Aktietråden

Fortfarande 2,5% plus! :moneybag:

Inte för oss som betalade premium. :joy::joy:

Blev lite spak idag när jag öppnade Avanza-appen och det var väldigt mycket minus på Tesla-aktien.
Hade noll kolla på att den splittades idag så siffrorna stämde inte riktigt.:grimacing::joy:

2 gillningar

Är någon här med i Aktiespararna? Är det värt 695:-? Eller är det bara en förening i mängden?

Har haft funderingar. Men är mkt pengar (spec i dessa tider). Men intresset hos mig har ökat enormt för ekonomi, börsen, aktier, fonder. Så jag skulle vilja få så bred bas-kunskap rent generellt vad gäller ekonomi så man förstår allt mkt bättre och på ett djupare plan vad gäller räntor, inflation, hur allt hänger ihop.

Man kanske skulle söka till Handels? :roll_eyes::joy:

Räcker med @Esse's klipplåda.

Har även funderingar på fondrobot typ Lysa eller Opti. Någon som har erfarenhet och är nöjda? Kostar väl en slant i avgift men kanske är värt det ändå?

Nu sitter man ju med sina egna ihop-plock vad gäller både aktier och fonder, och det går väl… sådär :joy:

Jag har testat Opti i ett år nu, ville jämföra med mitt egen ihop satt sparade hos Avanz.

Utvecklingen hos Opti - 4,9 % (1år) samma för mitt eget hos Avanza ligger på - 9 %.

Hos Opti har jag valt risknivå Hög (8 av 9).

Vet inte om denna info hjälper något. Jag är ingen aktie nörd (tyvärr), så det absolut möjligt att matcha Opti skulle jag tro. Men försöker, när jag köper fonder att försöka hitta dom men låg avgift. Avgiften för Opti har jag inte koll på :sweat_smile::joy:

1 gillning

Tjena. Ja nä men precis. Fått intrycket av att de ska vara väldigt effektiva. Har ett stort intresse men tyvärr väldigt lite kunskap inom börsen och ekonomi generellt. Så all hjälp man kan få är ju bara positivt :slight_smile:

Beror nog lite på vad du förväntar dig att få ut av det ?

Vill man ha deras tidning så go for it!

Finns väl en hel del som är gratis i form av poddar och hemsida, börja där är mitt tips.

Hur gick opti mot exempelvis omxscapgi före raset?

Återkommer :money_with_wings:

Behöver inte vara just det indexet. Finns ju andra som representerar hela OMX ink utdelning :man_shrugging:t2:

Jag tänkte mig nog mera ett bekvämt sparande utan att man behöver sätta sig in i allt för mycket. Utan målet är väl att öka sitt kapital sakta men säkert, snabba klipp tror jag inte på långsiktigt. Aktiespararna vill ha 695:- för ett år och sedan tar de 995:- så dessa avgifter ska ju täckas innan man går plus. Det var så att jag fick detta erbjudande i postlådan och blev lite nyfiken. Så därav frågan om det finns någon här som är med eller någon liknande förening som kan berätta om fördelarna med ett medlemskap.

Tror inte de tillhandahåller någon spartjänst. Handlar mer om kunskap för de med intresse

De har något som heter Smartbox som ska vara avgiftsfritt. Detta går genom Aktieinvest som normalt tar en låg avgift varje månad för denna tjänst.

Osäker på om du får vad du vill här, men innehaft kollar på OMX 30 på Stockholmsbörsen så är den ner ca 17 % för samma period som jag har haft opti. Har inte haft den innan pandemi började.

:joy:

Snart back in business för Netflix.

Jag ligger fortfarande -12,42% sedan köp på Netflix men det har ju varit värre. :joy::joy::joy: