Aktivitetszoner för kameror i HomeKit

Från sajten:
image

Nu blir det möjligt att definiera aktivitetszoner direkt i Apple HomeKit. Detta har ofta varit möjligt i fristående appar för respektive kamera men blir nu alltså möjligt direkt i Apple HomeKit.

Vid dagens WWDC2020 presenterades flera nyheter för Apple HomeKit som tar appen framåt, även om en del av nyheterna var av det mindre slaget så är det skönt att den utvecklas.

Aktivitetszoner

I kommande versionen av iOS14 kan du rita upp direkt i kameravyn vilket område som ska aktivera inspelning om rörelse detekteras. Perfekt om du (mot förmodan) har en gata i bakgrunden och du inte vill att förbipasserande eller fordon ska trigga igång en inspelning varje gång de dyker upp i detekteringsområdet. Detta möjliggör ytterligare integritetstänk i Apple HomeKit och reducerar också mängden notiser som annars poppar upp i telefonen i tid och otid. Dina kameror kommer att bli mer noggranna när det gäller att hjälpa dig att se om din bostad.

Artikeln uppdateras under kvällen.

 

2 gillningar

Undra hur detta fungerar med en panorerande kamera? Flyttas zonen med när man ändrar kameran tro.

Har HomeKit stöd för panorerande kameror?

Ingen aning. Det kanske inte ens finns stöd för det, men ibland så rör ju sig kameror och då kan man ju undra om zonen följer med eller om man får göra om den.

HomeKit har ju inte tillåtit varken lucka på kameror eller trådlösa kameror i HomeKit. Så jag tror det kan bli svårt att få in Panorerande kameror. Men jag har inte testat så vet faktiskt inte

Jag har Arlo 3 och de är trådlösa och är i HomeKit.

Eufys Pan&Tilt har HomeKit Secure Video-stöd. Om Pan&Tilt funkar i HomeKit kåter jag dock vara osagt tills jag får hem den :smiley:

Wow! Minns att Apple hade något begränsning kring det där innan med att inte tillåta batteridrivna kameror. Men det är ju super om de tillåter det nu.
Ser att det var samtidigt som homekit router kom

1 gillning

Jag tror att arlo och andra trådlösa homekitkameror kommer runt ”problemet” genom att ha en hub som inte är trådlös dit man kopplar kamerorna.
Men jag kan såklart ha fel :smiley:

Den nya Eufy Pan & Tilt panorerar ju och har funktion för att följa upptäckt objekt/person men som du säger så stödjer HomeKit inte detta. Det verkar dock inte vara ett problem, inte med dessa kameror iaf för så länge man ställer in och aktiverar denna funktionen i Eufy-appen innan man lägger till kameran i HomeKit så fungerar det även efter att man har lagt till den i HomeKit. Åtminstone för mig och även andra på nätet, där jag läste om tipset. Det verkar alltså inte som att HomeKit blockerar funktionen, bara det att man inte har någon ”Settings pane” för det i HomeKit.

1 gillning

Ja, somfys kamera med lucka stöds, men när luckan används så meddelar HomeKit att den inte kan nå den har jag för mig.
Vad jag tänkte på var att det skulle bli svårt att få in vilket område som skulle sökas av med panorering i HomeKit, men hur fungerar det?

Helt riktigt, den frågan ställde jag mig själv också och gör fortfarande. Aktivitetszonerna är en av funktionerna som avaktiveras när man drar in kameran i HomeKit och om man inte tar in den (vilket aldrig var aktuellt för mig) så vet jag inte hur de funkar faktiskt. Känns märkligt att få dem att funka då zonen hela tiden förändras med kamerans panorering.