11 år och Call of Duty?

Jag upplever att COD börjar bli populärt bland Fortnitegenerationen. I alla fall har flera av sonens kompisar börjat spela det. De är 11-12 år gamla.

Den första och viktiga frågan är ju lämpligheten i detta? Några fler här som har 10-12 åringar som vill eller som får spela COD? Jag är osäker på var man ska dra gränsen och när. COD känns som fel för en 11-åring, men samtidigt vet jag inte om det spelar så stor roll.

Det går väl egentligen inte att svara på, en 10-åring är ju inte den andra lik.

Min påg fick börja spela Fortnite när han fyllde sju år och i just hans fall så skulle jag nog vänta till 12 år. Han skulle säkert klara det innan då han verkar förstå och tolka skillnaden mot verkligheten men jag skulle själv vilja vänta längre. Lätt att säga också när vi inte är i det läget ännu. Vi har dock en fördel, vi har ännu så länge inte släppt in en Windows-dator i hemmet. Utan den är det enklare att avstyra.

Sedan, kan man inte styra mängden gore/blod i spelet i settings?

Det blir svårt att kontrollera i den åldern när de går hem till varandra och spelar. Det man kan göra är att ha en dialog med kompisarnas föräldrar och höra hur de resonerar.

Jag är i grunden ganska liberal i synen på spel och filmer vs ålder. Jag tror mer på vilken uppfostran som sker av barnen än de exakta reglerna för spel och film. Samtidigt är ju ändå ett barn inte redo för allt, så gränser måste ju finnas.

@zinned Jag tror man kan ställ in blodnivån i spelen och det kan ju vara en kompromiss. Dock tror jag inte våran 11-åring skulle spela spelet här hemma om han inte får, däremot misstänker jag att att han skulle kunna tänkas ställa om inställningarna…:innocent:. Men de kanske går att sätta lösenord på? Ska kolla. Sedan är det ju inte bara blodet utan att själva “scenen” i spelen är så realistiska.

@Zop Vi har en dialog med några föräldrar. Andra svårare, allt från att de tar allt som superkritik(moderna människor) till att de har tvärsäkra uppfattningar om att “det där är inte tillåtet i vårt hus, punkt”. Den sista kategorin verkar sedan ofta byta fot blixtsnabbt då vissa spel bevisligen dykt upp i dessa hus…:roll_eyes:. Men, man får ta det steg för steg och se lite vart det tar vägen.

Jag är enig med dig.

Min son, nyss fyllda 10, får spela vad han vill då han inte på något sätt visar att han mår dåligt av det.

Han tyckte däremot det var lite otäckt med diverse barnprogram på SVT Barnkanalen som Agenterna och andra program där det fanns skurkar som barn mötte när han var yngre.

Min analys av det hela är att det var mer verkligt än datorspelsgrafik.

1 gillning

Mina föräldrar fick ett samtal från en barndomskompis föräldrar när han spelat Trojan (googla det) på NES hemma hos mig.

1 gillning

Haha, ja det var en annan tid det. Själv visste alla mina kompisars föräldrar att jag inte fick titta på VHS fören efter kl 18.

1 gillning

Precis! Dessa föräldrars barn är ofta de som spelar mest hos andra liberalare föräldrars barn. Har varit med om det vid flertalet tillfällen över åren (har tre söner som får spela) och dessa hårt regelstyrda föräldrar har varit väldigt förvånade att just deras barn varit så extra intresserade av att spela.

Oh Trojan :see_no_evil: snacka om att jag fick lida av detta spel. Så satans svårt för sin tid (iaf för mig) :rofl:

1 gillning

Kanske finns en paintball modd? :hugs: Fort lika illa att skjuta på varandra dock imo…

Jag måste ju erkänna att vi introducerade vattenkrig ganska tidigt i våra barns liv…:gun::sunglasses::grin:

1 gillning

Ja, jag måste nästan kika på Youtube om det finns någon video där någon tar sig igenom spelet. Jag klarade det aldrig.

Finns en hel del genomspelningar av Trojan :blush:
Spelade du möjligen Rygar? Också ett spel som var urbota svårt och jag aldrig klarade igenom :sob::rofl:

Ja, hopplöst omöjligt spel. Måste kika på det också.

Jag vet en skola där några pojkar i förskoleklass började bygga vapen av pysselgrejor. Pedagogerna försökte avstyra så pojkarna började göra armband istället. När man frågade vad det var för armband var svaret “Krigsarmband” :slightly_smiling_face:

Allt förbjudet är oftast mer intressant

2 gillningar

Även om det är off topic så kom jag att tänka på denna genomspelningen av Dragons lair:

Spelen va ju hopplöst svåra på den tiden.

1 gillning

Mina två pojkar är 15 och 16(tjejerna har aldrig spelat annat än mario). de har spelat cod och andra “våldsspel” i flera år.

Vi var i början lite reservativa till sådana spel men vi märkte att de satt och tittade på cod och andra liknande spel på twitch/youtube så då släppte vi det.
De har aldrig varit intresserade av “övervåld” spel som tex gta.
Så det är nog enormt individuellt bland barn

2 gillningar