5G-auktion återupptas 19 januari

Från sajten:
image

Idag meddelar Post- och telestyrelsen (PTS) att auktionen för 5G-nätet tas upp igen.

Auktionen blev pausad på grund av att Säkerhetspolisen och Försvarsmakten inte ville att PTS skulle samarbeta med Huawai och att PTS överenskommelse med företaget bör sluta gälla. Huawei överklagade beslutet och fick sedan rätt i kammarrätten och PTS och Huaweis villkor ska gälla. Så nu får Huawei delta i auktionen.

Så nu tas auktionen för 3,5 GHz- och 2,3 GHz-banden upp igen. Banden kommer ha stor påverkan för 5G-nätets utbyggnad och PTS ser gärna att utbyggnaden sker så snart som möjligt så att utvecklingen kan börja gå framåt.

De aktörer som ska vara med att buda är nu kontaktade och fått startdatumet 19 januari 2021.

Via: Post- och telestyrelsen.

2 gillningar

Säpos tycker inte att vi ska låta ett enormt företag som går en diktaturs ärenden få vara en del av informationsflödet i vårt land men det tycker rättsväsendet. Känns stabilt…

Kanske en viss förenkling…

Rättsväsendet har ingen åsikt. Det tolkar lagar. Det är ej ännu avgjort om domstolens tolkning av våra lagar medger Huawei-utrustning.

Åååh jo, det har vi flertalet exempel på där nämndemän tillåter sin egen politiska agenda påverka deras ageranden i de rättsprocesser de har agerat i.

Men, det är en helt annan diskussion. Här syftade jag inte till att vara så ”exakt” som du tolkade det men jag förstår din poäng. Hoppas det du tog upp slutar i att de inte får en del i detta.

Det är enligt min mening inte troligt att det sluter i att Huawei-utrusning får användas.

Fram tills nu har det handlar om Huaweis rätt att få tala för sin sak och det kan man ju tycka vara rimligt.

I övrigt är det helt klart ett dilemma med politiskts nämndemän. Men det är en variant av tanken att hela samhället skall vara med i processen. USA har ju nämndemän plockade slumpmässigt från gatan. Men även att det finns fall både till höger och vänster där det slutar tokigt i tingsrätten (men ordnar sig oftast i hovrätten) så är det fortfarande lagtexter man måste förhålla sig till.

Anledningen att det nog inte slutar så väl för Huawei är just för att det finns en sådan lagtext som ger myndigheterna rätt att göra så här. Men det har alltså aldrig prövats i domstol och det är väl bra att göra det redan direkt så att säga :slight_smile: