Airdrop fungerar inte

Brukar inte använda Airdrop så ofta men nu skulle jag skicka en bild från min iPhone till min MBP som finns i närheten. Det händer ingenting dvs jag väljer min MBP det står väntar…Ska man göra någonting på datorn innan för att ta emot? inställningar är som det ska på mobilen.

Nej det ska “bara” fungera. BT måste vara påslaget på båda enheterna.

BT vad är det?

BT är på. Vad är det den “väntar” på kan man fråga sig? :thinking:

Är du inloggad med samma Apple-ID på båda enheterna?

Jag har bara en Apple-ID

Var inget svar på min fråga. Är du inloggad med samma Apple-ID på båda enheterna?

Det ska väl fungera till andra Apple-ID också? Jag och hustrun skyfflar bilder mellan varandra rätt friskt. Men du kanske tänker på något annat?

Till @calinou kan jag tipsa om att starta om enheterna. Även om Airdrop blivit väldigt mycket stabilare de senaste åren krävs det ibland omstart.

Du måste nog öppna Airdrop-vyn i Filer på din Mac för att kunna ta emot dom där.

Ja men anledningen till att jag frågar om hon använder samma Apple-ID på båda enheterna är får att gör man inte det så måste man godkänna överföringen på den enhet som tar emot. Eftersom den som sänder säger “vänta” misstänker jag att det inte är samma Apple-ID och att hon måste godkänna på datorn. Men som alltid med henne måste man dra ur informationen för att försöka hjälpa.

Nej det ska inte behövas utan den ska bara ta emot och när filen har först över öppnas Finder automatiskt.

Då är jag med dig.

1 gillning

Faktum är att jag startade om båda och det gick att överföra. Dock vet jag inte vart filen/bilden hamnat.

Jag hittade airdrop på min dator /finder och det är tomt där. Det pep att någonting överfördes men inget mer. Provade flera gånger att skicka men det kom inget där. Var har filerna hamnat i så fall?

Det öppnades inte. Den är alltid öppen i alla fall.

Jag har samma på båda eftersom bilderna överförs emellan min iCloud.

AirDrop i sidofältet är till för att skicka filer. Meningen är att man har en fil Finder, klickadrar den till AirDrop och släpper filen på den enhet man vill skicka till. Personligen tycker jag den funktionen är krånglig så jag har tagit bort den från sidofältet. Enklare är att använda dela symbolen när man vill AirDroppa.

Filer som du tar mot genom AirDrop hamnar i Hämtade Filer.

Konstigt nog har det inte fungerat enligt som du besskriver förrän nu sista gången jag provade. Det plingade och kom ett meddelanderuta där uppe och sedan var filerna i hämtade filer.

Ja vi säger väl det :grinning_face_with_smiling_eyes: