AirPlay transmittor med RPi?

Är i behöv av ett kreativt projekt och någon gång i framtiden kan det vara aktuellt att dumpa de mindre högtalare vi har idag och ersätta med AirPlay 2-högtalare som t ex HomePods. All vår ljud- och videokonsumtion sker via AppleTV same iOS-enheter så från dem är ljudet inga problem men andra enheter som idag är kablade till förstärkare har ju inte stöd för att skicka sitt ljud ut via AirPlay.

Går det att använda sig av en RPi och kabla ljudet ut från aktuella enheter in till denna, alternativt någon form av ljudkort på vägen, för att sedan skicka ljudet från RPi via AirPlay till aktuella högtalare?

Det går absolut att använda RPI med Airplay men tyvärr inte version 2. Även spotify Connect fungerar fint.

Airplay (1) verkar ju enkelt.

Men AirPlay 2 är ju knäckt sedan ett år tillbaka, visst borde det gå?

Men det är ju inte detta jag efterfrågar utan tvärt om :slight_smile:

Jag vill kunna ansluta ljudkällan via kabel till RPi alternativt ljudkort+RPi och att denna sedan är inställd att skicka ljudet vidare via AirPlay till högtalare, t ex HomePod. Den ska alltså agera transmittor och inte receiver.

1 gillning

Verkar inte vara någon som har portat mjukvaran till Raspberry :frowning:.

Funkar en sådan här?

https://www.hifiklubben.se/denon-avr-s650h-hemmabioreceiver/denavrs650hbk/

Jag vill ju bli av med förstärkaren, inte ersätta den befintliga.

För övrigt hjälper inte denna mig, den kan agera AirPlay 2-receiver, alltså ta emot anslutningar över AirPlay för att sedan skicka ut ljudet till anslutna högtalare. Det vill jag ju inte, jag vill ju kunna ansluta ljudkällan via kabel och sedan ska aktuell enhet skicka ljudet över AirPlay till t ex HomePod.

Jag har läst fel igen, förmodligen för att jag själv skulle kunna testa en Airplay-mottagare kopplad till min gamla Yamaha-anläggning. :hugs:

Sorry läste fel på tvåvägs gäller bara BT