6 prylar för någon annans smarta hem i jul

Från sajten:
image

Mobillådor till trots, vi vet ju alla att årets julklappar är uppkopplade. Fördelen med det är att det faktiskt finns något att köpa för den som har allt. Här tipsar vi ett gäng produkter under tusenlappen.

Belysning

Hue har en myriad av olika produkter men för att komma igång finns Hue Starter Kit för runt 1200 kronor. Då får du 3 lampor som kan visa vilka färger du vill samt bryggan för att ansluta dem till ditt hemmanätverk.

Vill du bara ge bort en mysig lightstrip till att sätta under teve-bänken eller liknande så kopplas Lifx Z upp direkt på nätverket utan någon brygga i mellan. Runt 900 kronor får du ge för det.

Kameror

Kameror är oftast ingen billig historia men med Rings nya Stick-up-cam klarar du dig undan med 1200 riksdaler.

Vill du i stället ge bort en uppkopplad ringklocka med kamera i kvalar Arlos dörrklocka in för nästan precis 1000 kronor.

Värme

Har du en luftvärmepump som ger dig glädje i tillvaron? Varför inte kontrollera den med telefonen eller rösten? Både och går med Tado Smart AC-kontroller för 1000 kronor.

Har du vattenelement och vill göra det lite mer bekvämt för dig kan du byta ut termostaten direkt på elementet mot en uppkopplad variant, då får du samla in någon hundring från övriga släkten för Smart Radiator Thermostat Starter Kit landar på cirka 1300 kronor.

Är det rätt att här göra reklam för Rings produkter med tanke på vad de sysslar med? Just saying…

Vad sysslar de med tänker du?

https://securitytoday.com/articles/2019/01/14/investigation-alledges-ring-employees-accessed-users-security-camera-footage.aspx

Vi skrev om det och vi antar att eventuella interna rutiner har strukturerats upp: Ring får kritik för slapphänt hantering av kunders inspelningar | Teknikveckan

Yeah right, för de har ju en sådan oerhörd mängd med förtroendekapital nu :slight_smile:

Det är upp till konsumenten.

Vad rekommenderas för fjärrvärme?

1 gillning

Absolut, dock tyckte jag att det hade varit sjysst att nämna det men det är väl bara jag då.

Du gjorde ju ett bra jobb med det och det är en av anledningarna till kommentarfältet så tack!

Vilken panna har du?

Danfoss

När det gäller fjärrvärme måste du kolla om du äger centralen själv eller om din leverantör gör det…

Okej, men äger ju huset och Marke den är i. Borde jag väll äga den med? :stuck_out_tongue:

EDIT: Kanske förstår vad du menar nu. Får kolla upp de

Mm…hade inte jag skrivit det så hade ni inte brytt er. Vilket var vad jag poängterade och som ni kanske kunde ta till er :slight_smile: Oh well, kanske talar för döva öron :slight_smile:

I det huset jag bor i vad det inte så när dom som bodde innan oss flyttande in men det löste sig efter en del förhandlingar. Äger du inte centralen får du inte röra något.

Okej, men äger jag centralen vad kan jag göra då? :slight_smile:

Då är det ju ok att koppla på grejer. Men händer det något så får du bekosta det själv. Bor själv i Göteborg där Göteborgs Energi är leverantör. Vi äger centralen men har en försäkring genom Göteborg Energi. Typ 120:-/mån. Vi hade fel på fjärrvärmen för ett tag sedan och det täcktes av den. Annars hade det kostat 8-10 000:- att åtgärda det. Men det ser nog olika ut i olika kommuner. Bäst att kolla med ditt fjärrvärmebolag först.

Kanske du gör :slight_smile:

Behöver modellbetäckningen på själva pannan samt på termostaten - fota gärna termostaten (dvs den du reglerar temperaturen med också) :slight_smile: