3D-Scanning med iPhone 12 Pro

Vet inte om det finns några intresserade här men själv så var jag väldigt nyfiken på vad man kunde göra med den nya Lidar-scannern i iPhone 12 Pro.

Testade direkt att ladda ner några olika appar för 3D-scanning. De flesta känns ganska buggiga men fanns ändå viss potential.
Det mesta runt hemmet har testats på men kom fram till att en fåtölj från IKEA var ett lämpligt objekt.

Tilläggas bör kanske att jag jobbar professionellt med 3D-Scanning och 3D-Printing så det är därifrån intresset kommer.

Appen som har fungerat bäst för mig hittills är 3D Scanner App. Upplösningen är ganska grov men vill man scanna en större organisk form för att jobba vidare med i ett modelleringsprogram så kan det fungera. Tanken med Lidarn är ändå inte riktigt att den ska användas till detta ändamålet.

Fåtöljen är denna:
bild

Scanning sker genom att man sakta går runt föremålet och fångar in alla ytor som läggs ihop och bygger en 3D-modell.
Resultatet blev så här:
bild

Flyttade filen till Macbooken och stängde igen alla hål i modellen och tog bort lite småsaker som hamnat i luften.
3D-modellen kan ses här:

Nästa steg är nu att 3D-printa fåtöljen i en gipskompositprinter som tillverkar en mini-version i fullfärg :blush:

8 gillningar

Kul projekt. Häftigt när det öppnar upp nya möjligheter i vår ”vardagsteknik”.

1 gillning