1400 iPhone SE stulna i Lund. Är det lönt?

I dagens Sydsvenskan 1 400 mobiltelefoner stulna från Lunds kommun – Sydsvenskan läser vi att 1400 iPhone SE är stulna. Är det lönt? Kan de inte spåras/fjärrsmältas etc? Eller vad tror ni händer med dem?

Plockas isär och delar alt olika material och metaller säljs

1 gillning

Det är inte mer än 158kg totalt i vikt. Är det verkligen värt det?

Skeppas utomlands tror jag och krängs, funktionella som telefoner tills IMEI spärras, sen kan dom användas som iPods.

Jo, för bara telefonen, om det är gamla SE på 113g styck, sen tillkommer det väl lite för bulk emballaget

Svårt att se att kommunen köper telefoner som inte är MDM-knutna. Därmed går de inte igång om de inte får kontakt med kommunens server.

Blir ju inte MDM-knutna förrän man knyter telefonen till MDM. Dessa var nya.

Registrerad oftast redan av leverantören, innan dom kommer till kommunen

2 gillningar

Om det inte begåtts ett stort klantigt fel är de enrolade till den MDM:en från start.

Stämmer inte, leverantören registrerar enheten direkt i Apple Busniess för valfri myndighet. Sedan när den startas kommer Apple skicka telefon per automatik för registrering i MDM systemet, har du inte inlogg m.m dit så är telefon värdelös.

Källa: mig själv som är it ingenjör på en myndighet :slight_smile:

Edit: leverantören registrerar den automatiskt när den skickas dvs.

Det var ju det jag skrev?

Jag uppfatta de som att "kontakt med servern" innebar kontakt med myndighetens server direkt on prem tex :see_no_evil: jag som kanske är seg :sweat_smile:

Kanske jag som var otydlig men jag menade följande, citat från dig: "Sedan när den startas kommer Apple skicka telefon per automatik för registrering i MDM systemet, har du inte inlogg m.m dit så är telefon värdelös."

Hade varit tokigt om mobilerna bara fungerade on premises :sweat_smile:

Kommunen vägrar svara om de var DEP:ade dock. De hänvisar till Polisens pressavd som hänvisar till kommunpoliserna i Lund. Där någonstans orkade jag inte kolla mer :slight_smile:

Dom är garanterat "deppade" många myndigheter har MDM system men använder väldigt få funktioner i det.
Oftast ingår tex intune med olika licenser.

Dom som använder MDM system och tänker på GDPR m.m väljer VMware Workspace.
(Många gör de idag)

Japp, men jag kan inte skriva att det med 100% är så om jag inte fått bekräftelse. Vi pratar om en kommun som inte ens visste vad de skulle vara till.

Det är iofs sant men de gäller att man kommer till rätt objekt med. (Avdelning)

Japp

Har vi fått nån mer info om lurarna?
Är dom återfunna?

Kommer som P1 Dokumentär: 4 x 50 minuter om de försvunna lurarna i Lund. Många insatta personer får ge sin syn på det hela och efter 200 minuter har man fler frågor än svar. :wink:

1 gillning

Annars är det inte P1 dokumentär :sweat_smile:

1 gillning