revenue recognition, which generally require that we charge for significant feature enhancements, such as 802.11n, when added to previously purchased products.

ITrevligt med en bild som möter en vid inloggning (Ms i win 10, tycker jag har gjort det bra, olika fotografier varje gång) men att ha en skrivbordsbakgrund när man väl är inloggad stör bara arbetet. Blir mycket skärmdumpande för min del iof, och lättare att se allt utan, men en fast färg

Min första jobbMac(om uttrycket tillåts​:smiley:) var 1994. Men efter ett tag byttes den ut mot en PC…:cry:. Ingen aning om programvara. Väldigt liten skärm hade den.

Privat köpte jag en MBA 2010.

Yes och så var det någon funktion till som låstes upp i någon app. Tror det var något med FaceTime eller motsvarande.

Första Macen var en Mac Mini 2006 med OS X 10.4 Tiger. :slightly_smiling_face:
Minns fortfarande glädjen jag kände när jag lämnade PC-träsket. Allt var så snyggt, så enkelt.
Det var tider det…

2 gillningar

10.4 var ju dessutom så macOS blev riktigt, riktigt bra!

Det är möjligt. Jag hade ju inget att jämföra med sedan tidigare. :slight_smile:
Jag minns när 10.5 Leopard kom. Det var en riktig wow-effekt för mig. Time Machine var ju revolutionerande när det gällde att lätt skapa en backup. Jag har fortfarande kvar den skivan.

Macbook Pro 13" 2010 var min första, var mig trogen i 8 år (utökade ram och bytte till ssd).

Tiger var riktigt snygg. Jag gillar de vinklade mapparna som sen försvann i Leopard. Fattar inte varför.

Första mötet med Mac var annars sommarjobb 1987. Jag matade in data i Filemaker. Otroligt enahanda. Spelade Dark Castle på rasterna. En extern hårddisk på otroliga 20MB var kopplad till datorn.

1986 och MacPlus. Minns ett underbart startplong!
Kanske finns nån samling med alla start-up-ljuden genom åren?

Imponerande! Och välkommen till forumet!

1 gillning