12V TV stängs av

Har vi några kunniga på teknik och 12V? Har en Andersson TV i båten som kan drivas med 12V. Fungerar bra men ibland när man spolar i toan eller vattenkranen så andra förbrukare går igång så stängs tvn av och efterföljande skrik från barnen. Händer även om spänningen hela tiden ligger över 12V.
Finns det någon lösning? :thinking:

Ja att inte spola. Tydligt att du får ett spänningsfall och tv´n slås av

Ja så klart. Verkar väl som att den är ganska känslig så tänker om man t.ex. skulle kunna koppla in en kondensator eller liknande för att komma runt problemet?

Jag skulle sätta in ett till batteri och fixa solcells laddare som laddar dom.

Har 3st batteri och solceller.
Verkar inte som att spänningen behöver bli så låg för att det ska hända. Säg att jag har 12.7V och den sjunker till 12.2V en kort stund så dör den.

Låter som tv är alldeles för känslig för spänningsfall.

Du behöver en spännings stabilisator. googla det så kommer du hitta i alla prisklasser.

1 gillning

Skulle vara intressant för min solcells nörderi att se hur du kopplat det och vilka komponenter du använder.

Det är inga jätteupphetsande komponenter. 100W panel och MPPT-regulator från Jula :blush:

Du nämnde du hade batterier?.

Ja, har tre stycken förbrukningsbatterier. Har inte typ av batteri just nu. Sen såklart separat startbatteri med skiljerelä så generatorn laddar allt när motorn är igång :blush:

1 gillning

Verkar finns mycket och olika prisklasser.
Är typ denna skit? https://cdon.se/bygg-verktyg/spanningsstabilisator-dc-dc-omvandlare-dc-8-40v-till-dc-12v-8-40v-till-12v-1a-p-61975587

Japp den skulle nog fungera.

Tack för hjälpen. Ska kolla igenom och provar nog någon sån :blush:

1 gillning