Absolut drar igång exporten till Ryssland igen

Från sajten:
image

Pernod Ricard som äger Absolut Company har valt att återuppta exporten av alkohol till Ryssland efter att den pausades när Ryssland invaderade Ukraina.

Den svenska vodkatillverkaren Absolut Company som ägs av Pernod Ricard har tagit det minst sagt märkliga beslutet att återuppta exporten av alkohol till Ryssland. I ett mail till Kristianstadsbladet säger Paula Eriksson, kommunikationschef på Absolut Company:

Inom ramen för de sanktioner som råder så levererar koncernen produkter i en utsträckning som kan skydda lokala medarbetare och säkra den lokala organisationens ekonomiska hållbarhet.

Sedan nyheten om detta kom ut igår så har flera svenska politiker gått ut och sagt att det är “ryggradslöst”, “en fin present till Putin” och att det är en “moraliskt kollaps” som sker hos Pernod Ricard. Om du inte vill sponsra detta bolag framöver så är det en hel del drycker som Pernod Ricard säljer och en fullständig lista hittar du på deras hemsida. Utöver Aboslut så är det bland annat Jacob’s Creek, Malibu, Minttu, Jameson, Campo Viejo, Beefeater, Åhus Akvavit och Aberlour som säljs av Pernod Ricard.

Via Omni

Är det bara jag som tycker texten är lite motsägelsefull?
Är det Absolut eller moderföretaget Pernod som fattat beslutet?

Om det nu endast handlar om vodka så lär väl det vara det sista ryssarna behöver mer av😁

Vilket glasklart uttalande av kommunikationschefen. :joy:

Bara att bojkotta Minttu nu, @Bluish. :sunglasses:

Absolut gör väl inte Minttu? :joy:

Ok läste artikeln… inget mer Minttu :sob:

4 gillningar

Nej, men det är samma moderbolag. :slightly_smiling_face:

Ah, läste det nu i efterhand.
Inge mer Minttu. :frowning:

Verkar som moderbolaget men citatet är från Absolut :thinking:

Given bojkott för min del.

Det blir inga mer köp för min del...
Svagt jäkla bolag.. Flera företag tappar miljoners miljoner på att gå ur Ryssland och gör det ändå..
Men detta bolag vill "värna om den lokala organisationen".. Säkert....

2 gillningar

Absolut bojkott!

2 gillningar

En jäkla massa....

Gott att de inte gör öl. :joy::joy::joy:

4 gillningar

Tur att barskåpet är välfyllt. Tackade till och med nej till att åka till Tyskland för två veckor sedan.

Just Absolut är ju ingen som helst förlust. Starkt varumärke, högst medioker produkt.

1 gillning

Vodka är nog den av alla spritsorter jag dricker minst av här hemma.

3 gillningar

Använder min absolut till att putsa mina pralinformar. :joy:

Men ja blir inga mer köp av deras produkter framöver.
Får hitta något som ersätter Minttu när den är slut.

Attans. Four Roses finns med i listan

1 gillning

Det jag har från listan är Kahlua. Men den är nog inköpt från innan den blev uppköpt av Pernod Ricard 2005. Inte end ord på etiketten om något annat än gamla Danish Destillers. Det dröjer nog 20 år till innan jag behöver köpa en ny :slight_smile:

1 gillning

Jag var på systemet igår och min husvodka, Stoli, var slut. Absolut fanns i oväntad mängd men valde någon billig Polsk. Jag tror Stoli(chnaya) är ok att köpa, men alltid svårt med dess bolag. Tillverkas i Lettland, ägs av en exilryss som påstår sig leva i exil pga sitt motstånd mot Putin. Men man vet ju aldrig. För övrigt finns det väl ett ryskt statsägt bolag med namnet Stolichnaya också men det ska vara två bolag. Eller någon som vet mer?

Om du bara insåg Red Bull och vodkas storhet så skulle konsumtionen gå upp..:sweat_smile:

3 gillningar

Morsan har börjat dricka det. :joy:

2 gillningar