AirPods Pro - inkonsekvent ljudkvalitet

Hur är detta möjligt?

En och samma låt (lokal kopia synkroniserad mha. iTunes Match) låter betydligt bättre i mina AirPods när den spelas upp från min iMac, jämfört med när den streamas ifrån min iPhone 14 Pro. Ingen EQ ed. är aktiverad. Jag hittar ingen annan inställning som skulle kunna påverka här. Någon som har koll?

/LS

Detta säger GPT:
Ljudet kan skilja sig mellan din MacBook Pro och iPhone 14 när du använder AirPods på grund av flera faktorer, även om de använder samma Bluetooth-protokoll och codec. Här är några av de faktorer som kan påverka ljudupplevelsen:

1. Ljudinställningar och EQ-profiler: På din iPhone kan du justera ljudet genom EQ-inställningarna i "Inställningar" > "Musik" > "EQ". MacOS på MacBook Pro har också ljudinställningar, men de kan vara annorlunda konfigurerade än på din iPhone. Om du har olika EQ-profiler aktiverade kan detta påverka ljudkaraktären, till exempel bas, diskant eller mellanregister.
  2. Ljudhantering i operativsystemet: iOS och macOS hanterar ljud på lite olika sätt. iOS är optimerat för att maximera ljudkvaliteten genom AirPods med smarta algoritmer för att justera ljudet baserat på örat och omgivningen. macOS, å andra sidan, kan ha en annan ljudhanteringsmetod beroende på applikationen som används (t.ex. iTunes, Safari eller en tredjepartsapp), vilket kan leda till subtila skillnader i ljud.
  3. Källa och ljudkvalitet: Ljudfiler eller strömmar kan ha olika kvalitet på de olika enheterna. Till exempel kan musiktjänster som Spotify eller Apple Music leverera olika bitrate eller format beroende på om du använder din iPhone eller MacBook. En högre bitrate på en enhet kan ge bättre ljudkvalitet jämfört med en lägre bitrate på den andra enheten.
  4. Bluetooth-signalstyrka och störningar: Även om både MacBook Pro och iPhone 14 använder samma Bluetooth-version och codecs, kan Bluetooth-signalstyrka och närliggande störningar påverka ljudkvaliteten. MacBook kan till exempel vara längre från AirPods eller utsättas för mer Bluetooth-störningar från andra trådlösa enheter.
  5. Systemvolym och ljudförstärkning: Volymnivåerna på iPhone och MacBook kan vara inställda på olika nivåer, och macOS har en annan volymkontrollmekanism jämfört med iOS. Om en enhet är inställd på en högre volymnivå, kan det påverka ljudets tydlighet och dynamik, särskilt om volymen är nära max.
  6. Tredjepartsprogramvara: På MacBook kan tredjepartsprogramvara som ljudförbättringsappar eller virtual surround sound-mjukvara installeras, vilket kan ändra ljudet drastiskt. På iPhone är det mindre vanligt med sådana appar, vilket kan ge en mer "ren" ljudupplevelse.

Sammanfattningsvis är de flesta av dessa skillnader relaterade till hur ljudet bearbetas och justeras på varje enhet snarare än de Bluetooth-protokoll som används. Därför kan upplevelsen av ljudet skilja sig något mellan din iPhone och MacBook även när du använder samma AirPods.

Bara dubbelkolla det uppenbara:
Airpodsen råkar inte ställa in sig i olika läge Brusreducering/Transparans/Av när du växlar mellan enheterna?

(Tydligen inte uppenbart för GPT :wink:)

1 gillning

Hmm... Det enda som skulle kunna vara relevant av GPTs förslag är nog punkt 2, men jag är skeptiskt. Det är ju fortfarande enbart Apple Music som används. Fler idéer?

Är det skillnad om du testar att koppla in dig till någon annans macbook/iPhone?

Brusreducering etc. är inställt likadant överallt. Jag har testat på en iMac och en Macbook Pro samt en iPhone och en iPad. Både iOS och iPadOS levererar betydligt sämre kvalité. :expressionless:

En ny fundering... Låten som jag har som referens ligger i .mp3-format. Kan möjligtvis de mobila OS'en göra något "osynligt" (extra destruktivt) med detta filformat?

Möjligt, jag är långt ifrån en audiofil, men .mp3 är ju avskalat som tusan. Tror du kanske ska jämföra med en .flac fil, då får du kanske ett vettigare resultat eftersom det är true-lossless.

Jo, jag kan göra lite fler tester (vid ett senare tillfälle). Det vore dock intressant att veta om det är så att Apple ej behandlar .mp3 likadant på sina olika plattformar... Men såklart också ifall det kan finnas något annat uppenbart som jag kan ha missat.

Jag har kommit på det! Det har ingenting med filformatet att göra (tack och lov). Däremot finns inställningen ”Anpassat ljud för hörlurar” under Hjälpmedel i iOS/iPadOS, som verkar vara aktiverad default (?) och som inte gör snälla saker med musiken (låter påtagligt illa i vissa partier, beroende på ljud/instrument). Stänger jag av denna "feature" låter det normalt igen. :slight_smile:

3 gillningar

Bra du hittade det!

Jag tror inte den inställningen är på default men inte säker eftersom jag vet att jag var inne där när jag testade den nya funktionen att skanna in sitt audiogram för att enkelt anpassa ljudet till sin egen hörselnedsättning.

Tycker du nu ljudet är helt likvärdigt i dina öron? För när jag googlade problemet verkade du vara i gott sällskap. De flesta som noterar eller klagar på skillnad upplever att macos är bättre. Men det är över varierande hörlursteknik, så svårt ringa in om det finns någon generell OS-skillnad. Och ljud är väldigt subjektivt.

2 gillningar

Inte på här per default iallafall.

2 gillningar

Ja, skillnaden är väl att det inte finns några dylika inställningar i MacOS... För det gör det väl inte?

Haha min var på också. Nu låter min transparens bättre av någon anledning.

Här var den avstängd, aldrig hört om den innan så den är nog inte på per default.

Samma för mig!