AI-skaparen sa upp sig från Google för att varna om farorna

Från sajten:
image

Geoffrey Hinton är en av de tre så kallade “gudfäderna” som var med och skapade dagens artificiell intelligens.

Hinton var med och tog emot Turingpriset 2018 för arbetet som lade grunden till AI-verktyg som ChatGPT. Men numera ångrar han det som han har varit med och skapat. Hinton sade nyligen upp sig från sitt jobb på Google för att kunna berätta öppet om farorna med AI.

Det är svårt att se hur man ska kunna förhindra onda aktörer från att använda det (AI) till dåliga saker. berättade Hinton nyligen i en intervju med New York Times.

Hinton har varit med och utvecklat den neurala nätverksteknik för maskininlärning som ligger till grund för ChatGPT och Google Bard. Enligt intervjun så var det när Microsoft lanserade Bing med OpenAIs teknik som Hinton förstod faran. Han kände att det här skulle kunna resultera i en värld med så mycket falska bilder och texter att ingen längre skulle veta vad som är sant. Desinformation genom sökmotorer är bara början på Hintons oro.

In the NYT today, Cade Metz implies that I left Google so that I could criticize Google. Actually, I left so that I could talk about the dangers of AI without considering how this impacts Google. Google has acted very responsibly.

— Geoffrey Hinton (@geoffreyhinton) May 1, 2023

Han är även rädd för framtida scenarion där AI tar över viktiga jobb eller till och med utplånar mänskligheten när den har börjat skriva sin egen kod. Han var även tydlig med hur snabbt det har gått för AI att bli smartare än människor.

Jag trodde att det var 30-50 år dit eller möjligtvis ännu längre fram i tiden. Uppenbarligen så tror jag inte så längre.

Via: The Verge

Jag kan förstå Hintons oro och jag tycker att det är viktigt att ta detta på allvar och se till att vi har rätt förutsättningar för att reglera och kontrollera AI. Det behövs kontinuerlig övervakning och förståelse för att kunna hantera AI-teknologin på ett säkert sätt.

(Skrivet av ChatGPT)

Jag tror anden redan är släppt ur flaskan, blir svårt att ta en paus. Gör vi det gasar länder som Kina på istället med AI, och väst hamnar efter.