AirTags används till att stjäla lyxbilar

Från sajten:
image

I Kanada har polisen uppmärksammat att upp till fem olika bilstölder har skett genom att använda sig av AirTags till att lokalisera fordonen.

Enligt polisen ska tjuvarna ha fäst sina AirTags på lyxbilar när de har stått parkerat offentligt för att sedan kunna spåra bilarna till deras hem där de sedan stjäls vid ett bättre tillfälle. Polisen går nu ut med tips till bilägare att parkera deras bilar i garage om möjligt, använda rattlås och sätta upp övervakningskameror för att undvika att bli av med sina bilar. Apple har tidigare fått kritik angående AirTags och hur dessa kan användas för att inkräkta människor privatliv.

Via: iMore

Se till att vara med och tävla i vår julkalender!

 

Noter att i Sverige räcker det med att slå i fordonsregistret.

Bland annat har det varit problem för fågelskådare där buset har sett människor lasta in dyr kamerautrustning i sina bilar, sedan har det slagits på deras regnummer vid den tiden och slutligen blir det inbrott i huset några dagar senare.

Angående originalnyheten är jag helt övertygad om att det skäls hundratals bilar varje år med hjälp av små GPS-puckor - både innan och efter AirTags kom ut.

2 gillningar

Tyvärr är ju mycket helt öppet i Sverige av någon märklig anledning. Fördelen med AirTagsen är ju att de hittar bilen även när den inte är på hemadressen.

Jo fast med lyxbilarna i Kanada handlade det ju om att hitta hemadressen för att kunna ta nycklarna.

1 gillning

Det där har jag funderat på…det är ju jättetokigt. Kan man inte göra en bil “hemlig”?.

Kommer en funktion i Hitta för att upptäcka objekt som spårar en. Hjälper så klart inte mot GPS-puckar och liknande som inte Apple tillhandahåller.

Tyvärr inte. Vi har öppna register på både bilar och vart man bor, endast skyddad identitet löser detta. Men det får man bara av en anledning så det är inget alternativ. Det är ju svårt att förstå varför dessa register är öppna och det loggas inte vem som är inne och slår i dessa. Det är inget positivt med att ha det så då det gynnar mest de som använder de till olagliga saker. Jag trodde att GPRD skulle lösa detta men det verkar ju inte integritetskränkande så att det räcker.

detta är dumt fixar du? :heart:

1 gillning

Det är ju en del av den svenska öppenheten generellt och den är något att värna om.

1 gillning

Tidigare var det så att man var tvungen att ha någon form av behörighet/abonnemang för att få ägaruppgifter på bilar. Detta loggades då vem som sökte uppgifterna. Visserligen kunde man ringa Länsstyrelsen på den tiden och få uppgifterna, men telefon man ringde ifrån loggades. Visserligen kommer ju kriminella åt uppgifterna ändå fast det var lite omständligare. Jag har ändå svårt att förstå varför dessa register ska ligga helt öppna och att man har tillgång till dessa utan anledning. Allt är inte bra med all öppenhet tyvärr.

3 gillningar

Fem av 2000 bilstölder läste jag. Det här känns som att det blivit en nyhet pga att det är första gången man hör talas om den här typen av stöld och att det är negativt för Apple. Vissa bolag har större nyhetsvärde än andra.

2 gillningar

Ja väldigt klassiskt så.

Jag trodde att det loggades då man behöver skicka SMS eller logga in med exempelvis BankID för att få uppgifter om en privatperson äger fordonet.

Bara hos Transportstyrelsen. Det finns sidor på nätet där du bara kan surfa till dig uppgifterna utan någon form av inloggning. Jag själv har abonnemang hos Bilvision på jobbet så jag hämtar mina uppgifter där men då är jag inloggad.

1 gillning

Efter biluppgiffterpunktse eller vad den hetr drog igång har jag fått ca 50 samtal/sms från, mestadels oreggade telenr och kända bilskojarnamn, som vil ha någon av mina äldre bilar. Observera att de inte vill köpa dem utan vill göra mig en tjänst genom att hämta dem.

1 gillning

Inte på detta vis. Låt alla begära ut uppgifterna genom att identifiera sig med bankid eller liknande. Då är det ändå offentligt.

Där ser man alltid lär man sig nått nytt. :grinning:

Det finns många snälla människor som gärna avlastar en. :joy::joy:

Man kan få otroligt mycket information om privatpersoner via mrkoll.se t.ex.

Vill man ha ägarhistorik på bilar och vem som äger den i nuläget kan man använda sig av appar som denna

1 gillning

Slå in bilnummer på: https://biluppgifter.se/ scrolla sedan ner till Vem Äger Bilen.