2 olika brandvarnare falsklarmar

I veckan fick vi ett falsklarm från en Verisure-brandvarnare på källarplanet. Larmcentralen funderade på om det kunde bero på hög luftfuktighet även om de kunde se att den var under den normala gränsen för falsklarm. Vi har även på vintern högre fuktighet i källaren än vad vi har nu.

Idag gick ett annat branslarmssystem igång(jag har tre brandvarnare som är seriekopplade utöver Verisurs) i källaren. Dagens falsklarm slutade av sig självt efter ca 15-20 sekunder.

Nu är frågan om Bubblan vet vad som kan trigga falsklarm från brandvarnare? Det regnar nu och har gjort så till och från ett par dagar. Men fuktigheten är lägre än det vi har haft på vintrarna då och då utan falsklarm.

Det är inte så att du diskuterat några eljobb som du tänkt göra själv? Har brandvarnarna uppfattat detta håller de på att förbereda sig för ett skarpt läge. :joy::joy:

1 gillning

Haha, planer finns alltid. Men jag tänker tyst och fint så att ingen lägger sig i för tidigt i planeringsprocessen..:sunglasses:

1 gillning

Är de gamla? De optiska kan reagera på damm. De radioaktiva är nog mer åldersbeständiga.

Hade en (optisk) i min friggebod som falsklarmade mitt i natten rakt över huvudet. Gissa om man flyger upp. :laughing:

Rekommendationen är att brandvarnare görs ren en gång per år. Damm och partiklar kan försämra funktionen i brandvarnaren och göra att brandvarnare larmar utan anledning. Du gör rent genom att dammsuga och torka av brandvarnaren från utsidan.

Då går det inte att lösa ikväll då svärsonen inte är där. :joy::joy:

De är 1-2 år gamla och jag har aldrig rengjort dem. Får börja där. Men efter 100 år med brandvarnare skulle det förvåna mig om två olika system samma vecka behöver rengöring. Men konstigare saker har ju hänt.

Betänk att det är större sannolikhet att träffas av blixten 2 gånger än vinna storvinst på triss

2 gillningar

Om någon här träffas av blixten två gånger så vet vi alla vem det är. :joy:

6 gillningar