160 000 svenskar vill leva sitt liv i ett metaverse

Från sajten:
image

Metaverse diskuteras med jämna mellanrum och nu har en undersökning kring just detta gjorts. Den visar att hela 160.000 svenskar vill leva sitt liv i Metaverse.

Att ha sin egen avatar och leva sitt liv i den digitala världen Metaverse verkar tilltala många. En undersökning som gjorts av Norstat på uppdrag av Samsung visar att hela 160.000 svenskar är sugna på just detta. Rapporten “Digital Närkontakt – Svenskars syn på metaverse” har undersökt svenskarnas inställning till metaverse och trots att 2 av 5 inte ens känner till begreppet finns intresset ändå där.

Som väntat är det den yngre målgruppen som av de som undersökts som har större kunskap om metaverse. Undersökningsresultatet visar att 30 procent av svenskarna tror sig komma spendera upp till 5 timmar per dag i metaverse.

Noterbart är också att 2 procent av de tillfrågade kan tänka sig spendera hela sitt liv inne i ett metaverse. Appliceras resultatet på hela befolkningen skulle det innebära att upp till 160 000 svenskar vill leva sitt liv i en digital värld vilket innebär att metaverse kan tänkas komma bli Sveriges sjätte mest befolkade stad.

Undersökningen visar också att 8 procent inte tror att metaverse finns kvar om 15 år. Som väntat är det också mest fokus på underhållning och shopping som användarna förväntar sig av metaverse. Fler företag gör sig synliga i metaverse för att stärka relationerna med användarna. Det framgår i undersökningen att betalningsviljan är låg, framförallt när det gäller digitala objekt. Framförallt är det evenemangsbiljetter, bostad och resor som toppar listan över vad vi helst skulle lägga pengar på i metaverse.

Vad tror du själv om metaverse? Sugen på att ta steget?

Källa: Pressmeddelande

160 000 som önskar vara som fågelungar. Mata mig!

Nej tack jag vill tillbringa mitt liv med fötterna djupt planterade i marken, helst utomhus. Och fortsätter att skapa något eget.

Detta är djupt sorgligt.

1 gillning

:man_shrugging:

Jag tycker VR är superfräsigt och köpte redan HTC Viven direkt när den kom 2016 och Index så fort den kom.
Vill inte interagera med andra men men ännu bättre/billigare/lättare teknik så hoppas jag på mycket på framtiden.