Äga bostad utomlands

Sålde precis själen och en njure åt banken och skrev under alla papper så nu är vi officiellt husägare. :grin:

20 gillningar

haha tokfrans… ni äger inte huset. Banken gör det och ni får hyra det av banken.

…life…

2 gillningar

Haha helt korrekt, dessutom äger jag ingenting överhuvudtaget enligt thailändsk lag. :man_shrugging:t3: Frugan står på allt. Jag fick bara skriva under på att jag inte står med som ägare…

Får du inte stå som ägare eller?

Äga hus får man men inte marken den står på :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Vi kör helt tvärtom hos oss. eftersom frun jobbar i annat land får hon inte stå på något i dubai… Så allt står på mig :roll_eyes:

Måste man vara thailändsk medborgare eller?

Ja men det kan vi västerlänningar “aldrig” bli. Om man inte har EXTREMT mycket pengar :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 gillningar

det där tycker jag är konstigt. Pratade med en kompis igår om det. I dubai kan man ALDRIG bli medborgare… Han har bott här i 27år och skulle få lämna landet på 2 veckor om han blev arbetslös…helt galet.

Man skulle kunna kalla det för rasistiskt :flushed: :grinning_face_with_smiling_eyes:

ja något knas är det ju eftersom man betalar likamycket skatt som alla andra.

Handlar det inte väldigt mycket om protektionism.
Man vill inte att västerlänningar och andra med kapital kommer in och köper upp mark och annan egendom.
I vissa avseende kan jag förstå tänket men man drar det lite väl långt.
Indien har ju många sådana där lagar när det gäller att starta och driva företag där.

I dubai får man köpa hus och mark etcetc. Med det köpet kan man få ett 3års rätt att bo där… Efter de 3åren så måste man lämna landet om man blir arbetslös.
Du får fortsätta äga marken eller huset.

Så det man får göra är att ta en “sken jobb” för X antal dollar om året så får man vara kvar… allt vädligt dumt

1 gillning

En rad ur den Thailändska nationalsången förklarar en del :grinning_face_with_smiling_eyes:

The land of Thailand belongs to the Thais.

Om vi tog vår nationalsång på lika stort allvar så skulle vi inte bosätta oss där:

Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Så det fungerar. Många stenbordsexperter som sitter i thailand och spyr galla över svenska samhället men när dom blir sjuka och är nära döden vill dom hem :man_facepalming: :joy:

1 gillning

Åland har något liknande.

Har nu dubbel prissättning också? T.ex. National parker, en Thailändare kan gå in gratis eller för typ 10kr. En västerlänning får betala 100kr istället. :joy:

1 gillning

nä faktiskt inte. turister har så men vi som har “greencard” för lägre pris överallt.

1 gillning