Det är två helt olika program - Classic är det gamla för professionella fotografer som äter RAW-filer till frukost medan Lightroom CC är mer för oss som jobbar både med datorn och mobilen och sällan är det RAW-filer som synkas genom molntjänsten
Classic kan fortfarande lite mer, men redigeringsmotorn är samma. Man kommer åt de molnsynkade bilderna i classicversionen också. Biblioteksdelen i classic är mer avancerad (mycket bättre). Utskrift och webb, samt bokdelen saknas helt i CC (icke classic).
Jag hade gärna haft Lightroom Classic istället. Men då jag är allergisk mot prenumerationer som ska betalas månadsvis så fick det bli CC. Jo jag vet att man kan betala Classic på årsbasis. Men det är här min allergi kommer in i bilden.
Förr betalade man för en licens och kunde ha programmet i flera år. Nu blir man istället blåst på månadsbasis. Och det är ju bara bra för företaget som har skapat programmet, inte för oss konsumenter.
Hade det inte varit pga rabatten hade jag hållit kvar vid mitt LR 6.
Blåst vill jag ju inte påstå att man blir då programmet uppdateras runt en gång i månaden. Tidigare kostade ju t e x photoshop i trakterna kring 8000:-, visserligen fungerade det hur länge som helst men ville man komma åt nya funktioner så fick man köpa en uppgradering för ett par tusen. Så jag är nog mer för prenumerationer men jag använder mitt program flera gånger i veckan vilket gör att jag tycker det är prisvärt.
Har provat Affinity Photo, Luminar 3, On1, och någon mer som jag för tillfället har glömt namnet på.
Dock faller jag alltid tillbaka på Lightroom även om både On1 och Affinity har fler funktioner.
Jag tror att det är både vanan och helheten.
Jag gör oftast inga avancerade redigeringar av mina bilder. Med LR kan jag snabbt och enkelt snygga till bilderna med dom grundläggande funktionerna. LR är dessutom bra för att organisera bilderna.
Vill jag göra något mer avancerat eller fantasifullt så gör jag det i Affinity istället.
Köpte man en licens så gällde den för just den major-versionen och man fick uppdateringar till densamma. Först när det väl blev dags för ny major-version fick man hosta upp nya slantar men man kunde dock fortsätta använda den man hade köpt.
Detta prenumerationsträsket är rent ekonomiskt endast bra för säljaren, inte köparen.
För min del passar prenumerationsträsket bra då årsavgiften är runt en tiondel av vad programvaran skulle kosta. Om jag ledsnar på programmet så betalar jag avtalstiden ut (max ett år) och sedan är det bara att kliva av.
Som sagts, vi är alla olika. Detta system passar vissa och inte andra och det man kan invända sig emot är ju att i vissa fall går det inte att köpa programmet utan att man tvingas att prenumerera på det.