Aftonbladet ska börja kräva inloggning

Såg precis att Aftonbladet nu ska börja kräva att man loggar in för att läsa även gratis-artiklar. Vad tycker ni om detta? Är det bara rimligt att dom ska kunna anpassa reklam osv eller kommer användare att känna sig övervakade? Tror ni dom tappar läsare på detta?
image

Det där dök upp innan sommaren redan, är en uppmaning men inget krav =)

Ok, jag har inte sett det tidigare och jag tolkar det som att det snart blir ett krav med deras formulering:
image

Hoppas det! Riktig skräpblaska det där =)

1 gillning

Ja kvaliteten på innehållet lämnar lite mer att önska men ändå kollar man av rubrikerna ibland. Tycker dom har tagit över rollen lite från En ding ding värld när det gäller rubrikskapande :smiley:

Ja sen är ju majoriteten av innehållet bakom någon paywall med. Kör faktiskt uteslutande Omni och har gjort det i flera år. Korta notiser om allt som sker i världen, har blivit mer reklam genom åren men hanterbart =)

Finns ett dussintal svenska nyhetssajter, och hundratals engelska nyhetssajter.

Så att behöva logga in för att läsa nyheter är en no-no för mig.

Att betala för att läsa enkla nyheter är också en no-no, t.ex. https://www.aktuellhallbarhet.se/ som jag annars gärna hade läst, som kostar 4495 kr per år för att läsa haha.

1 gillning

Omni och SvD (plus SvT) är mina huvudkällor.
AB före Expressen :slight_smile:

2 gillningar

Så tillbaka till huvudfrågan, kommer ni acceptera att Aftonbladet samlar in vad du läser och använda det för att skapa en profil om dig eller vill du inte logga in för att läsa?

Kommer ni acceptera att Aftonbladet samlar in vad du läser och använda det för att skapa en profil om dig eller vill du inte logga in för att läsa?

• Ja jag kommer skapa en profil
  • Nej jag kommer inte skapa en profil
  • Vet inte, får se
0 röster

Jag har haft AB+ ett bra tag, men gick ut för någon månad sedan. Har inte saknat det sen dess. Har stängt av alla notiser från AB. Använder nästan uteslutande Omni, men har börjat bli oroväckande mycket reklam där med. Slipper man det med Omni Mer?

AB ingår i Schibstedt och blir då samma konto som Prisjakt misstänker jag. Så alltid logga ut efter användning av Prisjakt eller köra i privat fönster.

Jag har gått över till Pricerunner av just den anledningen. De typ raderade mitt konto för att jag inte gick över till Schibstedt inloggning.

1 gillning

Det där med samma konto på olika sajter gör det hela mer komplicerat. Jag kanske är ok med att skapa något anonymt konto för att läsa AB men om det sammanlänkas med Blocket, Prisjakt och annat då blir det en jäkla datakälla för de som har tillgång till all den sammanlänkade datan.

1 gillning

alternativ 4: Har redan en profil.

Jag har inte upplevt reklamen som ett problem med mitt Omni Superpaket (kör det för halva priset/år för tillfället)

1 gillning

Schibstedt koncernen är ju Prisjakt, Blocket, Svd och AB samt även Omni. Är väl samma konto till alla eller något jag missat?

Prisjakt måste jag använda men kör Ghostery, kanske hjälper något. Aftonbladet klarar jag mig gladligen utan.

1 gillning

Jag läser inte på Aftonbladet sedan ett par år tillbaka, något jag rekommenderar alla att ta efter.

Riktig skräpsite, det där. Finns noll anledning att besöka den, än mindre att skapa ett konto där.

2 gillningar

Oavsett vad man tycker om Aftonbladet är det ju en svår balansgång. Förr köpte vi och betalade för tidningar och nu förväntar vi oss gratisinfo på internet i väldigt hög utsträckning. Så länge man är tydlig med vad man tänker göra med mina personuppgifter kan jag tänka mig att "betala" med dom. Jag får hellre välriktad reklam som jag är intresserad av en annonser för tusen grejer som jag inte vill ha.

Säger inte att Aftonbladet är det, men om vi vill ha god journalistik måste vi vara beredda att betala för den på ett eller annat sätt.

3 gillningar