Alla officiella macOS-bakgrunder i högupplöst format

Från sajten:
image

När första macOS släpptes hade vi betydligt lägre upplösning på våra skärmar, nu kan vi dock få original-bakgrundsbildena i moderna format.

Tack vara 512 Pixels som sammanställt uppskalade versioner av alla bakgrundsbilder som följt med i de 16 macOS-versionerna inklusive Big Sur som släpps snart.

När hoppade du på macOS-tåget och vilken är din favorit?

2009 hoppade jag på tåget :slight_smile:

Samma här :slight_smile: Min första mac var en 15" Macbook pro.

13" här :slight_smile:

Min första var en macbook, helvit. Minns ej år och/om den hette nått speciellt. Någon som vet?

Inte ännu :wink:

De första MacBooks var vita och det var de länge. Innan dess hette de iBook :slight_smile:

1 gillning

Har aldrig ägt någon annan dator (utom Commodore) än MacOS. När det gäller OSX är jag inte säker på att jag körde 10.1 men definitivt 10.2. På en PowerMac G4 på jobbet och en TiBook hemma. På jobbet var det definitivt så att jag bootade i OS9 mestadels.

Däremot kan jag inte minnas att jag någonsin kört default bakgrundsbild.

10.5 gällde då jag skaffade min första Mac.

2003 köpte jag en maxad Powerbook G4 12", 1.33 GHz, 768 MB RAM för drygt 18000 har jag för mig. Har den fortfarande kvar. Minns när tiger och snow leopard kom, det var mina favoritreleaser av OSX.

1 gillning

Min första egna Mac var det första iMacen 1998. Hade innan dess fått låna en PowerBook G3 av min bror som kört Mac sedan slutet av 80-talet.
När iMacen släpptes var det ju Mac OS 8 som gällde. Har dock ganska svaga minnen av det operativsystemet. Det var ju när Mac OS X släpptes som det klickade. Då kunde man ju också boota om och gå in i Classic läge om man längtade tillbaka.
Jag har sedan sedan dess endast haft iMac. Aldrig någon bärbar.

Min var den första aluminium unibody från 2008
https://everymac.com/systems/apple/macbook/specs/macbook-core-2-duo-2.0-aluminum-13-late-2008-unibody-specs.html

Kommer ihåg att då fick man betala dom olika versionerna av macOS :grin:

Stephen Hackett har verkligen en gedigen samling.
Kan också rekommendera en podd. 20 Macs for 2020 av Jason Snell där tar en titt tillbaka på historien.

Ja, där har man en del att ta ikapp :slight_smile:
Kommer ihåg att han fick en trash-can Mac Pro av atp-gänget.

1 gillning

Min första :heart_eyes: PowerPC all the way :ok_hand:Nu ligger den i ett shurgard i säkert förvar!

3 gillningar

Ni pratar om era första Mac? Jag gav upp macOS 2015 så jag brukar prata om min sista Mac. Nu minns jag inte ens vad det var för modell.

1 gillning

Minns att pappa fick hem en SE/30 från jobb. Min första egna var en begagnad Plus som jag uppgraderade till 2mb ram och 20mb hdd. Senare fick jag en Performa 6200. Den första bärbara var en vit MacBook som jag inte minns årsmodell på

Jävla vad unik den var - minns denna reklamen. Det var en annan elegans på den tiden i Apples reklam.

2 gillningar

Ja, det var väl någon bestämmelse nånstans som gjorde att tillverkarna inte fick ge bort utökad funktionalitet utan att ta betalt för det, eller något sådant? Minns dock att OSX-uppgraderingarna kostade 200-300 kr medan Windows gick på ca 1300 kr och uppåt.

Njea det var vissa uppgraderingar de tog 1 dollar för men macOS tog de länge betalt för för att det hörde till på den tiden.