Aktietråden

Ser ut som att du haft en bra dag på börsen :slightly_smiling_face:

1 gillning

Skulle nog vilja säga det är den utan tvekan överlägset bästa sen jag började för nått år sedan
Kul att det kan gå på det hållet emellanåt också

Man va inte lika kaxig i mars , då var det många kalsongbyten hehe
Även om man köpte på sig i dippen men

3 gillningar

@esse byta namn på denna till aktie-tråd istället? Kanske till och med en ekonomibubbla?

1 gillning

Jag har viktat om mitt månadsspar, xact är med där nu, tack

2 gillningar

Fixade rubriken, ska kolla med @Esse om en ny bubbla.

2 gillningar

Haha, jag köpte också den häromdagen :slight_smile:
Funderar även på en liten andel XACT Bear för att “täcka” vid nergångar

1 gillning

Lite intresserad av ämnet och sugen på att testa att köpa någon aktie. Vilket bolag ska man titta på om man inte vill investera några större pengar och mer ser det som en kul grej att testa? Sonos har man ju hört och sett till och från här och i podden att man ska ha men i övrigt :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ett bolagdär du förstår affärsidén och att du tror på denna. Stora stabila bolag som tjänar pengar. Investmentbolag är en bra start, typ investor, lundbergs eller industrivärden. Ett investmentbolag köper aktier i flera bolag, dvs en riskspridning vilket är bra. Tråkigt svar jag vet :nerd_face:

1 gillning

Har också funderat löst i banorna att köpa bear för att täcka upp vid nedgång. Har dock ingen praktisk erfarenhet, är det vettigt eller lurar man bara sig själv? :blush:

@Haddock
Jag vet faktiskt inte, jag tänkte mest som ett kul experiment med pengar som man är beredd att förlora ändå. Kollar man Corona-dippen i mars så hade det ju varit najs med bear som man säljer av för att köpa aktier billigt istället.

@Martin_Heed
Jag är lite av en nybörjare när det gäller aktier. Köper bara bolag som jag själv gillar och förstår. Var långsiktig. Kan tipsa om Avanza-podden om du vill lära dig lite mer om sparande på börsen.

1 gillning

Det är alltid lätt att vara klok i efterhand, när skulle du ha sålt dina bear? Timea marknaden är sjukt svårt. Jag går lite på rikatillsammans.se filosofi.
Spöar index med 6% senaste tre månaderna

2 gillningar

Sant, det är ju bara ett omvänt problem med bear. Spika när börsen nått botten istället för toppen. :wink:

Jo precis. Försöka timea börsen är inget jag förespråkar.Lyckas du timea så grattis. Vädligt få som lyckas med det

3 gillningar

Fuck så gött att man ligger inne med en hel dröööös av dessa man köpte mellan 3-5kr
När dom börjar massproducera kommer denna busen flyga till Pluto!

Har bara handlat med fonder innan men varit sugen på aktier. Börjar smått med en tusing på Zwipe efter ditt tips. Om du kommer förbi på grillning nån dag får du oxfile om det går bra. Annars blir det sallad :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Haha så go :heart_eyes:
Du skulle väntat någon dag, folk lär ta ut lite vinst vilket för den kommer sjunka lite förmodligen, detta är ett case på ett bra tag framöver. Vi är bara o snuddar i början. Va jävla synd jag inte öppnade truten när den va nere på. 3-6kr

1 gillning

Haha det är bara en tusing så jag får se det som ett rookiemisstag om det går åt pipan.

1 gillning

Denna var bara rent flax :see_no_evil:, +46% på en vecka. Obs. Se det inte som ett tips från mig.
Image

2 gillningar

Haha tur du la in den brasklappen i slutet. Annars hade jag köpt den med :stuck_out_tongue_winking_eye:
Ska börja lyssna på den där Avanzapoden nån tipsade om :smiley:

Sonos upp 12% idag!

1 gillning