AirPlay vs. BT?

Nu när HomePod läggs ned och Mini har introducerats har ett sug kommit och,växt sig allt starkare, efter en ny lite bärbar högtalare. Jag har länge spanat på Beosound A1 Gen 2, även om den är lite för stor och lite för dyr, samt aldrig hittas begagnad eller till nedsatt pris. Samtidigt hittar jag ingen mindre med bra ljud och bra kvalitet.

Men, en fråga dök upp när jag kollat eften en A1. Den har inte AirPlay utan enbart BT. Vad betyder det i praktiken? Och hur skiljer sig tekniken?

Det korta svaret är att du vill ha en högtalare med AirPlay 2.

6 gillningar

AirPlay använder sig av ditt nätverk (ethernet och wifi). Blåtand är ju “direktradio” från enhet till enhet. BT-ljud är alltid komprimerat med förlust i varierande grad via (AAC, AptX, AptXHD, LDAC). AirPlay är avgjort det bättre valet här (om högtalaren är stationär i huset).

3 gillningar

Största problemet med BT är väl att allt ljud går ut, inte bara musiken, så allt i från knapptryckningar (om du har ljud på det) och eventuella samtal.

Jag skulle helt klart gå på ett system som är uppkopplat på Wifi så som Sonos, Denon Home eller Google Home.

Både Sonos och Denon Home har för övrigt stöd för AirPlay 2.

1 gillning

Kanske dags att invänta nya Sonos?

1 gillning

Ok, jag tycker mig fått tillräcklig information för att se skillnaden på BT och AirPlay(2). Problemet är dock att det inte finns så många små och bra högtalare med AirPlay 2. Det skulle vara den nya Sonos möjligen, som @Erik nämnde. Men känner ni till några andra så tar jag tacksamt emot tips. Den får inte vara för stor, den måste ha batteri, helst väderskydd så att man kan glömma den ute under en regnskur. Jag tänker dock inte dyka med den… :sunglasses:. Faktum är att ljud kommer först efter alla dessa saker. Jag lyssnar till 90% på P1 och Poddar med denna. Sedan är det ju såklart bra om ljudet är bra eller i alla fall motsvarar pengarna då även tal kräver sin högtalare.

Finns nog inte så mycket om man vill ha AirPlay. Jbl har denna men jag är tveksam till ljudet. Sen tror jag inte AirPlay fungerar utanför Wi-Fi.
Min förhoppningen innan HomePod mini kom var att den skulle ha batteri och AirPlay som inte behövde Wi-Fi.Har för mig att @Thor bevisade att mini med powerbank fungerar utan Wi-Fi?

https://www.jbl.se/smarta-högtalare/LINK+PORTABLE.html

2 gillningar

AirPlay fungerar (och kräver) både via Wifi och Ethernet. Min streamer i vardagsrummet är ansluten via Ethernet och där fungerar AirPlay (2) utmärkt.

Ethernet är väl inte ett måste. :thinking:
Ingen av alla mina högtalare är inkopplade.

1 gillning

Har portabla högtalare med Airplay

1 gillning

Notera att Sonos Move och Roam inte är en AirPlay 2-kompatibel om du tar ut den från Wi-Fit, då är den endast en BT-högtalare.

1 gillning

Inte direkt så klart. Men någonstans i kedjan är det ethernet. Vanligtvis i routern. :grinning:

Det fungerar faktiskt utan Wi-Fi :wink:

Det är Wi-Fi fast diretkoppling. Identifieringen sker via BT dock.

Precis. Det var en “or” funktion mellan ethernet och wifi inte “xor”. :nerd_face:

Yes, det går att driva en Homepod mini med powerbank och utanför Wi-Fi.
Behöver ställa in den på att tillåta alla att koppla upp mot den så är du game

Jo det är Wi-Fi, fast ett Wi-Fi som skapas av de 2 enheterna. Gissar att airshare fungera på liknande vis. Min poäng är att man inte är beroende av ett ”externt” Wi-Fi, rent tekniskt. Sen kan man fundera över hur mycket ström denna Wi-Fi lösning drar i jämförelse med bluetooth.

Jämfört med Bluetooth LE så lär den dra en del ja.

Håller på att göra en lista på intressanta högtalare med AirPlay. Sprang på den här som jag helt hade missat. Andra har man sett skymten av i alla fall:
Belkin Soundform Elite - Hitta bästa pris på Prisjakt

Den har handpåläggning från de franska ljudgudarna Devialet med deras teknik SAM (Speaker Active Matching). De har inte bara lånat ut namnet. Däremot passar den inte mig riktigt då den inte har batteri. Men skulle man vilja ha en liten högtalare och inte siktar på HomePod Mini är det här en högtalare att sätta högt på listan.

Det blev svårt det här… Om man nu ska ha AirPlay 2 så hittar jag inte så många vettig med de specar jag vill ha.

Jag hamnade på @Hakan_Anders tips, Libratone. Mellan alla olika Teamsmöten har jag kollat och Zipp 2 och Zipp 2 Mini. Båda verkar ju verkar ju uppfylla mina önskningar även om Zipp 2 är lite stor.
På Amazone.se säljer de en Libratone Zipp 2 för 1700 inkl. frakt. Samtidigt finns det två Mini för 2200. Prisjakt säger 2500 för Zipp 2 här i Sverige(som om inte Amazone.se vore Sverige… :sunglasses:)

Ska jag slå till? På vad…? :smiley: