16" eller 13" (14") MBP?

Sitter idag på en 13" instegsmodell av MBP från 2017, alltså ingen touch bar eller liknande. Jag har nyligen bytt företag, och tänkte passa på att skaffa en ny dator då min befintliga trots dess ringa ålder många gånger upplevs som slö (samt att fläktarna går på högvarv ibland och tangentbordet suger).

Jag står i valet och kvalet mellan 16" MBP eller den kommande 13" (14"?) MBP. Prestandamässigt behöver jag inte det som 16" levererar, men det vore väldigt trevligt med större skärm.

Dator kommer användas på jobbet (vilket innebär att jag bär den till och från jobbet) samt hemma. På jobbet kopplar jag in den i externa skärmar, förutom när jag är på möten, så då spelar skärmstorleken mindre roll. Men, när jag är hemma har jag ingen extern skärm, och jag upplever idag att min 13" ibland känns lite väl pluttig.

Jag har således svårt att bestämma mig. Visst, nu finns det inte någon sprillans ny 13"/14" MBP, men någon gång kommer den ju… Men om man skulle leka med tanken att den fanns - vilken dator anser ni att jag bör ha? Tar jag 16" får jag mer skärmyta (bra hemma), men den är större och väger mer (sämre då den ska till och från jobbet varje dag). Tar jag 13"/14" får jag tvärtom mindre skärmyta (dåligt hemma), men den väger mindre. Priset är så klart en skillnad också, men det spelar mindre roll i sammanhanget.

Tjena!

Jag har både den senaste 13" och 16" hemma och hade jag behövt välja en av dem så hade jag slagit till på 16". Tänker att jag tar ditt behov ovan kring datorerna som faktiskt finns på marknaden och 13" lider ju tyvärr av det ganska bråkiga och känsliga tangenbordet som helt är åtgärdat med 16-tummaren.

Den lite större skärmen är trevlig att jobba på och ljudet ur högtalarna på datorn är faktiskt helt sinnesjukt bra för att komma från en laptop. Nackdelen med 16" är att den är lite större och väger lite mer men jag skulle ändå rekommendera den då vikten inte är någon gigantisk skillnad mellan dem. Vet inte om du har läst vår recension av 16" men den kanske kan hjälpa dig lite på traven:

Kanske skulle tydliggjort att mitt val står mellan befintlig 16" och kommande 13" (ev. 14") MBP. Om jag hade valt mellan 16" och befintlig 13" hade jag naturligtvis valt 16". :slight_smile:

Svårt att sia om nästa modell men vi kan ju anta att den kommer få samma behandling som 16" med lite större skärm och nytt tangenbord. Känner du att den lite ökade vikten är ett problem - vänta. Är det inte ett problem så kan du köpa en 16" redan idag.

Håller med i det som Marcus skriver.
Om skärmstorleken är det viktiga för dig så slå till på en 16". Det är inte så stor viktskillnad mellan dem. Bara knappt 700g skiljer dem åt.

Jag gjorde nyss samma val och jag valde 16". Har inte samma behov som du om att ha en stor skärm då jag har den inkopplad till extern skärm både hemma och på kontoret. Valde 16" för att jag behöver prestandan som den kan leverera och tvivlar på att Apple kommer att stoppa samma processorer i 14" som i 16".

Köper man en liten kanske man ångrar sej. Köper man en stor tror jag inte man ångrar sej.