Äga bostad utomlands

Det sägs att det är på gång att ändras så att västerlänningar kommer kunna äga mark. Var rätt tuffa krav på det vad jag förstått dock, så vem som helst kan inte bara köpa även om de har pengarna till marken. Krävdes typ 5 miljoner sek investerat i Government bonds har jag för mig.

1 gillning

Ok! Även fast jag har visa, work permit, betalar skatt (dessutom betydligt mycket mer än vad en genomsnitts Thai gör) så får jag ändå annan prissättning. Ibland kan man prata sig ur det, oftast inte…

visst är det något sådant att du får bo i thailand men måste ha x antal pengar på banken för att få göra det?

För pensionärer krävs detta:

Bevis på finansiering. Du behöver bifoga antingen:

  • Intyg på inkomst från pension på minst 18500 kronor efter skatt per månad, med signatur och stämpel.
  • eller
  • Bankintyg som visar tillgodohavanden (kontant) på minst 228000 kronor, med signatur och stämpel.
  • eller
  • En kombination av ovanstående, som totalt per år blir minst 228000 kronor. Till exempel pension på 14000 kronor per månad plus 60000 på banken.

och då måstw du helatiden ha 228000kr på kontot?

Egentligen ja. Men hört att många fular och lånar pengarna, visar upp intyget för visum, sen betalar tillbaka.
Problemet blir bara om någonting händer :man_shrugging:t3:

Sålångt långtbort tänker inte många.

Liknande saker finns i dubai att de bor och jobbar på turist visum. förnyar var 6e månad genom att åka till oman. Detta tolereras av staten så länge man “sköter sig”.

Men gör du illa dig kan det vara sjukt svårt att förklara för försäkringsbolaget tex.

Precis! Finns många här också som lever på turist visa upp och reser in och ut ur landet. Men det kommer en dag då de säger nej för att de åka in och ut för ofta och inte resovisar inkomst.
Eller andra som bara skiter i allt och kör utan visum. Var någon som blev hittade på en ö med 11 års overstay. Deportering och svartlistad är ju inte så kul.

overstay är sviiiindyrt här vet jag. hörde en siffra på $200/ dagen

Sverige har att lära :smirk:

Ouch! Den är tuff! Här är det 500 baht per dag upp till max 20000 baht. Sen börjar de med svartlistningar och deporteringar.

Som allt annat i det här landet så går det att muta sig ur det…

jo det var det jag tänkte…med max 20000 pengar så känns det som lätt att få dem att titta åt andra hållet.

Det är ju bara en veckolön för vissa. :joy::joy:

tror tom du tjänar mer än 20000Baht i veckan.

Jag blir riktigt glad när du har så höga tankar om mig. :joy::joy:

1 gillning