5G och batteriförbrukning

Jag är i Visby och de har förärats 5G. Det är ju coolt och modernt. Men jag tycker det verkar käka mycket batteri. Det lär ju stämma med tekniken, men finns det någon tumregel hur mycket mer batteri det anses dra?

Borde inte göra någon större skillnad på batteritiden om du har 5G Auto påslaget:

Annars kan du alltid gå ner till 4G.

Bytte till Auto. Tycker det käkar batteri som aldrig förr.

5G Auto är standardinställningen. Du måste ha ändrat till 5G på vid något tillfälle.

  • 5G Auto: Aktiverar Smart Data-läge. När 5G-hastigheter inte ger en märkbart bättre upplevelse växlar din iPhone automatiskt till LTE, vilket sparar batteritid.
  • 5G på: Använder alltid 5G-nätverk när det är tillgängligt. Detta kan minska batteritiden.
  • LTE: Använder endast LTE-nätverk, även när 5G är tillgängligt.

Jag tror jag gjorde så då batteriet var så bra när telefonen var ny samt att det då var undantagsfall man fick 5G. Nu tycker jag det käkar batteri rejält. Men ställt om till auto nu.

På Auto slår den bara på 5G om du t.ex. laddar ner en större fil. När det behövs det vill säga.

Är det inte så att den byter till 4G/LTE om mottagningen eller annat drar mycket ström? Jag har 5G enligt menyraden just nu med auto.

Den visar alltid 5G med 5G Auto om 5G är tillgängligt – även om 5G inte används.

1 gillning

Så är det även för mig, dock så sluckas inte mitt batteri så värst som det verkar göra för dig :thinking:

1 gillning

Hade 100% vid 12:00. Bara surfat till och från.

Kommer att fungera bättre med 5G Auto.

Har ditt andra SIM-kort täckning förresten? Annars drar det mycket batteri att söka nät.

1 gillning

Vi får se hur det blir, hoppas på bättring. Det andra har bra täckning, så inget problem där.

Har du inte 5G i sthlm?

Det verkar byggas ut i Norrköping, dyker upp lite här och där helt plötsligt.

1 gillning

Ganska få ställen ännu. Inne i stan, vid mitt jobb, börjar det bli heltäckande. Men inte där vi bor och ännu ganska många vita fläckar i Gamla stan och på Södermalm.

1 gillning

Har du kollat under Batteri så inget annat drar?

Ser inget konstigt där.

På min Samsung har jag inte märkt någon jätteförändring sedan vi fick 5g så borde inte vara så på iphone heller.

Men kanske en jättedum fråga: Det är inte så den blir utsatt för värme mer just nu?

Vilken operatör har du?